سپاه پاسداران ركنی بزرگ در پیروزی انقلاب اسلامی است و در پاسداری از انقلاب و هدف‌های آن عاملی مؤثر بوده و هست و از بزرگ‌ترین سنگرهای دفاع از ارزش‌های الهی نظام ما بوده و خواهد بود.
کد خبر: ۹۰۰۸۳۹۴
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی كه در نخستین روزهای پیروزی این انقلاب تشكیل شد، برای ادامه‌ی نقش خود در نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن پابرجا می‌ماند. حدود وظایف و قلمرو مسؤولیت این سپاه در رابطه با وظایف و قلمرو مسؤولیت نیروهای مسلح دیگر با تأكید بر همكاری و هماهنگی برادرانه میان آن‌ها به‌وسیله قانون تعیین می‌شود.

تشكیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 بنا به‌فرمان حضرت امام خمینی (قدس السره) به جوانان غیور و انقلابی ایران اسلامی، عده‌ای از دل‌سوختگان راستین و پیروان صدیق ولایت‌فقیه گرد هم جمع آمدند و نهاد مقدس سپاه را پی‌ریزی كردند.

شاید در آن روزهای نخست كه هدف سپاه را پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن مطرح می‌کردند، تصور نمی‌رفت كه چه مسؤولیت سنگین و رسالت خطیری به عهده‌ی این تشكیلات تازه تأسیس خواهد بود؛ اما ازآنجاکه محرك حضور در این نهاد، خدمت بی‌شائبه به انقلاب اسلامی و اطاعت محض و عاشقانه از مقام والی ولایت‌فقیه بود سپاه به‌عنوان بازوی توانمند ولایت‌فقیه، خویشتن را برای هر نوع مأموریت محوله آماده كرده بودند.

امام (قدس سره) در دوم اردیبهشت سال 1358 طی فرمانی به شورای انقلاب رسماً تأسیس این نهاد مقدس را اعلام كردند و شورای انقلاب با تأسیس شورای فرماندهی سپاه گام اساسی را در جهت سازمان‌دهی این نهاد برداشت.

سپاه در دوران تشكیل، صرفاً نیروی شهری به‌حساب می‌آمد كه با توجه به شرایط خاص در جامعه و پراكندگی قوای انتظامی، مأموریت حفظ نظم و امنیت عمومی را عهده‌دار شده بود.

در آن روزها، عده‌ی پیوستگان به سپاه اندك بود و اكثر علاقه‌مندان به انقلاب جذب تشكیلات و نهادهای دیگر شده بودند  عمدتاً در کمیته‌های انقلاب اسلامی به پاسداری از انقلاب برخاسته و سعی در صیانت آن داشتند.

تعداد كم این عده سپاهیان پرانگیزه نقطه‌ضعف محسوب نمی‌شد و عموم برادران سپاهی گوش‌به‌فرمان حضرت امام (قدس سره) و آماده اجرای فرمان‌ها ولی‌فقیه بودند.

اگرچه سپاه هویتی نظامی دارد ولی، نظامی‌گری درواقع یك بعد از ابعاد هویت مقدس این نهاد مكتبی و مردمی است.

سپاه نهادی در جهت پیاده كردن اهداف و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی است و نام‌گذاری سال روز ولادت سالار شهیدان به نام روز پاسدار ازاین‌جهت است كه سپاه آرمانی بزرگ و مقدس دارد كه حفاظت و نگهبانی از نظام و حكومتی است كه بر اساس اسلام ناب محمدی - صلی‌الله علیه و آله-  برپاشده است و داعیه‌ی تحقق نسبی آن را در جهان امروزی دارد و دامنه‌ی این آرمان تا زمان حكومت عدل جهانی امام مهدی «عج» نیز گسترده است و بدین لحاظ دارای آرمان‌های مكتبی، انسانی و جهان‌شمول است كه باید همیشه حركت خود را بدان سوی جهت دهد.

از طرف دیگر ایثار و فداكاری برای حفظ نظام اسلامی و دستاوردها و اصول آن، آرمانی است كه سپاه با درس‌آموزی از حماسه‌ی حسینی، آن را خط‌مشی اصلی خود قرار داده است. از این نگاه، سپاه، حسینی و عاشورایی است و همواره آماده است برای حفظ نظام و حكومت اسلام ناب محمدی - صلی‌الله علیه وآله- فداكاری كند و با تمام هستی خود در نگهبانی از آن، بكوشد.

سپاه همچون حضرت ابوالفضل العباس - علیه‌السلام- كه مطیع محض رهبر و امام خویش بود و به‌منزله‌ی بازوی امام حسین علیه‌السلام محسوب می‌شد، بازوی مقام عظمای ولایت می‌باشد. تحقق این هویت مكتبی و آرمان الهی، بدون ارتباط با مقام ولایت، امری ناشدنی است.

سپاه با این پشتوانه‌ی عظیم الهی و مكتبی، به‌اضافه‌ی نیروی انسانی مخلص، فداكار، آگاه، معتقد و متعهد به مبانی اسلامی، مكتب و ولایت با بهره‌گیری از سال‌ها تجربه، تخصص و بینش فنی، امروز به‌صورت مجموعه‌ای چون «بنیان مرصوص» است كه انقلاب و نظام اسلامی را مانند دژی نفوذناپذیر در برگرفته و از هر خطر و توطئه‌ای مصونیت می‌بخشد. و اكنون سپاه با سه بعد بسیار قوی معنوی، نظامی و علمی، تحقق‌بخش امر خدای تعالی در قرآن است كه فرموده:

(وَ أَعِدُّوا لَهُمْ ما اسْتَطعْتُمْ مِنْ قوّةٍ و مِنْ رُباطِ الْخَیْلِ تُرْهَبونَ به عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّكُمْ(

«هر چه می‌توانید برای مقابله با دشمن آماده كنید و تجهیز شوید تا بدین‌وسیله دشمنان خدا و دشمنان خود را بترسانید و…»

سپاه با چنین بنیه‌ی معنوی و مادی، چشم‌اندازی بس روشن پیش رو دارد كه عبارت از حفظ نظام مقدس و كشور و نیز تلاش و زمینه‌سازی برای حكومت بزرگ و منجی بشریت حضرت بقیة‌الله ارواحنا فداه است.

وظایف سپاه در بدو تشكیل

شورای فرماندهی در اطلاعیه‌ی 16 اردیبهشت 1358 وظایف كلی سپاه را به شرح زیر اعلام كرد:

 كمك به اجرای امور انتظامی، امنیتی و كنترل، تعقیب و دستگیری عناصر ضدانقلاب، مبارزه‌ی مسلحانه علیه جریان‌های مسلحانه‌ی ضدانقلاب، دفاع در برابر حملات و اشغالگری‌های عوامل یا قوای بیگانه در داخل كشور، همكاری و هماهنگی مؤثر با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مطابق آیین‌نامه‌های مربوطه، تربیت و آموزش اخلاقی، ایدئولوژیكی – سیاسی و نظامی كادرهای سپاه، كمك در اجرای دستورات انقلاب اسلامی و دادگستری دولت جمهوری اسلامی، حمایت از نهضت‌های رهایی‌بخش و حق‌طلبانه‌ی مستضعفین جهانی تحت نظارت رهبری انقلاب، مشورت و استفاده از نیروهای انسانی و تخصصی سپاه به هنگام بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه و كمك به پیشبرد طرح‌های عمرانی دولت جمهوری اسلامی ایران به‌منظور استفاده‌ی هر چه بیشتر از نیروی پاسداران است.

فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سپاه از بدو تشكیل باوجود مشكلات فراوان، در فعالیت‌های بزرگ و مهمی شركت داشته است كه اهم این فعالیت‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و اوج‌گیری دسیسه‌های دشمنان و گروهک‌های محارب و ضدانقلاب در نقاطی چون خوزستان، گنبد و كردستان، سپاه ضرورت حضور خود را در این نقاط به‌خوبی تشخیص داد و در جهت رفع فتنه، بسیج شد و هنگامی‌که شورش‌های مسلحانه در نقاط كوهستانی و صعب‌العبور نواحی كردنشین متمركز شد، پاسداران نیز برای حضور درازمدت در آن نقاط آماده شدند و به‌صورت جدی مقابل اشرار و ضدانقلاب و ایادی بیگانگان صف‌آرایی كردند و امروز جای‌جای آن خطه از میهن اسلامی كردنشین، نشان از رشادت‌ها، جانبازی‌های مظلومانه و غریبانه‌ی عزیزانی دارد كه برای پاسداری از كیان اسلام، میهن اسلامی و حفظ تمامیت ارضی كشور، از خون خود مایه گذاشتند تا جمهوری اسلامی سرافراز و پرشكوه بماند.

تحمیل جنگ از سوی رژیم بعثی عراق به جمهوری اسلامی، صحنه‌ی جدیدی از امتحان الهی را برای سپاهیان پاسدار ایجاد كرد و مسؤولیت خطیر و سنگین آن‌ها را مضاعف ساخت. برادران غیور سپاهی در ابتدا، بی‌آنکه از رزم كلاسیك بهره‌ای داشته باشند، بی‌اطلاع از نحوه‌ی به‌کارگیری سلاح‌های سنگین و تجهیزات و ادوات نظامی متداول در جنگ‌های كلاسیك، با اتکا به خداوند و با سرهای پرشور و دل‌های پرسوز، به آوردگاه شتافتند و در برابر متجاوزان بعثی به دفاع پرداختند. جایگاه ارزشمند سپاه در طول 8 سال دفاع مقدس، بی‌نیاز از توصیف است؛ حق كلام در این زمینه همان جمله‌ی امام راحل (قدس السره) است كه فرمودند: «اگر سپاه نبود، كشور هم نبود.»

ترور شخصیت‌های مؤثر نظام، كه از سوی دشمنان شیطان‌صفت به‌ویژه استكبار جهانی در دستور كار قرارگرفته بود و شهادت فرهیختگانی چون شهید مطهری، شهید سپهبد قرنی، شهید مفتح، شهید بهشتی، شهید باهنر و شهید رجائی، سپاه را بر آن داشت تا در جهت توقف این ترورهای وحشیانه و ناجوانمردانه، به مقابله برخیزد و توطئه شوم ضدانقلاب را از بین ببرد.

استكبار جهانی از راهزنی هوایی نیز دریغ نورزید و با هدایت عمال داخلی خود، جبهه‌ای دیگر از توطئه‌های ضد بشری را در پیش روی انقلاب، باز كرد.

انجام چند فقره هواپیماربایی كه با نیت ضربه زدن به حیثیت نظام و زیر سؤال بردن امنیت ایران، در انظار جهانیان صورت پذیرفت، امام امت با بصیرت و دوراندیشی خاص خود و با اعتماد و اطمینان كه نسبت به سپاه داشت این نهاد را مسئول تأمین امنیت پرواز معرفی كرد.

باوجود مسؤولیت‌های سنگینی كه سپاه بر عهده داشت همزمان با توطئه‌های خائنانه گروهک‌ها و اعلام جنگ مسلحانه علیه جمهوری اسلامی، سپاه به مقابله با آن‌ها پرداخت و با كشف و خنثی كردن خانه‌های تیمی منافقین، توطئه‌ی شوم دشمنان را نقش بر آب نمود.

یكی از مؤثرترین اقدامات سپاه كشف توطئه‌های حزب سرسپرده‌ی توده بود كه منجر به متلاشی شدن قطعی این حزب منفور شد. تجلیل شگفت‌انگیز امام (قدس السره) از این اقدام بزرگ، گوشه‌ای از عظمت و اهمیت آن را برای همه آشكار ساخت و مراتبی از توان الهی و استعداد عظیم سپاه را به نمایش گذارد.

فعالیت‌ها و مأموریت‌های رزمی، دفاعی و آموزشی، سپاه را از حضور فعال در عرصه‌ی سازندگی كشور دور نداشته است و در این زمان كه جبهه‌ی مقابله با استكبار در سنگرهای اقتصادی و توسعه گشوده شده است، آن‌ها نیز در این میدان مقدس حضور فعال و بسیار چشمگیری دارند.

امروز گستره‌ی وسیعی از فعالیت‌های سازندگی از قبیل سدسازی، ساخت اتوبان و فرودگاه، بازسازی تأسیسات و اسکله‌های بنادر كشور، راه‌سازی، سازمان دریایی، پروژه‌های كشاورزی و دامداری، طرح‌های آب‌رسانی و گازرسانی، احداث واحدهای مسكونی، خودروسازی، تولید قطعات صنعتی، درختكاری و احیاء جنگل‌ها و بازسازی مناطق جنگ‌زده را دربرمی گیرد.

