عین اللهی گفت: جمعیت ما در ابتدای انقلاب حدود 25 میلیون نفر بود که با این جمعیت کم در درمان بیماران ضعیف و عاجز بودیم و از پزشکان پاکستانی و بنگلادشی استفاده می کردیم.
کد خبر: ۹۰۰۸۸۵۶
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر عین الهی  معاون وزیر بهداشت در دولت‌های نهم و دهم  در نشست کمیته سلامت جنبش مردمی چهل سال  انقلاب کبیر اسلامی در سخنانی با درود بر روان پاک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و شهدای انقلاب و مدافع حرم اظهار داشت: اگر امام خمینی (ره) نبودند و زحمات و سختی های انقلاب را متحمل نمی شدند امروز در فضای جمهوری اسلامی نفس نمی کشیدیم.

وی در ادامه با تبریک ولادت ایام شعبانیه گفت: دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در کمیته سلامت به قدری وسیع و زیاد است که لازم است جلسات متعددی را با اساتید مختلف برگزار کنیم.

عین الهی  تصریح کرد: در حوزه بهداشت و درمان دوران دفاع مقدس اقدامات بسیار زیادی انجام شده اما هیچ وقت به بیان خاطرات و اقدامات آن پرداخته نشده است. تعداد عکس ها و مطالب مربوطه به فعالیت در حوزه بهداشت دوران دفاع مقدس بسیار ناچیز و ضعف ارگان های فرهنگی کشور نیز در این کار مشهود است.

معاون وزیر علوم در دولت‌های نهم و دهم این کار را مردمی و گرانقدری برشمرد و افزود: دستگاه های مسئول در این رابطه بسیار ضعیف عمل کرده اند.

وی ابراز داشت: اقداماتی که در حوزه بهداشت و درمان در دفاع مقدس انجام داده ایم در دنیا بی نظیر است. افراد بسیار زیادی مانند شهدای دفاع مقدس در این زمینه کارهای بزرگی کرده اند.

این استاد دانشگاه افزود: حرکت انقلاب اسلامی ایران از ابتدا تا به الان رو به جلو بوده اما در این حرکت با جاده کاملا هموار مواجه نبوده ایم بلکه این حرکت مانند حرکت در جاده بسیار سخت و پر پیچ و خم بوده است. با وجود ترفندهای جدید دشمن و تمام محدودیت ها و تحریم هایی که در حوزه بهداشت و درمان داریم اما کار بهداشت و درمان مردم را به بهترین حالت انجام می دهیم.

عین الهی  خاطرنشان کرد: تحریم ها در دراز مدت به نفع ما خواهد بود و می توانیم از وابستگی نجات پیدا کنیم. امروز در بیشتر حوزه ها تولیدات داخلی ما در حال شکل گیری است و به مرز خودکفایی نیز خواهیم رسید.

 وی یادآور شد: جمعیت ما در ابتدای انقلاب حدود 25 میلیون نفر بود که با این جمعیت کم در درمان بیماران ضعیف و عاجز بودیم و از پزشکان پاکستانی و بنگلادشی استفاده می کردیم.

این استاد دانشگاه گفت: ما تنها یک رشته فوق تخصص در کشور تربیت می کردیم امروز نزدیک به 27 رشته فوق تخصص داریم. تعداد دانشگاه ها و دانشکده ها رشد روز افزونی پیدا کرده است.

وی بیان داشت: کوهنوردان می دانند که هنگامی که کوه را از بیرون می نگرند خیلی با عظمت است ولی وقتی بالای کوه می روند دیگر آن عظمت را نمی بینند. ما به دلیل اینکه در داخل انقلاب هستیم به خصوص نسل جوان که وضعیت موجود را می بیند شاید آن عظمت انقلاب را نتواند درک کند. این عظمت را کسانی که در خارج از کشور هستند می بینند که ما به چه عظمت و قله هایی دسترسی پیدا کرده ایم.

عین الهی  تصریح کرد: واقعا پزشکی ما در دفاع مقدس نگینی در انقلاب بود و ما در هیچ جنگی در دنیا ندیده ایم که نیروی متخصص بتواند در خط مقدم و نزدیک ترین جا به مجروحان قرار بگیرد. در جنگ ویتنام عمده فعالیت  آمریکایی ها روی بحث انقال مجروحان بود اصلا چیزی به اسم اورژانس در هیچ کدام از جنگ ها وجود نداشت حتی خود عراقی ها هم نتوانسته بودند امکاناتی را که بچه های ما به دلیل ایثارگری ایجاد کرده بودند برای خود فراهم کنند و به مجروحان خیلی اهمیت نمی دادند.

وی افزود: ما در عملیات بیت المقدس دقیقا روی خاکریز امداد داشتیم که یکی از دوستان کنار من به دستش ترکش خورد و تعداد زیادی از شهدای ما عمدتا در خط مقدم شهید شدند و همین طور برخی از جراحان ما سه شبانه روز نمی خوابیدند و می گفتند اگر ما بخوابیم رزمندگان شهید می شوند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما امدادهای غیبی را در درمان مجروحان می دیدیم  وایثار گری ها موج می زد. ما در هیچ کجای دنیا چیزی به اسم تیم های اضطراری را ندیده ایم. ما در سال 82 که خدمت مقام معظم رهبری رفتیم ایشان فرمودند "انا اعطیناک الکوثر"؛  "کوثر" شما ها هستید که ساک به دست بودید و هر وقت که اعلام می شد در مدت خیلی کم خود را به منطقه می رساندید.

وی گفت: به دلیل اینکه بعضی از عمیلات ها لو می رفت در عملیات والفجر 8 به ما گفتند نیروهای پزشکی شما زودتر از ساعت 4 عصر نباید از عملیات اطلاع پیدا کنند و ساعت 11 شب باید در منطقه حضور داشته باشند که برای ما این مسئله قابل تصور نبود. وقتی نیروهای پزشکی ما رسیدند همان موقع هم مجروحان را آوردند یعنی اینها همه معجزه بود و ما استرس داشتیم که اگر نیروهای پزشکی دیر برسند خیلی از بچه ها شهید می شوند و این نشان می داد که در تیم های اضطراری یک فرهنگ دیگر بود.

معاون وزیر بهداشت در دولت‌های نهم و دهم خاطرنشان کرد: فرهنگ بعدی در دفاع مقدس بحث علمی بی نظیری بود که ایجاد شد. در کدام دانشگاه و کلاس درس درمان مجروحان شیمیایی را یاد داده بودند؟ ما نه گاز خردل می شناخیتم نه سیانور و اعصاب، ولی همین بچه های جوانی که سنشان کمتر از 30 سال بود بسیاری از درمان ها را در کتابخانه های اروپایی ها پیدا کردند و درمان هایی که نمی دانستند، ایجاد کردند و ما الان در دنیا مرجع اصلی درمان بیماری‌های شیمیایی هستیم. در بحث چشم فقط مقالات ماست که نشان می دهد درمان مجروحان شیمیایی چشمی چگونه انجام می‌شود.

وی افزود: بنابراین از نظر علمی ما بهترین درمان ها را توانستیم در دفاع مقدس انجام دهیم و خوب است که درمان ها و روش های جدید در دستاوردهای چهل ساله دیده شود. بهترین جراحان ما جراحانی هستند که در دفاع مقدس و بعد از آن روی مجروحان کار کردند و بهترین در مان ها را انجام دادند و ما برای درمان مجروحان خود اصلا نیازی به امکانات خارج از کشور نداریم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در رابطه با قبل از انقلاب هم باید گفت که خوشبختانه در دانشکده های پزشکی نیروهای بسیار خوبی را داشتیم، فعالیت های خوبی در آنجا می شد و دانشکده های پزشکی عمدتا جزء نیروهای مذهبی ما بودند.  جلسات فرهنگی اسلامی وجود داشت  که همه به صورت محرمانه انجام می شد و ما توانستیم خدمات خودمان را ارائه دهیم.

وی گفت: در بحث آموزش ما انجمنی داریم تحت عنوان انجمن آموزش علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران که بنده ریاست آن را بر عهده دارم و مستنداتی داریم که آموزش ما چه بوده و به کجا رسیده و چه دستاوردهایی داشته است.

عین الهی  افزود:  دربحث بهداشت دفاع مقدس می توانید از بچه های بقیه الله استفاده کنید و در  بحث درمان هم دوستان زیادی هستند که کمک کنند و این بحث ها اگر تخصصی شود و کمیته های مختلف راه اندازی شود می توانیم به هدف برسیم.

وی گفت:  اینکه ما باید در دانشگاه حامی شما باشیم را همه باید بدانند و انشاء الله خیال خامی که آمریکایی ها دارند که می گویند در چهل سالگی می خواهند انقلاب را از بین ببرند نه تنها نمی توانند بلکه در چهل سالگی انقلاب، ما اوج فعالیت های خودمان را به آنها نشان می دهیم.

ارسال نظرات