خبرهای داغ:
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: وظیفه داریم قرآن را در متن زندگی بیاوریم اگر قرآن در متن زندگی جهان اسلام حضور داشت قدس اسیر این ناپاکان نبود.
کد خبر: ۹۰۰۸۲۹۷
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳
اگر قرآن در متن زندگی جهان اسلام حضور داشت قدس اسیر ناپاکان نبود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در یازدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی که در سالن همایش مدرسه امام خمینی برگزار شد با اشاره به خطبه‌ای از نهج البلاغه اظهار کرد: امام علی (ع) سخنان فراوانی در زمینه قرآن در خطبه‌هایشان بیان کردند و آرایه‌های شکلی قرآن در کلمات ایشان وجود دارد و در یکی از خطبه‌ها نزدیک به ۵۰ صفت برای قرآن برشمرده شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این خطبه قرآن کتابی است که چراغ آن خاموش نمی‌شود و در ظاهر و باطن عالم پرتو افکن است و این نور ابدی هیچگاه به خاموشی گرایش پیدا نمی‌کند و با اتصال به عالم غیب دریای مواجی است که تشنگان را سیراب می‌کند و به بشر صفا می‌دهد. قرآن نور، آب حیات، معدن زندگی‌بخش و جاده گشوده به بشریت است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در فهم و تحقیق پیرامون قرآن و در مسیر پژوهش‌های قرآنی با سلسله چالش‌ها و آسیب‌ها مواجه بودیم گفت: اینکه قرآن را تجربه بشری بدانند از دیرباز بوده و در دوران کنونی برخی از روشنفکران در تأثیر الهیات غربی به آن پرداختند در حالی که در همه آیات با منطق درون و برون دینی می‌توان اثبات کرد که معنا، ظاهر و باطن قرآن یکپارچه وحی است بنابراین تجربه بشری در زمینه قرآن، مسیر نادرست و انحرافی است.

وی خاطرنشان کرد: تصویر‌ها و نظریاتی ارائه شده که بر اساس آن متن قرآن در تأثیر روح زمانه خود بوده و روح زمانه بر این متن حاکم است در نتیجه تمامیت این کتاب نمی‌تواند برای همه اعصار راهگشا باشد، ولی از روایات و آیات استفاده می‌شود که قرآن مانند خورشیدی بر فراز نسل‌ها عبور می‌کند.

اعرافی با اشاره به تحریف یا تغییر قرآن گفت: نظریاتی در این زمینه بوده و باید اعلام کنیم که پیروان مکتب اهل بیت (ع) و عالمان بزرگ تحریف را از ساحت قرآن دور می‌دانند و بیان می‌کنند قرآن بدون کم و کاستی بر رسول خدا (ص) نازل شده است.

وی خاطرنشان کرد: اندیشه‌هایی در برخی از مذاهب بوده که حجیت ظواهر قرآن را نقض می‌کردند، ولی این حجیت ظواهر اثبات شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نگاه‌های ظاهرگرایانه در تفسیر قرآن و رویکرد‌های باطن‌گرایانه بی‌منطق در تفسیر نگاه و رویکرد افراط و تفریطی بود گفت: از طرفی جای اجتهاد واکاوانه در متن را باز نمی‌کنند و از طرفی گروه‌هایی وارد تفسیر‌های باطنی می‌شوند که دارای روش قابل پذیرش نیستند در حالی که ما معتقد به روش‌شناسی مجتهدانه عقلانی بر پایه اصول هستیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی در تفسیر تنها به قرآن بسنده می‌کنند که نادرست است و باید به قرآن به عنوان منبع الهام‌بخش نگاه کرد و خود را بی‌نیاز از روایات ندانست.

اعرافی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی در حوزه قرآن گام‌های بزرگی برداشته شده است گفت: در حوزه‌های فرهنگی، ترویجی و تبلیغی اقدامات بزرگی انجام شده بنابراین حوزه تفسیر‌های موضوعی یا تخصصی باید مورد توجه گیرد.

وی یادآور شد: پرسش‌ها با توجه به گستره علوم اسلامی و انسانی باید بر قرآن عرضه شود و شاهد مرحله نو در حرکت تفسیر باشیم و تفسیر قرآن از المیزان یک گام به جلو بردارد بنابراین یکی از مراحل این است که تفسیر به شکل موضوعی ناظر به قلمرو‌های علوم اسلامی انسانی باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: محور دیگر منطق و روش‌شناسی تفسیر است که در دو یا سه دهه گذشته کار‌های خوبی انجام شده، ولی همچنان نیازمند تحول هستیم.

وی یادآور شد: اگر بخواهیم قوی‌تر و جامع‌تر پیش برویم باید منطق فهم و اصول ناظر به تفسیر را مهم بشماریم.

اعرافی با بیان اینکه قرآن کتاب در حاشیه نیست بلکه کتاب تمدنی، جریان‌ساز و حاضر و زنده است گفت: وظیفه داریم این کتاب را در متن زندگی بیاوریم؛ اگر قرآن در متن زندگی جهان اسلام حضور داشت قدس اسیر این ناپاکان نبود.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرآن بود مزدوران در منطقه وابسته به قدرت‌های شیطانی نبودند و امکان ادامه حیات نداشتند و همه با هر گرایش و سلیقه زیر یک پرچم جمع بودیم و امکان نداشت ده‌ها اشغال از سوی استکبار انجام شود و منطقه فلسطین اسیر ناصالحان باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه یادآور شد: آنگاه در حفظ، قرائت، فهم و تفسیر قرآن به نتیجه رسیده‌ایم که در عمل و تمدن‌سازی سهیم باشیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها