غایت مندی و ارزش آفرینی از مهم ترین ویژگی های هنر انقلاب است

نمانیده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در دیدار با اصحاب هنر و فرهنگ استان به مناسبت هفته هنر انقلاب، غایت مندی و ارزش آفرینی را از ویژگی های هنر انقلاب اسلامی بر شمرد.
کد خبر: ۹۰۰۸۳۷۵
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
حضرت ایت الله ملک حسینی در ابتدای سخنان خود در این دیدار سالروز شهادت امام موسی الکاظم (ع) را به امام عصر و عموم مردم تسلیت گفت و عزت، افتخار، سعادتمندی و کرامت را در سال نو برای همگان آرزو کرد.

وی از فرهنگ به عنوان یک مسئله مهم از ابتدای آفرینش تا پایان یاد کرد و بیان داشت: حقیقتا مسئله فرهنگ مسئله‌ای نیست که اهمیت آن در هیچ دوره‌ای کاهش پیدا کند.

حضرت آیت الله ملک حسینی بهار را هنر طبیعت خواند و اظهار داشت: طبیعت در بهار هنر می‌کند و زیبایی‌های خودش را نشان می‌دهد و هر گاه موجودی توانست زیبایی‌های درونی خود را نشان دهد او هنرمند است و باید از او الهام گرفت و باید این تغییر و تبدل‌ها را به مثابه‌ای آیه‌ای برای خود قرار دهیم که زیبایی‌های خودمان را ابراز کنیم.

وی در ادامه به تعاریف در حوزه هنر انقلاب پرداخت و با طرح این سوال که آیا تقسیم بندی هنر به متعهد و هنر غیر متعهد صحیح است گفت: از آنجا که تقسیم یک شی به خودش و غیر خودش اشتباه است بنده نیز معتقدم هنر قابل انقسام به هنر متعهد و غیر متعهد نیست که این خود بحث مفصلی است و من در این اینجا به هنر به همان معنای عامش که مفهومی سهل و ممتنع است می‌پردازم.

نماینده، ولی فقیه با ارایه توضیح کوتاهی راجع به مفاهیمی که به آن‌ها سهل و ممتنع می‌گویند یعنی مفاهیمی که در فهمیدن آسان به نظر می‌رسند، ولی در تشریح سخت می‌نمایند به تعریف هنر پرداخت و بیان داشت: شاید بشود گفت: هنر یک نگاه دوم از جانب انسان است. انسان واقعیت‌ها را می‌بیند و ظاهر را می‌بیند، ولی هنرمند نهان واقعیت‌ها را میبیند و بر خلاف بقیه عمق آنرا می‌بیند.

حضرت ایت الله ملک حسینی همین نوع دیگر دیدن، گفتن و نوشتن را به همراه زیبا دیدن و زیبا وصف کردن را یکی از تعاریف هنر خواند و گفت: بعضی‌ها زشت‌ها را هم باید زیبا دید و زیبا نوشت.

وی تعریف دیگر هنر را آزادی در خلاقیت عنوان کرد و تصریح کرد: این تعاریف نشان می‌دهد که هنر اگر چه یک مفهوم ساده است، ولی سخت است و انطباقش هم سخت است.

ایت الله ملک حسینی تعریف متفاوت دیدن و نوشتن را یک تعریف اساسی برای هنر دانست و بیان داشت: خیلی‌ها به جبهه‌های جنگ رفتند و خیلی هم جنگ و اتفاقات جنگ را گزارش کردند، ولی شهید آوینی هم به منطقه جنگی رفت و نوع دیگری قلم می‌زد او خاطره می‌گفت، ولی متفاوت با خاطره نویسان دیگر و این خلاقیت و نواوری او باعث شد یک عنوان دیگر یعنی هنر انقلاب به هنر اضافه شود.

وی با ورود به بحث هنر انقلاب تصریح کرد: بعضی در مورد هنر انقلاب، انقلاب را صرفا یک زمان و یک دوره می‌دانند و می‌گویند هنر تغییر پذیر نیست و زمان‌ها تغییر می‌کند مانند هنر دوره صفوی و یا هنر دوره قاجار و از همین جهت هنر انقلاب اضافه به وصف هنر است یعنی هنر قابل انقسام به انقلاب و غیر انقلابی و این هفته فرصتی است که این تفاوت را بررسی کرد که چیست.

وی اظهار داشت: هنر انقلاب یک هنر غایت‌مند و هدف‌مند و ارزش آفرین است و امروز بسیاری از سرگرمی‌ها و تفریحات و آن چیزی که برای سرگرمی بشر است همچون بازی‌های کامپیوتری و همه لهو و لعب را که حتی اگر نامش را هنر بگذارند باز هنر نیست.

