حفظ محیط زیست دریای خزر نیازمند پژوهش در مدارس است

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش نوشهر:یکی از مواردی که در زیست انسان‌ها و برای مازندران بسیار مهم ه نظر می رسد دریای خزر است که دانش پژوهشان جوان مدارس استان کمک کردند که این مقوله بیشتر شناخته شود و درحفظ دریا کوشا بود که بواسطه آن در سلامت انسان‌ها تاثیر گذار است.
کد خبر: ۹۰۰۹۰۸۶
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، دراین همایش محمدتقی انزانپور مدیر کل بنادر و دریانوردی مازندران با بیان اینکه لازمه حضور در استان مازندران به عنوان یک استان ساحلی که دارای بیش از 400 کیلومتر ساحل است آشنایی با اهمیت اقتصادی، نطامی، سیاسی و زیست محیطی دریای خزر در سطح استان است، اظهار کرد: متاسفانه تا چند سال اخیر با وجود اینکه کشور ایران دارای بیش از 5 هزار و 800 کیلومتر ساحل در شمال و جنوب کشور است توجه الزم به اهمیت دریا و دریانوردی صورت نگرفته و به دریای خزر و خلیج فارس آنگونه که باید و شاید توجه نشده است.

وی افزود: در چند سال اخیر نگاه حاکمیتی جمهوری اسلامی به بحث دریا در بعد نظامی، اقتصادی و زیست محیطی روبه بهبود رفته است و توجه خاصی به توسعه سواحل با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر جمعیت پذیر کردن سواحل کشور شده است .

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با قدردانی از مجموعه دبیرستان فرزانگان نوشهر که این توجه و اهمیت را نسبت به دریای خزر درک کرد، گفت: به عنوان یک همایش شناخت در سطح دانش آموزان برای اینکه این فرهنگ به سطح جامعه رسوخ کند مطرح شد و این می تواند پایه گذار حرکتی آغازین باشد تا بتوان خدمات بهتری را به کشور از طریق آشنایی بیشتر با مواهب دریا ارائه داد.

انزانپور تاکید کرد: می توان با همکاری آموزش و پرورش، شهرداری و شورای شهر مسابقات و یا برنامه هایی را برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با اهمیت دریا، بندر و محیط زیست دریا برگزار کرد تا در حوزه مسائل اقتصادی در حوزه بندر جرقه هایی در ذهن دانش آموزان برای آینده کشور روشن کند .

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با بیان اینکه کشتی آسانترین وسیله حمل و نقل از گذشته های دور بوده است، تصریح کرد: متاسفانه خیلی از کسانی که در شمال زندگی می کنند هنوز با فعالیت های بندری آشنایی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: اگر باری که از یک نقطه به نقطه دیگر حمل می شود از مرزهای زمینی و ریلی بخواهد عبور کند ناچار باید از ادارات گمرکی زیادی عبور کند تا این بار را به مقصد برساند و به دست مصرف کننده برسد و هزینه های زیادی نیز به همراه دارد در صورتی که حمل و نقل دریایی درعین اینکه حمل بار را در مقیاس بیشتر فراهم کرده تشریفات گمرکی زائدی که در سایر حمل و نقل ها هست به حداقل رسانده است.

این مسئول سادگی تشریفات و قابلیت حمل بار گسترده توسط کشتی را از دیگر مزایای حمل و نقل دریایی عنوان کرد و گفت: کوچکترین کشتی ها که در دریای خزر تردد می کنند قابلیت حمل بار تا 6 هزار تن را دارند و در طول سال نیز در بنادر کشور بیش از هزار کشتی پهلو می گیرند که این امر در حال توسعه است.

در ادامه عبدالله آزادی رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه تلاش همه انسانها برای بهتر زیستن است، اظهار کرد: همه به دنبال تحول هستند و این تحول ما را به بهتر زندگی کردن می رساند و نقطه آغاز هر تحولی از آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به مقالات و آثار ارزشمندی که از سوی دانش آموزان به دبیرخانه همایش رسید، افزود: وظیفه یک سری از تحولات بر عهده نخبگان آن جامعه است و آنان می توانند منشا تحولاتی باشند که بشریت را در مسیر صحیح قرار دهند.

رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش مازندران با اشاره به ویژگی های خاص دریای خزر، تصریح کرد: در طول تاریخ هر حاکمیتی که در منطقه وارد شد یک نامی را برای این دریا انتخاب کرد و وجود 70 نام برای این دریا نشان دهنده اهمیت این دریا است.

آزادی تاکید کرد: متفکر بودن، غافل نشدن از محیط پیرامون، کپی گریزی و تولید گرا، مسئولیت پذیری و همت برجسته برای مطالعه و تالش از ویژگی های نخبگان است.

نورالدین کوچ پیده رئیس آموزش و پرورش نوشهر نیز با بیان اینکه زمان " بخوان و حفظ کن و امتحان بده" گذشته است، اظهار کرد: امروز مقرر در این است که پژوهش سرلوحه قرار گیرد و تصمیم آموزش و پرورش بر این است که زیستن و هم زیستی را یاد بگیریم.

وی افزود:یکی از مواردی که در زیست انسان‌ها و برای مازندران بسیار مهم ه نظر می رسد دریای خزر است که دانش پژوهشان جوان مدارس استان کمک کردند که این مقوله بیشتر شناخته شود و درحفظ دریا کوشا بود که بواسطه آن در سلامت انسان‌ها تاثیر گذار است.

مرتضی غریب سامی معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش نوشهر نیز با بیان اینکه دانشگاه علوم دریایی نوشهر،اداره کل بنادر مازندران، شورای شهر و شهرداری نوشهر، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و آموزش وپرورش در برگزاری این همایش علمی نقش داشته اند، افزود: این همایش با هدف آشنایی دانش آموزان با دریای خزر، تاریخچه آن و تمامی موجوداتی که در دریای خزر زیست می کنند برگزار شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها