دولت حضور سازمان‌هاي دولتي و عمومي را در تلگرام ممنوع کرد و پس از آن معاون اول رئيس‌جمهور از تلگرام خارج شد .
کد خبر: ۹۰۰۸۱۴۳
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، عزم دولت براي انحصار‌شكني پيام‌رسان‌ها جدي است. براي اين انحصار‌شكني هم از خودش شروع كرده و روز گذشته با ابلاغ بخشنامه مركز مديريت راهبردي افتاي رياست جمهوري مبني بر ممنوعيت استفاده از پيام‌رسان‌هاي خارجي در دستگاه‌هاي دولتي، تمامي اين دستگاه‌ها و اعضاي هيئت دولت از جمله معاون اول رئيس‌جمهور براي شكستن انحصار پيام‌رسان تلگرام از اين ‌پيام‌رسان خارج شدند تا فضاي مجازي كشورمان از سايه مديريت بيگانه و چالشهاي اقتصادي و امنيتي ناشي از اين مديريت و انحصار بيرون بيايد. جهانگیری بخشنامه‌ای هم برای ورود به پیام‌رسان‌های داخلی صادر کرد.
حضور كاربران ايراني در تلگرام موجب شده بود بسياري از دستگاه‌هاي دولتي و اشخاص و چهره‌ها به جاي ايجاد فضايي امن و ملي براي تعامل با مردم و اطلاع رساني، به اين ‌پيام‌رسان روي بياورند. روي ديگر اين ماجرا اما اين بود كه بخشي از كاربران هم به منظور بهره‌گيري از ظرفيت اطلاع‌رساني آنلاين سازمان‌ها و نهادهايي كه به نوعي با آن مرتبط مي‌شدند،‌ناگزير بودند به تلگرام ملحق شوند. جالب اينجاست كه اغلب نهادها و اشخاص و چهره‌ها براي اطلاع‌رساني و تعامل با مردم در پيام‌رسان‌هاي داخلي يا حضور نداشتند يا اين حضور بسيار كم‌رنگ بود،اما با تصميم دولت براي انحصار‌شكني پيام‌رسان‌ها و تبعات ناخوشايندي كه اين انحصار براي مردم و كشور به‌وجود آورده بود،‌انتظار مي‌رفت كه دولت براي شكستن اين انحصار به نوعي پيشقدم شود و با حضور در پيام‌رسان‌هاي داخلي امنيت و اعتبار آنها را تأييد كند. خروج بسياري از چهره‌ها و دستگاه‌هاي دولتي از تلگرام و ايجاد كانال‌هاي اطلاع‌رساني چهره‌ها و دستگاه‌ها در پيام‌رسان‌هاي ملي همچون سروش، ايتا و‌آي گپ سرآغازي است براي تأييد همه‌جانبه اين نرم‌افزارها و تشويق مردم براي پيوستن به جريان انحصار‌شكني‌اي كه دولت پرچمداري آن را آغاز كرده‌است.

هزاران پرونده مفتوح جرائم مجازي بر بستر تلگرام

حريم خصوصي و امنيت دستاويز جريان‌هايي است كه با انحصار‌شكني در ‌پيام‌رسان‌ها منافعشان به خطر مي‌افتد. اين در حالي است كه به گفته معاون دادستان كل كشور در امور فضاي مجازي در حال حاضر هزاران پرونده مربوط به كلاهبرداري و هتك حيثيت و ديگر جرائم ارتكاب‌يافته در بستر شبكه اجتماعي تلگرام به لحاظ عدم‌تبعيت مدير اين شبكه خارجي از قوانين كشور و عدم‌پاسخگويي به استعلامات قضايي و عدم‌امكان تحقيق و ميسر نبودن جمع‌آوري ادله اثبات جرم مفتوح بوده يا بدون نتيجه مختومه شده‌اند و هزاران شاكي كه مال يا آبرو يا حيثيت‌شان در بستر اين ‌پيام‌رسان مورد تعرض قرار گرفته به‌رغم تلاش و پيگيري همكاران قضايي به حق خود نخواهند رسيد. بگذريم از اينكه حتي نخست وزير انگلستان تلگرام را خانه تروريست‌ها و تبهكاران خوانده بود.
از سوي ديگر با عنايت به چالش‌هاي اقتصادي كشور و نقطه ثقل‌بودن اقتصاد در شرايط كنوني جامعه عرضه ارز ديجيتال از سوي تلگرام برنامه گسترده‌اي را براي ضربه به اقتصاد كشورمان در دستور كار دارد، به گونه‌اي كه پيش‌بيني مي‌شود با عرضه ارز ديجيتالي تلگرام تا 20 ميليارد دلار در سال از كشور خارج خواهد شد. همه اين موضوعات اقتصادي و امنيتي ادله لزوم شكستن انحصار اين ‌پيام‌رسان و ايجاد فضاي رقابت براي ‌پيام‌رسان‌هاي داخلي است.

بخشنامه‌اي براي تحقق انحصار‌شكني

ماجراي خروج دستگاه‌ها و چهره‌هاي دولتي از تلگرام به بخشنامه‌اي باز مي‌گردد كه طي آن رئيس مركز مديريت راهبردي افتاي رياست جمهوري خطاب به تمامي دستگاه‌هاي اجرايي، استفاده از ‌پيام‌رسان‌هاي خارجي را در تمامي نهادها و مؤسسات دولتي و عمومي غير دولتي ممنوع اعلام كرد.
در متن اين بخشنامه آمده است: «به استناد بند ۷ مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي با موضوع سياست‌ها و اقدامات ساماندهي ‌پيام‌رسان‌هاي اجتماعي تمامي نهاد‌ها و مؤسسات دولتي و عمومي غير‌دولتي هرگونه تبليغات خود در محيط ‌پيام‌رسان‌هاي اجتماعي را صرفاً از طريق ‌پيام‌رسان‌هاي اجتماعي داخلي كه به صورت رسمي از سوي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام مي‌شود،‌انجام دهند. بديهي است هرگونه استفاده از ‌پيام‌رسان‌هاي اجتماعي خارجي براي مكاتبات اداري و ارائه خدمات اداري كماكان ممنوع است.»

آغاز جريان انحصار‌شكني

آغازگر جريان انحصار‌شكني مورد نظر دولت از ‌پيام‌رسان تلگرام كانال khamenei. ir بود كه فعاليت خود را در تلگرام متوقف كرد و در عوض كانال در ‌پيام‌رسان‌هاي سروش،‌آي گپ و ايتا راه‌اندازي شد.
ساعتی پس از آن ساير نهادها و چهره‌ها هم به طرح خروج از تلگرام و مهاجرت به ‌پيام‌رسان‌هاي داخلي پيوستند. كانال اطلاع‌رساني مجلس خبرگان رهبري هم روز گذشته فعاليت‌هاي خود را در تلگرام متوقف كرد. شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي نگهبان هم با صدور اطلاعيه‌‌هايي اعلام كردند كه از كانال تلگرام خارج شده‌اند.

رئیس جمهور مخالف نیست

محمود واعظي، رئيس‌ دفتر رئيس‌جمهور هم روز گذشته در حاشيه جلسه هيئت دولت اعلام كرد: اعضاي كابينه تصميم‌ گرفتند فعاليت‌هاي خود را در پيام‌رسان‌هاي داخلي انجام دهند.
وي در واكنش به اظهارات حاجي دليگاني، نماينده مجلس شوراي اسلامي مبني بر ايستادگي رئيس‌جمهور براي جلوگيري از بسته‌شدن تلگرام گفت: آقاي حاجي دليگاني حرف‌هاي مختلفي مي‌زنند كه خيلي از آنها پايه و اساسي ندارد، اين حرف هم يكي از آنهاست. واعظي تصريح كرد: حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي موضوع جديدي نيست و چهار سالي كه بنده وزير بودم، همواره جزو سياست‌ها بود و از آن حمايت كردم. امروز در جلسه هيئت دولت در مورد اين موضوع بحث و بنا شد استفاده از ‌پيام‌رسان‌هاي داخلي را از داخل دولت آغاز كنيم و همه كساني كه در ‌پيام‌رسان‌هاي خارجي حضور داشتند، از ‌پيام‌رسان‌هاي داخلي استفاده كنند.
اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور نيز درباره توقف حضورش در تلگرام گفت: در چارچوب قوانين و مقررات كشور از امروز در كانال تلگرامي معاون اول رئيس‌جمهور مطلبي منتشر نخواهد شد و از اين پس انتشار اخبار از طريق ‌پيام‌رسان‌هاي داخلي صورت مي‌گيرد.

بخشنامه جهانگیری

دیروز در ادامه انحصارشکنی پیام رسان تلگرام معاون اول رئیس‌جمهور در بخشنامه‌ای دستگاههای دولتی، قوای سه گانه و نهادهای عمومی غیر دولتی را موظف کرد که ظرف یک هفته هرگونه فعالیت و ارایه خدمات خود را از طریق پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی انجام دهند.

تقويت ‌پيام‌رسان‌هاي داخلي اصلي‌ترين نسخه انحصار‌شكني

كوچ داوطلبانه مردم از پيام‌رسان وايبر به تلگرام نشان از آن دارد كه شبكه‌هاي ‌پيام‌رسان بر اساس خدماتي كه ارائه مي‌دهند مي‌توانند مورد اقبال مردم قرار گيرند و بهترين راهكار براي انحصار‌شكني تقويت ‌پيام‌رسان‌هاي داخلي است.
در حال حاضر ‌پيام‌رسان‌ سروش حدود 8 ميليون ظرفيت دارد،‌اما با حمايت‌هاي دولت توانايي آن را دارد كه ظرفيتش را تا دو برابر افزايش دهد. استارت‌آپ‌هاي ديگري هم در فضاي رقابتي ايجاد شده به دنبال راه‌اندازي ‌پيام‌رسان‌هاي داخلي هستند. با يك دو دو تا چهار تا در صورت راه‌اندازي ارز ديجيتال تلگرام تا 20 ميليارد دلار ارز از كشور خارج خواهد شد و تبعات اقتصادي و امنيتي سنگيني را بر كشور تحميل خواهد كرد،‌اما تقويت ‌پيام‌رسان‌هاي داخلي هزينه‌اي به مراتب كمتر دارد و مي‌تواند همراهي مردم را در شكستن انحصار ‌پيام‌رسان تلگرام به همراه داشته باشد.

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات