زالی گفت: سالهای پیش از انقلاب مجموع ناوگان درمانی کمتر از 25 درصد ظرفیت بود در حالی که امروز بیش از 150 هزار تخت بیمارستانی وجود دارد.
کد خبر: ۹۰۰۸۸۷۳
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴

 به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از فرهنگ سدید دکتر علیرضا زالی،  جراح مغز و اعصاب و رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور با حضور در مراسم ستاد سلامت جنبش مردمی پاسداشت 40 سال انقلاب کبیر اسلامی در سخنانی با تشکر از دکتر خنجری جانباز 70 درصد دفاع مقدس، در فضیلت روز ولادت حضرت عباس (ع) و علت نام گذاری روز جانباز اظهار داشت: نام عباس از ریشه عَبسَ و به معنی صورت در هم کشیده است. در مفهوم نمادین این نام صلابت در چهره و رخسار است همان طور که در شخصیت حضرت ابوالفضل نیز صلابت، شجاعت و تحول متجلی بود.

 وی گفت: در صدر اسلام اعراب برای آینده نگری افراد و به جهت اینکه فرد بتواند خود را درون آن مسیر شکل دهد و در ابعاد تربیتی آن فرد نیز تاثیر گذار باشد، کنیه انتخاب می شد. در واقع ابوالفضل یا ابوفاضل یا ابوالفضائل که کنیه متواتر و مشهور حضرت عباس است با توجه به اسناد تاریخی بعضی افراد معتقد هستند که حضرت عباس، فرزندی به نام فاضل نداشتند و اینکه چگونه نام ابوالفضائل یا ابوالفضل العباس نامگذاری شده به دلیل این بوده که از ابتدا شکل گیری شخصیت بدون اینکه فرد صاحب فرزند باشد کنیه تدوین می‌شد.

رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه گفت: به همین دلیل هم در متن سوگ حضرت عباس جمله «أبـا الفضل يا من أسس الفضل» به معنی،کسی که فضل و فضائل را بنیان گذاری کرد، بیان می شود. یکی از کنیه های حضرت عباس که بسیار هم جذاب است و به آن کمتر توجه شده باب الحسین(ع) است. باب الحسین در واقع جز القابی است که کمتر در ادبیات امروز شیعه به آن توجه شده است.

زالی در بیان دستاوردهای مهم در حوزه سلامت گفت: در حال حاضر کشور در جایگاه ممتازی در این حوزه است و تفاوت های جدی  نسبت به پیش از انقلاب کرده است. همه این ره یافت های نوین و سترک در عرصه بهداشت و درمان کشور در سایه یک خصلت بزرگی است که آن هم مولودی است از  انقلاب اسلامی است و آن خصلت بزرگ خودباوری ملی است و یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی خود باوری و خود اعتکایی در بین مردم  و به خصوص نخبگان کشور بود، که انقلاب اسلامی به عنوان یک دستاورد ارزنده برای نسل جوان آن روز به همراه داشت و جز ثمرات انقلاب اسلامی بود. ما امروز که در خدمت شما هستیم و با مباهات و سرافرازی از دستاورهای بهداشت و درمان در حوزه انقلاب اسلامی نام می بریم و در بسیاری از موارد پیشرفت های بسیار محیرالعقولی انجام دادیم و بهداشت و درمان کشور جهش بسیار زیادی داشته وخیلی زودتر از موعد به سند چشم انداز 20 ساله رسیدیم.

وی گفت: یکی از بخش هایی که در کشور نسبت به سایر بخش ها زودتر از موئد با شتاب حیرت انگیز به اهداف این سند نزدیک شد حوزه بهداشت و درمان است که در سایه این خود باوری ملی حاصل شده است. امروز در کشور ما تعداد کسانی که نیاز دارند به خدمات تخصصی و درمانی دارند دیگر به خارج از کشور نمی روند یا اگر هم می روند کمتر ازتعداد انگشتان دست هست در حالیکه در پیش از دهه اول پس از انقلاب اسلامی برای بسیاری از اعمال بسیار ساده و ابتدایی هم افراد نیازمند این بودند که به خارج از کشور بروند  اما امروز ما در بسیاری از حوزه ها نه تنها به استقلال و خوداتکایی کامل در حوزه خدمات درمانی رسیدیم بلکه تحریم های ناجوانمردانه بر حوزه بهداشت و درمان به جایی نبرده و نتوانسته در این زمینه کاستی هایی را ایجاد کند.

این ستاد دانشگاه علوم و پزشکی گفت: امروز میزبان بسیاری از افراد در زمینه توریسم سلامت هستیم. از کشورهای منطقه برای ارائه خدمات درمانی به کشور ما می آیند توجه کنید به جای فرستادن بیمار به خارج از اقسا نقاط دنیا میزبان توریسم درمانی هستیم. البته تمام ظرفیت ما در این زمینه ها پر نشده است و ما ظرفیت بسیار بالایی در این حوزه داریم. ان شاالله با تحقق زیرساخت ها ما می توانیم به یک مرجع قطب توریسم درمانی در منطقه آسیای جنوب غربی تبدیل شویم. این در حالی است که بیشترین میزان ارجاع بیماران در دهه اول انقلاب خارج از کشور بحث پیوند کلیه بود. خب امروز ما به یکی از کشور های پیشتاز در حوزه پیوند کلیه رسیدیم.


وی افزود: در حال حاضر در عرصه جهانی سومین کشور از نظر تعداد کیفیت و اثر بخشی پیوند کلیه هستیم. درجهان رتبه سوم و در آسیا رتبه اول را داریم. خود پیوند نیاز به یک کار تیمی دارد که به نتیجه برسد و این کار تیمی نشان دهنده سختی عمل پیوند می باشد.بنده یادم هست که وقتی مقام معظم رهبری در بیمارستان مسیح دانشور برای عیادت آقای حکیم تشریف برده بودند در آنجا بحث پیوند ریه شد بنده عرض کردم ما الان جزوه کشورهایی جهان هستیم که پیوند ریه انجام می دهیم و در این حوزه جز کشورهای پیشتازهستیم . بنده یک مثالی خدمت مقام معظم رهبری آوردم که پیوند ریه مثل این است که موتور یک هواپیمای در حال پرواز را عوض کنید. این کار بسیار سخت و غیر ممکن به نظر می رسید و پیوند ریه هم مانند این هواپیما است.

 در زمینه سایر پیوند ها هم به همین گونه عمل شده است و بالاخره الان در حوزه پیوندهایی کلیه و قرنیه چشم و سایر پیوند ها دست برتر را در منطقه داریم.

رئیس سابق دانشگاه علوم و پزکی شهید بهشتی گفت: نکته بسیار مهم در حوزه درمان، دستاورد های مهم کشور در فناوری های نوین در لبه جایگاه علی است، این نکته مهمی است که کشور در جریان تحریم و در سایه انزوای علمی قرار داشت و ممکن بود دچار آسیب جدی شود، اما خود باوری دانشمندان ایرانی ما را به این نقطه پر افتخار نزدیک کرد و اکنون در حال حرکت در حوزه ای هستیم که لبه مرز دانش است و پیشرفت های در حوزه هایی همچون نانو تکنولوژی، بیو تکنولوژی، پوتومیکس و ژنومیکس به صورتی بوده است که در حال حاضر در ایران دارای سبک هستیم. خوشبختانه فقه پویای شیعه دروازه حرکت جهشی انقلاب اسلامی ایران را در حوزه سلول های بنیادی را مفتوح کرد و در حوزه سلول های بنیادی کشوری هستیم که حرف های نوینی برای گفتن داریم.

زالی گفت: پارادایم های جدید به وجو آمده در ایران موجب شده تا در حوزه سلول های بنیادی و بیماری های صعب العلاج با حفظ مبانی اصیل پژوهشی و مبتنی بر شواهد کشور ما مرجع شود و در برخی از این موضوعات همچون سلول های بنیادی به عنوان رفرنس تلقی شویم.

وی با بیان اینکه دسترسی مردم به خدمات درمانی نسبت گذشته بسیار متفاوت شده است، گفت:  سالهای پیش از انقلاب مجموع ناوگان درمانی کمتر از 25 درصد ظرفیت بود در حالی که امروز بیش از 150 هزار تخت بیمارستانی وجود دارد و با توجه به اینکه حدود 6 سال پیش فرایند نو سازی و بهینه سازی ناوگان تخت های بیمارستانی با معطوف ساختن به تخت های بیمارستانی ویژه صورت گرفته ما شاهد یک رشد جهشی در امسال و سال گذشته در زمینه بهینه سازی و رشد کمی تخت های بیمارستانی هستیم که نوید دهنده رشد بسیار خوب خدمات در کشور است.

وی اظهار داشت: در سال 57 امید زندگی در ایران 54 سال بود اما امروز در حال نزدیک شدن به سن 80 سال هستیم و این دستاورد و موفقیت بسیار بزرگی در حوزه بهداشت و درمان است زیرا افزایش ارتقاع  سطح امید به زندگی از لحاظ سنواتی محصل یک کار بزرگ ملی در حوزه بهداشت و درمان است که با یک حرکت امید بخش و در یک سطح بسیار خوبی هستیم به طوری که در قبل از انقلاب رتبه ایران در امید به زندگی 148 بود اما در حال حاضر این رتبه به 60 ارتقاع پیدا کرده است که اگر مسائل بهداشتی و درمانی به شکل مناسب حل شود رتبه به جایگاه بهتری نیز دست خواهد یافت.

زالی با اشاره به موضوعی که در حوزه بهداشت کمتر به آن پرداخته شده است گفت: در چهل سال بعد از انقلاب20 هزار خانه بهداشت درسطح کشور وجود دارد. هیچ روستا و حتی نقطه سوق الجشی مرزی در کشور وجود ندارد که خانه بهداشت نداشته باشد. 35 هزار بهورز در حال کار در خانه های بهداشت است و ارائه خدمات اولیه  در مناقط جنوب کشور phc نماد و الگو است، جزو پیشرفت های عرصه بهداشتی کشور و دستاورد های بزرگ انقلاب اسلامی ادغام خدمات پزشکی در حوزه آمورزش و پژوهش است و ماه عسل آن انتقال خدمات به مناطق محروم و کم برخوردار است.

این پزشک متخصص گفت: یک زمانی در کشور مساله بیماری های واگیر دار موضوع جدی تلقی می شد اما امروزه با وجود اینکه کشور در میانه ای از کشور های مشهون و مملو از بیماری های واگیر دار مانند فلج اطفال قرار دارد در چنین شرایطی فلج اطفال در کشور ریشه کن شده است و با افتخار می تونیم از دستاورد ریشه کن شدن فلج اطفال صحبت کنیم. در سال های قبل از انقلاب بیماری مالاریا یکی از مساعل جدی کشور بود اما امروز این ویروس نابود شده است، در جنوب شرقی کشور از لحاظ تنوع و تکثر مالاریا جزو کشور های استثنایی بودیم یعنی ریشه کن کردن از نظر بیولوژیکی و تغییرات ژنیتیکی پشه بسیار سخت است که در ایران توانستیم زودتر از زمان مورد نظر این کار را انجام دهیم.

وی در ادامه گفت: کشور افغانستان در شرق ایران یکی از کانون های پرخطر برای سل های مقاوم درمان تلقی می شود اما اکنون در کشور شرایط مانند گذشته نیست که لازم باشد تا مبتلای به سل منزوی شوند و بیمارستانی برای مسلولین وجود داشته باشد و مسلولین مساله جدی بهداشت کشور تلقی شوند و امروز جزو کشور هایی هستیم که دغدغه کمتری در این موضوع داریم.

رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور افزود: در موضوع واکسیناسیون، ایران یک اگوی موفق را ارائه کرده است و پوشش 98.9 درصدی واکسیناسون در کشور یکی از دستاورد های بزرگ است که البته در زمینه شهروندان ایرانی واکسیناسیون 100دردصدی اجرا شده است این درصد خلا موجود به خاطر بخشی از جمعیت شناور مرزی است.

زالی گفت: در پیش از انقلاب میزان مرگ و میر مادران به ازای هر 100 هزار نفر حدود 200 نفر بوده است که اکنون به کمتر از  نفر20 رسیده است. در حوزه مرگ و میز نوزادان در پیش از انقلاب 85 نفر بوده است که اکنون به عدد نزدیک 12.5 در هر 100 هراز نفر رسیده است و در حوزه مرگ و میر کودکان حدود 15.5 به ازای هر 100هزار نفر است در حالی که این عدد در قبل از انقلاب  بالغ  بر 100 نفر بوده است و این موضوع نشان دهنده جایگاه بسیار ممتاز بهداشت در سطح کشور است.

وی ادامه داد: در حوزه دارو ایران جزو اولین کشور بود که خود ابتکاری را تجربه کرد و اتفاقا بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری و بحث ایشان مبنی بر استفاده از کالای ایرانی، در حوزه پزشکی به اینکه خدمات ایرانی، کالای ایرانی و سرویس خدمات ایرانی که بسیار هم با کیفیت است رسیده ایم و کیفت خدمات پزشکی در کشور بدون نیاز به کشور های بیگانه در بالاترن سطح خود در حال انجام است و ما مدعی این امر هستیم که در بسیاری از موارد با بسیاری از کشور های توسعه یافته هم آوردی داریم.

زالی تاکید کرد: در زمینه نانو تکنولوژی که ابزار و تجهیزات آن در سایه تحریم بود ایران در منطقه جایگاه اول و در جهان رتبه هشتم را دارد. نانو تکنولوژی به خصوص در حوزه پزشکی دانش پیچیده ای است و کسب رتبه هشتم جهان در حوزه دانش نانوتکنولوژی پزشکی در دنیا به سادگی دست یافتنی نیست.

وی افزود: در خصوص نازایی ایران در حال حاضر از لحاظ تعداد، اثر دهی ، کیفیت و توفیق در درمان در رتبه سوم جهان است در صورتی که در سال های اول بعد از انقلاب همه افراد برای درمان نازایی به کشور انگلیس و با هزینه های گزافی مراجعه می کردند در صورتی که اکنون به واسطه انقلاب اسلامی و پیشرفت های حاصل شده می توانیم همه منطقه پوشش دهیم.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری گفت: به نظر بنده کلید واژه صحبت های مقام معظم رهبری در گفتمان های انقلابی نیروی انسانی است، اتکا به نیروی انسانی انقلابی راه برون رفت از همه بن بست ها است. همان گونه که رهبری فرمودند، انقلاب اسلامی به بن بست نخواهد خورد بلکه از تمام چال های پیشروی خود برون رفت خواهد داشت.

وی گفت: نیروی انسانی انقلابی و متکی بر ایمان راه حل برون رفت از همه بن بست ها استشاید در زمانی در کشور و در حوزه پزشکی به تعداد انگشتان دست پزشک حاذق وجود نداشت اما اکنون تعداد کثیر ملبسان در حوزه پزشکی وجود دارد و نمونه بارز این پیشرفت حضور 18500 هیئت علمی در گروه های مختلف هرم انسانی دانشگاه های علوم و پزشکی حضور دارند و حدود 186 هزار دانشجو در گروه های پزشکی در حال تحصیل هستند که این نیروی مناسب برای سنگ بنای جهش بزرگ که مقام معظم رهبری فرمودند است البته در برخی از حوزه ها مانند عدالت در سلامت با کاستی هایی روبه رو هستیم که اگر خود باوری را فراموش نکنیم این موضوعات نیز حل شدنی است.

این جراح مغز و اعصاب گفت: اگر جانبازی مانند دکتر خنجری با یازده بار مجروحیت به حیات خود ادامه می دهند نشان از توفیق تیم های پزشکی اضطراری بوده است. زمان متوسط از زمان مجروحیت تا زمان انجام عمل جراحی در زمان دفاع مقدس20 دقیقه بوده است و قبل از ایران آمار برای جنگ کره بوده است که آمریکایی ها در آخرین جنگ کلاسیک در قرن بیستم همواره با غرور نسبت به آمار خهود صحبت می کردند که جمهوری اسلامی ایران این آمار را از نظر سرعت و مداخله پزشکی در نوردید. مکتوب سازی و ایجاد آرشیو از دستاورد های انقلاب کار بسیار مبارکی است زیرا بعد از گذشت 40سال از انقلاب به علت اشتغالات روزمره بسیاری از کار ها و دستاورد ها مکتوب و منتشر نشده است.

زالی در پایان افزود: در سال 85 در دیداری خصوصی خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و بنده به عنوان رئیس دانشگاه علوم و پزشکی شهید بهشتی دستاورد های سال 85 دانشگاه علوم پزشکی در حوزه آموزش، درمان، پژوهش و خدمات را برشمردم و ایشان بر موضوعی انعکاس این دستاورد ها به جامعه بسیار تاکید داشتند و بیان کردند، دستاورد های پزشکی را به دو علت به مردم بگویید اول اینکه هلاوت کار جوانان ایرانی در کام مردم چشانده می شود و دوم اینکه با معرفی این دستاورد ها یاس زدایی  می شود و غرور ملی ارتقاء پیدا می کند.

ارسال نظرات