رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان مرکزی گفت: آئین کهن بیل گردانی نیمور محلات با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در آخرین روز از فروردین‌ماه برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۹۰۰۷۸۴۷
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ علی عشوری رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان مرکزی از برگزاری آئین دو هزارساله بیل گردانی همزمان با سی و یکم فروردین ماه جاری در شهر نیم ور محلات خبر داد و گفت: آئین کهن بیل گردانی که تحت عنوان میراث معنوی شهرستان محلات در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، هر ساله همزمان با روز پایانی اولین ماه بهار در سکوی ویژه این آئین در نیم ور محلات با حضور علاقمندانی از سراسر ایران برگزار می شود.

وی افزود: بیل گردانی جشنی است مربوط به آداب آب و آبیاری که منشأ آن نبرد دیرینه‌ای است که بر سر آب بین انسان و طبیعت وجود داشته و به دلیل اهمیت آبیاری در ایران صورت گرفته است.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان مرکزی تصریح کرد: این مراسم هنوز در نیمور پابرجا است و نمادی از مواجهه انسان با موانع طبیعی به شمار می رود.

عشوری ادامه داد: برای انجام مراسم و مسابقه بیل گردانی هفت بیل شخم زنی را در دو دسته چهار تایی و سه تایی با طناب محکم به هم می بندند(هر بیل بین سه تا چهار و نیم کیلوگرم وزن دارد) در هرگروه دسته یکی از بیل ها از سایر بیل ها بالاتر بسته می شود تا پهلوانان جوی روب، بتوانند به عنوان دسته برای برداشتن بیل ها از زمین و دور سر گرداندن آن ها همانند میل های زورخانه استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: پهلوانان بیل چهارتایی را با دست راست و بیل سه تایی را با دست چپ از زمین بلند می کنند و به طرز شگفت آوری در حال بالا آوردن بیل ها، چرخش آنان را به دور سر در جهت مخالف هم آغاز می کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات