کُندوک، سبدی از جنس پیش (برگ درخت نخل ) هنر دیرینه زنان هرمزگانی است که درعصر تکولوژی هنوز جایگاه خود را حفظ کرده و در کنار سایر وسایل جز جهزیه دختران این استان است.
کد خبر: ۹۰۰۷۸۲۱
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان؛ صنایع دستی یکی از قدیمی ترین و پرپیشینه ترین فعالیت های بشری است که بازتاب ذوق، سلیقه و اعتقادات هر منطقه بوده و از گذشتگان ما به ارث رسیده است.

در تولید فرآورده های صنایع دستی، دست انسان دارای نقش اساسی است که محصولات را با ذوق و شوق خاصی خلق می کند و خلاقیت فکری را می سازد، همچنین صنایع دستی یک هنر عموم بوده که که در تمام ادوار و قرون به حرکت خود ادامه داده و نشان از غنای فکر و اندیشه مردمی دارد که سازنده این همه هنر هستند.

صنایع دستی در هرمزگان از روزگاران کهن به عنوان هنری سرگرم کننده و در آمدزا، در میان این اهالی جایگاه خاصی داشته؛ به طوری که در برخی از شهرستان های این استان  تنها راه در آمد زایی افراد فروش صنایع دستی بوده است.

استان هرمزگان  دارای آب و هوای گرم و خشک بوده که نخل های فراوانی در آن وجود دارد  و سرنوشت صنایع دستی این منطقه به این نخل ها گره خورده است به طوری که مردمان خوش ذوق این دیار از گذشته تا کنون صنایع ای را با استفاده از برگ درخت نخل خلق می کردند.

برگ درخت نخل که در گویش محلی به آن «پیش» می گویند به دلیل فراوانی و ارزانی آن به عنوان عنصر اصلی در صنایع دستی هرمزگانی ها به شمار می آید و مقاومت آن نسبت به برگ سایر درختان نیز بیشتر است.

کُندوک، سبدی برای نگهداری نان و میوه

کُندوک، سبدی از جنس پیش (برگ درخت نخل ) است که از برگ تازه و لطیف درخت خرما ساخته می شود و یکی از کاربردی ترین صنایع دستی هرمزگان است.

پیش(برگ درخت خرما) از وسط درخت خرما که نازکترین بخش آن است بعد از جداسازی به وسیله دست بافت می شود و انواع مختلف کندوک (سبد ) تولید می شود.

ساخت این صنایع به امکانات پیچیده ای نیاز ندارد و تنها مقداری«پیش»، یک عدد سنگ و کمی آب مواد اولیه این هنر محسوب می شود.

برای ساخت این صنایع امکانات پیچیده ای نیاز نیست.تنها  مقداری پیش، یک عدد سنگ و کمی آب مواد اولیه این هنر محسوب می شود.

در گذشته کاربرد  کُندوک ها  بیشتر برای نگهداری نان، آرد و خرما بوده که در حال حاضر با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و ساخت انواع وسایل برای نگهداری کُندوک بیشتر جنبه تزیینی بین شهروندان پیدا کرده است؛ البته در بعضی از نقاط هرمزگان هنوز جایگاه خود را به عنوان یکی از پرکاربردترین وسیله برای نگهداری نان حفظ کرده است.

 

کُندوک هنر دست زنان هرمزگانی

زینب خنوی، هنرمند خوش ذوق هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: کُندوک یکی از هنرهای اصیل و سنتی هرمزگان است که بیش تر به دست زنان ساخته می شود.

این هنرمند خوش ذوق هرمزگانی ادامه داد: بیشترین کاربرد کُندوک در گذشته نگهداری نان بوده که بهترین وسیله برای تازه ماندن و خراب نکردن نان بود که متاسفانه امروزه از ظروف پلاستیکی برای نگهداری نان استفاده می شود.

خنوی با بیان اینکه پیشرفت علم و تکنولوژی مانعی بر پیشرفت صنایع دستی نشده است، گفت: در گذشته تنها کُندوک های ساده درست می شد؛  اما در حال حاضر کُندوک ها در طرح ها و رنگ ها ساخته می شود.

وی تصریح کرد: در هرمزگان به همراه جهزیه چند نمونه از این کندوک ها(سبد ها) برای دختران جوان قرار می دادند تا هم اصالت خود را حفظ کنند و هم سبدی برای نگهداری میوه و نان داشته باشند.

این هنرمند خوش ذوق خاطر نشان کرد: متاسفانه امروزه جوانان علاقه ای به  یادگاری ساخت کندوک ندارند اما باید بدانیم که این صنایع  سنت های قدیم ما است که نباید آنها را به فراموشی بسپاریم.

ارسال نظرات