نماینده، ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر انقلاب به عنوان غایت هنر بیان داشت: اگر فیلمی ساخته شود، عکسی گرفته شود مصاحبه‌ای شود کتابی نوشته شود و در دوران و عصر انقلاب بود، ولی غایتمند نبود نمی‌شود نام هنر انقلاب را بر آن گذاشت.

وی بعد از غایتمندی به عنوان یکی از ویژگی‌های هنر انقلاب به ویژگی دوم یعنی تاثیرگذاری در هنر انقلاب پرداخت و خاظرنشان شد: انقلاب خودش بار مفهومی خودش را یدک می‌کشد و اگر یک هنر نتواند متحول کننده باشد چنین هنری هنر انقلابی نیست.

ایت الله ملک حسینی سازگاری و سازواری درونی و بیرونی را سومین ویژگی هنر انقلاب برشمرد و اظهار داشت: هنر انقلاب باید در درون خودش اجزائش باید با هم سازگار باشد در حالی که کشمکش امروزی سازمان‌های متولی هنر در کشور با هم سازگار نیست و نمی‌تواند به سازواری برسد و بعد از این انسجام درونی باید سازگار با اهداف انقلاب باشد و اگر فیلمی ساخته شود و با آرمان‌های انقلاب همچون توحید، یگانه پرستی، تولی به ولایت، ظلم ستیزی و دفاع از حقوق انسان و مردانگی و غیرت در دفاع از آن حقوق سازگار نباشد و در راستای آن نباشد این هنر انقلابی نیست و زشت است انسان بین این دو تفکیک قایل نشود.

نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری اخلاق محوری را ویژگی دیگر هنر انقلاب عنوان کرد و گفت: به لحاظ اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب اخلاق محور است باید هنر انقلاب نیز اخلاق محور باشد.

وی یک تفاوت مهم میان هنر انقلابی و غیر انقلابی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: در هنر انقلابی هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و اگر کسی بخواهد برای نشان دادن یک بدی و زشتی آن بدی و زشتی را هم نشان دهد این هنر انقلابی نیست و در یک نگاه اخلاقی کسی حق ندارد ابتذال و انحراف را نشان دهد که حتی بخواهد پیامد آنرا بیان کند و اینکه امروزه گاهی تندیس بلورین به چنین کسانی داده می‌شود و حتی الگو معرفی می‌شوند قابل قبول نیست.

آیت الله ملک حسینی انقلاب را دایما در حال پویش خواند و با تاکید بر تحرک در خود هنر اظهار داشت: اگر مفهومی خواست القا شود و خود ایستا باشد چنین هنری هنر انقلاب نیست و هنر در عین اینکه خود باید در تحرک دایم، چون انقلاب باشد باید ارزش آفرین باشد.

نماینده، ولی فقیه در ادامه این بخش از سخنان خود بر نقش هنر در امید و نشاط بخشیدن در جامعه تاکید کرد و خواستار نقش بیشتر هنر در حرکت جامعه به سمت نشاط آفرینی شد.

آیت الله ملک حسینی محبوس کردن جامعه در یک روح ناکامی و یاس را جفای به جامعه‌ای دانست که می‌خواهد این هنر انقلاب را ببیند.

وی با ابراز تاسف از وجود آسیب‌های اجتماعی متعدد در سطح جامعه خواستار آن شد که هنرمندان این زشتی‌ها را ببینند و به زیبایی به چالش بکشند و با طرح اینکه آیا تاکنون مفاسد اجتماعی جامعه با زبان هنر به چالش کشیده ش. ده است؟ آیا قوم گرایی به چالش کشیده شده است؟ ایا عروسی‌های حاشیه‌ای و بی حرمتی‌ها به مهمانان استان به چالش کشیده شده است از هنرمندان خواست که به زیبایی و با زبان هنر این آسیب‌ها را به چالش بکشند.

نماینده، ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان از تکریم انسان به عنوان یک مهم یاد کرد و خاطرنشان کرد: اگر اینهمه دستگاه متولی حوزه فرهنگ و هنر در راستای اعتلای انسان حرکت نکنند در حقیقت یک ضعف بزرگ و اساسی است.

وی در پایان از همه تلاش‌ها و زحمات صورت گرفته توسط هنرمندان در جهت بیداری مردم تقدیر کرد و گفت: قدرشناسی میکنم از کسانی که کلیپ می‌سازند، فیلم می‌سازند، نقاشی می‌کشند در جهت بیداری مردم و باید دست آن‌ها را بوسید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار