قائم‌مقام دفتر مطالعات فضای مجازی انقلاب اسلامی:

امکانات و توانایی راه‌اندازی پیام‌رسان قدرتمند در کشور وجود دارد/راه اندازی شبکه ملی اطلاعات باید به مطالبه عمومی تبدیل شود

قائم‌مقام دفتر مطالعات فضای مجازی انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات باید به مطالبه عمومی تبدیل شود، گفت: امکانات و توانایی راه‌اندازی پیام‌رسان قدرتمند در کشور وجود دارد.
کد خبر: ۹۰۰۸۸۱۷
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، حجت‌الاسلام محمد کهوند، روز گذشته در نشستی با حضور فعالان رسانه‌ای و فضای مجازی بسیج دانشجویی استان یزد در محل نایحه بسیج دانشجویی یزد، بابیان اینکه کاربران شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها نسبت به اختیاراتی که در استفاده از این نرم‌افزار‌ها دارند، دچار ذهنیت غلطی هستند؛ یادآور شد: مدیران پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌راحتی می‌توانند نسبت به جهت‌دهی به محتوایی که به کاربران می‌رسد اقدام کنند.
قائم‌مقام دفتر مطالعات فضای مجازی انقلاب اسلامی با اشاره به مصادیق و ارائه مثال‌هایی در این خصوص، بیان داشت: در استفاده از موتور‌های جستجوگر و سرویس‌های اشتراک فیلم و... نیز این اصل برقرار است و تاکنون بار‌ها سرویس‌هایی نظیر گوگل از سوی اتحادیه اروپا و دیگر کشور‌ها به این دلیل جریمه شدند.

وی در این راستا ادامه داد: در ایام انتخابات، حادثه منا و انتشار عکس و فیلم مربوط به شهدای مدافع حرم و ... این مهم به‌وضوح مشهود بود و شاهد این بودیم که محتوای منتشرشده در سرویس‌ها پیام‌رسان‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی خارجی و وابسته به دشمنان، که باب میل مدیران این شبکه‌های اجتماعی نبود، به‌راحتی حذف می‌شد و حتی به این دلیل صفحاتی با کاربران میلیونی مسدود می‌شد.

کهوند در ادامه بابیان اینکه نیرو‌های ارزشی و انقلابی کشور در بسیاری از عرصه‌ها همچون برپایی حماسه عظیم اربعین حسینی، دفاع از امنیت کشور و مجاهدت در خارج مرز‌ها و برگزاری مراسم‌های پرشور مذهبی و ملی و... موفق بودند، اما در فعالیت در فضای مجازی به نتایج دلخواه نرسیدند، تصریح کرد: این مهم به دلیل ناتوانی جریان ارزشی کشور نیست بلکه به این دلیل است که اساساً فضای فعالیت در این عرصه در اختیار دشمنان و بیگانگان است و مدیران به‌راحتی می‌توانند محتوا را جهت‌دهی کنند.

این پژوهشگر فضای مجازی بابیان اینکه نیرو‌های انقلابی در مواجهه با فضای مجازی، باید مطالبات رهبر معظم انقلاب را مدنظر قرار دهند، یادآور شد: مطالبات ایشان در این خصوص به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخشی که ناظر به درون فضای مجازی است و بخشی ناظر به کلیات این عرصه است.

قائم‌مقام دفتر مطالعات فضای مجازی انقلاب اسلامی ادامه داد: حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی با توجه به ویژگی‌هایی که برای آن‌ها ذکر شد، منوط به داشتن تقوا، بهره‌مندی از تخصص و دانش کافی برای حضور مؤثر در این عرصه و آشنا بودن با محیط فعالیت است و بدون این ویژگی‌ها چه‌بسا فعالیت در این عرصه به‌جای خدمت به دین و اسلام و ترویج ارزش‌ها، خیانت باشد و باعث ترویج پیام‌رسان‌های بیگانه و ضربه دیدن خود فرد شود.

وی با تأکید بر اینکه کار جمعی و هدفمند در فضای مجازی و عرصه رسانه‌ای نیز باید موردتوجه قرار بگیرد، اظهار داشت: بازدهی و نتیجه بخشی کار گروهی در این عرصه به‌مراتب بیشتر از فعالیت‌های فردی و پراکنده است.

مسئولین نسبت به مطالبات رهبری در خصوص فضای مجازی بی‌تفاوت هستند

کهوند در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه بخش دیگری از مطالبات رهبر معظم انقلاب مربوط به کلیات فضای مجازی و بحث ساختاری در این حوزه است، اظهار داشت: برخلاف بخش اول، این عرصه تقریباً نه موردتوجه مسئولین قرارگرفته است و نه نیرو‌های انقلابی در این خصوص دغدغه‌مند هستند.

مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان این‌که رهبر معظم انقلاب از سال‌های دور هم در جلسات عمومی و هم در دیدار با مسئولین نسبت به لزوم سلب سلطه دشمن در فضای مجازی کشور تأکید کردند و بار‌ها به اهمیت مدیریت کشور در فضای مجازی و ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم اشاره داشتند، اظهار داشت: در این راستا ایجاد شبکه ملی اطلاعات اصلی‌ترین دغدغه رهبر معظم انقلاب است که مغفول مانده است.

افزایش سرعت و امنیت و کاهش هزینه اینترنت، درگرو راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است

این پژوهشگر فضای مجازی بابیان اینکه شبکه ملی اطلاعات به معنا ایجاد حصار به دور فضای مجازی کشور نیست و برخلاف تبلیغات جهت‌دار جریانی خاص، به‌هیچ‌وجه ارتباط با فضای خارج از کشور قطع نمی‌شود، یادآور شد: آمریکا، چین، کره جنوبی و بسیاری از کشور‌های دیگر، سال‌ها است که از شبکه ملی اطلاعات مخصوص خود بهره می‌برند.

وی با تأکید بر اینکه با ایجاد شبکه ملی اطلاعات، هزینه‌های اینترنت به‌طور چشمگیر کاهش پیدا خواهد کرد، سرعت تا ده برابر افزایش می‌یابد و امنیت نیز به نحو مطلوبی در این فضا ایجاد خواهد شد، افزود: شبکه ملی اطلاعات به معنی تعریف مرزبندی و تبادل شدن اطلاعات در داخل کشور است.

قائم‌مقام دفتر مطالعات فضای مجازی انقلاب اسلامی در این راستا تبیین کرد: مثال ساده شبکه ملی اطلاعات، مثال تلفن داخلی در ادارات است که یک کارمند به‌راحتی و بدون هزینه و با شماره‌گیری چند رقم می‌تواند با بخش‌ها و کارمند‌های دیگر ارتباط برقرار کند و از طرفی در هرزمانی می‌تواند با خارج از شبکه داخلی و اداره مرتبط شود و تماس برقرار کند.

این مدرس سواد رسانه‌ای ادامه داد: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات باید به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شود و عموم جامعه و کاربران فضای مجازی باید نسبت به مزیت‌ها و ضرورت‌های راه‌اندازی چنین شبکه‌ای آگاه شوند.

جایگزینی تلگرام با نرم‌افزار مشابه خارجی، معضلات را برطرف نمی‌کند

کهوند در ادامه با اشاره به اینکه طبق تصمیم مسئولین تا پایان فرودین ماه، تلگرام از دسترس خارج خواهد شد، بیان داشت: جریانی به دنبال این است تا نرم‌افزار خارجی دیگری را جایگزین این برنامه کند و در این خصوص آنچه مسلم است این است که با چنین اقدامی، معضلات موجود همچنان باقی خواهد ماند.

این پژوهشگر فضای مجازی بابیان اینکه امکانات، تخصص، مهارت و توانایی کافی در درون کشور برای راه‌اندازی یک پیام‌رسان داخلی با ظرفیت بالا و جذابیت‌های لازم وجود دارد، یاد آورد شد: منافع عده‌ای درگرو این است که چنین نرم‌افزاری در کشور ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: بااین‌وجود، امروز نرم‌افزار‌های داخلی مناسبی با امنیت و امکانات و سرعت مطلوبی در کشور وجود دارند که باید ترویج شوند و موردحمایت نیز قرار بگیرند.
ارسال نظرات