سوره مهر در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران:
کتاب «ساختار نمایشی قصه‌های قرآن» نوشته‌ حسین فرخی با تاکید بر قابلیت های دراماتیک قصه‌های قرآن کریم و.... منتشر شد و قرار است در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شود.
کد خبر: ۹۰۰۷۸۳۹
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، موضوعاتِ مطرح‌شده در این کتاب عبارت‌اند از: قابلیت‌های دراماتیک قصه‌های قرآن، بررسی و اثبات میزان این قابلیت‌ها در شکل‌گیری یک نمایشنامه، شخصیت‌پردازی، گفت‌وگو، فضای موجود در قصه‌های قرآن و انطباق آن‌ها با عناصری چون داستان نمایش، شخصیت‌پردازی، دیالوگ یا گفت‌وگوهای نمایشی، مقدمه‌چینی، گره‌افکنی، کشمکش، فضاسازی نمایشی، تعلیق، بحران، ستیز، چالش، فرود، و نتیجه‌گیری در یک نمایشنامه، مخاطبان پژوهش، جامعة آماری، و نمونه‌های پژوهش.

در این پژوهش قصه‌های قرآن در پنج فصل بررسی شده و انطباق یا عدم انطباق آن‌ها با اصول درام و نمایشنامه‌نویسی تحلیل شده است. در نهایت، فرایند حاصل راه و روش عملیِ چگونگی نگارش قصه‌های قرآنی است.



در این کتاب 34 قصه با عناوینِ قصة آدم(ع)، خلقت آدم(ع)، عهد گرفتن از فرزندان آدم(ع)، آدم(ع) و حوا، هابیل و قابیل، وفات آدم(ع)، قصة ادریس(ع)، قصة نوح(ع)، قصة قوم هود(ع)، قصة صالح(ع)، قصة ابراهیم(ع)، ابراهیم(ع) و بتان، ابراهیم(ع) در آتش، جنگ نمرود با خدا و زنده شدن مرغان، ابراهیم(ع) و ساره، ابراهیم(ع) و هاجر، ذبح اسماعیل(ع)، مقام ابراهیم(ع)، قصة قوم لوط، قصة یوسف(ع)، یوسف(ع) و برادران، فروختن یوسف(ع)، عزیز مصر یوسف(ع) را می‌خرد، یوسف(ع) و زلیخا، یوسف(ع) در زندان، وزارت یوسف(ع)، دیدار یوسف(ع) با برادران، دیدار یعقوب(ع) و یوسف(ع)، قصة موسی(ع) و فرعون، قصة سلیمان(ع) و داوود(ع)، قصة یونس(ع)، اصحاب کهف، عیسی(ع)، و معراج پیامبر(ص) بحث و بررسی شده‌اند. پس از مطرح کردن قصة مورد نظر، به ترتیبِ درج آن‌ها در قرآن کریم، ابتدا ترجمة آیات مربوط به هر قصه براساس ترجمة گران‌سنگ حسین الهی قمشه‌ای ارائه و سپس خلاصه‌ای از قصة قرآنی بیان شده است. در مرحلة بعد، با توجه به عناصر ساختاری در نمایشنامه‌نویسی، قصه‌ها نقد و بررسی شده‌اند.

گفتنی است کتاب «ساختار نمایشی قصه‌های قرآن» در 472 صفحه، قطع رقعی و با قیمت 35 هزار تومان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

ارسال نظرات