به‌منظور هماهنگی و نظارت بر این حجم وسیع از فعالیت‌های اقتصادی قرارگاه فرماندهی بازسازی خاتم الانبیائ «ص» تشکیل‌شده است.

فرمان حضرت امام (قدس السره) مبنی بر تشكیل نیروهای سه‌گانه در سپاه

امام خمینی (قدس السره) در 26 شهریور 1364 طی فرمانی تشكیل نیروهای سه‌گانه‌ی سپاه شامل زمینی، هوایی و دریایی را به فرماندهی كل سپاه ابلاغ فرمودند و مسئولان سپاه در جهت اجرای فرمان امام (قدس سره) به‌سرعت دست‌به‌کار سازمان‌دهی شدند و نیروی زمینی سپاه را در قالب گروهان، گردان، تیپ و لشكر آرایش تشكیلاتی دادند و در جبهه‌های جنگ تحمیلی با سازمان و آرایش جدید خود اجرای مأموریت‌های محوله را استحكام و توان بیشتری بخشیدند. نیروهای هوایی و دریایی نیز با همین سرعت بر اساس تشكیلات جدیدی پایه‌ریزی و در جهت انجام مأموریت‌های محوله آماده شدند.

در حال حاضر تشكیلاتی منسجم و مقتدر از برادران سپاهی در زمین، هوا و دریا در كران تا كران میهن اسلامی حضوری فعال و پرثمر دارند و درنهایت اقتدار و توان رزمی بسیار بالا، با تجاربی ذی‌قیمت و ارزشمند كه حاصل سال‌های پربركت دفاع مقدس است، آماده‌اند تا در صورت بروز هرگونه خطر و تجاوز احتمالی، واكنش مناسب و مؤثری از خود نشان دهند. از سوی دیگر مراكز علمی سپاه به‌منظور ارتقاء سطح علمی پرسنل خویش می‌کوشند تا با برگزاری کلاس‌های آموزشی ضروری، عناصر سپاهی را از جهات مختلف، انسان‌هایی كارآمد و پرتوان سازند.

دانشگاه امام حسین علیه‌السلام، دانشكده فرماندهی و ستاد، دانشگاه علوم پزشكی بقیة‌الله (عج) تعلیم و تربیت و افزایش سطح آگاهی و دانش سپاهیان را به عهده‌دارند و از مراكز آموزش عالی فعال در سطح كشور محسوب می‌شوند.

نقش زنان در سپاه

در جامعه‌ی اسلامی، زنان نقش عظیمی را بر عهده‌دارند و در نهضت اسلامی نیز بنا به فرمایش امام راحل (قدس سره) نه‌تنها زنان عقب‌تر از مردان نبودند، بلكه در كنار آن‌ها و در بسیاری از جبهه‌ها، شاید پیشتاز، در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی هم بودند و با حضور جدی خود به تكلیف الهی خویش عمل كردند.

سپاه از همان لحظه‌های آغازین تكوین و تكامل خویش، حضور خواهران و برادران را توأم با حفظ ارزش‌های انقلابی و اسلامی شاهد بوده است. حضور خواهران در سپاه از دو بعد قابل‌بررسی و تأمل است بعد نظامی و بعد غیرنظامی. در بعد نظامی خواهران با حضور خود در مناطق نظامی در دوران دفاع مقدس و امدادرسانی به جبهه‌ها و پشتیبانی رزمندگان اسلام نقش عظیمی را بر عهده داشتند و در بعد غیرنظامی نیز با حضور در پایگاه‌های بسیج و جمع‌آوری کمک‌های مردمی و ارسال آن‌ها به جبهه‌ها بار سنگین مسؤولیت تدارك جبهه‌ها را بر دوش كشیدند. از سوی دیگر خواهران برای حفظ امنیت كشور، در مکان‌های حساس، حضوری هوشیارانه و فعال دارند. افزون بر موارد یادشده از دیگر مسؤولیت‌هایی كه بر عهده‌ی آنان گذاشته‌شده است، حرفه مقدس پزشكی و پیراپزشكی است. ضمناً نمی‌توان سهم خواهران سپاهی را در سایر فعالیت‌های ارزند ه و پرتلاش نادیده گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات