با اجرای طرح ملی حفاظت مشارکتی از عرصه‌های طبیعی، میزان تخریب در سطح جنگل‌ها و مراتع سیلاب و کلوار بویراحمد ۶۰ درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۰۰۸۳۱۷
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۶
مدیر کل منابع طبیعی استان در حاشیهموفقیت طرح حفاظت مشارکتی از منابع طبیعی در بویراحمد افتتاح طرح پایلوت ملی حفاظت مشارکتی در منطقه سیلاب و کلوار شهرستان بویراحمد با بیان این خبر گفت: تغییر الگوی سوخت و جایگزین کردن آبگرمکن‌های خورشیدی به جای هیزم یکی از برنامه‌های این طرح ملی بود که با استقبال خوب بومیان اجرا شد.
بهشتی فر افزود: در قالب این طرح ۱۸۴ دستگاه آبگرمکن خورشیدی به صورت رایگان در اختیار جنگل نشینان یازده روستای این حوزه قرار گرفت که در نتیجه آن میزان استفاده از چوب درختان برای تامین سوخت ۶۰ تا ۸۰ درصد در خانوار‌ها کاهش یافت.
وی اضافه کرد: به علت استقبال خوب روستا نشینان و آثار مثبت طرح تغییر الگوی سوخت، نصب آبگرمکن‌های خورشیدی در ۱۶ منطقه استان اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: پرونده‌های قضایی ناشی از قطع درختان جنگلی پس از اجرای این طرح هم ۶۰ درصد کمتر شده است.
بهشتی فر بیان کرد: این طرح با هدف احیاء عرصه‌های جنگلی و مرتعی در قالب کشت گیاهان دارویی، تغییر الگوی سوخت با نصب آبگرمکن‌های خورشیدی، جلوگیری از ورود دام (قرق مراتع)، تشکیل گروه‌های مردم نهاد حامی منابع طبیعی و آموزش جنگل نشینان در منطقه جنگلی سیلاب کلوار بویراحمد به صورت الگویی اجرا شد.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز با اشاره به اینکه حدود ۶۰۰ هزار خانوار روستایی در کشور برای تامین سوخت از بوته‌ها و درختان جنگلی استفاده می‌کنند افزود: با توجه به موفقیت طرح مشارکتی در کهگیلویه و بویراحمد، دولت برای حفاظت از جنگل‌ها و جلوگیری از تخریب عرصه‌های طبیعی این طرح را در سایر استان‌های کشور نیز به اجرا در خواهد آورد.
مسعود منصور بیان کرد: با اجرای این طرح، مردم در مواردی از قبیل: مبارزه با آفات جنگلی، کاشت نهال، کاشت گیاهان دارویی، پیشگیری و مهار آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی به منابع طبیعی کمک می‌کنند.
وی با بیان اینکه لیست روستا‌های درون جنگل و یا در حاشیه جنگل و فاقد سوخت در کشور تهیه و دراختیار وزارت نفت قرار داده شده که به دستور رئیس جمهور این روستا‌ها در اولویت گازرسانی قرار گرفته اند اضافه کرد: هم اینک در کوتاه مدت استفاده از انرژی خورشیدی برای حفظ و توسعه منابع طبیعی به مردم پیشنهاد شده که با استقبال آنان رو به رو شده است.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: ۶ هزار خانوار طی سه سال اخیر در کشور آبگرمکن‌های خورشیدی در خانه‌های خود نصب کرده اند.
منصور گفت: در سه سال اخیر و تا پایان سال ۱۳۹۶، افزون بر ۲۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی به صورت مشارکتی حفاظت شده و براساس ارزیابی‌های انجام شده دراین مناطق، معدل ۱۰ شاخص عوامل تخریب نزدیک به ۷۳/۲ درصد کاهش پیدا کرده‌اند.
ارسال نظرات