خبرهای داغ:
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: احیأ تراث موجب الگوسازی برای طلاب و علما در دوران معاصر می‌شود.
کد خبر: ۹۰۰۹۵۰۸
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۶
احیاء تراث موجب الگوسازی برای طلاب و علما در دوران معاصر می‌شود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله محمد یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مصاحبه‌ای اختصاصی پیرامون علامه قاضی سید نورالله شوشتری و اهداف جامعه مدرسین از برگزاری همایش قاضی نورالله سخن گفت.

متن این مصاحبه بدین شرح است:

سوال: هدف جامعه مدرسین از برگزاری همایش قاضی نوراالله و احیأ تراث شیعه چیست؟

یکی از اهداف حوزه‌های علمیه باید احیأ تراث شیعه باشد، احیأ تراث از چند جهت دارای اهمیت است. اولاً، احیأ تراث موجب یادآوری مجاهدت‌های علمایی می‌شود که برای زنده نگاه داشتن اسلام ناب و شیعه سختی‌های فراوانی متحمل شده‌اند و حتی جان خود را در این راه فدا کرده‌اند، قاضی نورالله شوشتری یکی از این افرادی است که بعد از مجاهدت‌های علمی فراوان در راه احقاق حق، جان خود را نیز فدا کرد. ثانیاً، احیأ تراث موجب ایجاد الگوسازی برای طلاب و علما در دوران معاصر می‌شود. بطوری که قاضی نورالله شوشتری در مشهد مقدس مجتهد بود؛ از جایگاه علمی بالایی نیز برخوردار بود و جز خاندان علم، فضل و مجاهدت بشمار می‌رفت، وی می‌توانست در دربار صفوی به منصب و جایگاه مناسبی دست یابد، ولی زندگی راحت و شیرین را رها ساخت، و برای تبیلغ دین حقه تشیع قدم در محیط خشن و غیر شیعی شبه قاره هند گذاشت. علما و طلاب حوزه علمیه باید بدانند که صرف درس خواندن و مجتهد شدن کفایت نمی‌کند، بلکه روح تشیع آمیخته با تبیلغ است، و مجتهد بودن مانع از هجرت و امور تبلیغی نمی‌شود. متأسفانه امروزه فرهنگی در بین حوزویان در حال رواج است که قم را رها نمی‌کنند و به شوق اجتهاد تنها به درس خواندن اکتفا می‌کنند؛ البته باید توجه داشت که تحصیل خوب است، ولی اگر تحصیل و علم در محیط اجتماع عملیاتی نشود فایده زیادی در بر نخواهد داشت.

ضمناً، تألیفات و پژوهش‌های قاضی نورالله شوشتری ستودنی است، زیرا قاضی نورالله شوشتری علاوه بر مشغله‌کاری و صدارت قضایی بیست و پنج ساله هیچگاه تدریس، پژوهش و تألیف را رها نساخت. وی در آن زمان با آن امکانات محدود توانست آثار گرانب‌هایی مانند مجالس المومنین و احقاق الحق را تألیف نماید که از لحاظ منبع و ارجاع دهی در تاریخ شیعه کم نظیر است. این امر نیز باید مورد توجه علما و طلاب امروزی قرار گیرد، طلبه باید پژوهشگر و اهل مطالعه باشد.

چنانچه شیوه قضاوت ویژه وی است، ایشان در طول ۲۵ سال قضاوت خود هیچگاه از اصل عدالت و فقه شیعه خارج نشد به طوری که عالمان اهل سنت به آن شهادت داده‌اند. این خصلت نیز باید مورد توجه قضات و مسئولان قضایی ما باشد.

قاضی نورالله شوشتری هیچگاه نسبت به مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اطراف خود بی‌تفاوت نبود و نسبت به آن احساس مسئولیت می‌کرد، پذیرش منصب قضاوت از طرف اکبرشاه گورکانی، تألیف کتاب‌های مهمی، چون احقاق الحق و مجالس المومنین و مناظراتی که با علمای ادیان و مذاهب دیگر انجام داده است، در راستای مقابله با فضایی بود که علیه شیعه در هند به وجود آمده بود، امروزه، هم طلاب و هم علما باید در جامعه حضور پررنگ داشته باشند و نسبت به مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هوشیار و آگاه باشند.



سوال: قاضی نورالله دارای آثار فقهی و کلامی بسیاری است، به نظر شما احیأ این آثار مناسب جامعه امروز است؟

بله بسیار مناسب جامعه امروز است، متأسفانه امروزه شیعه مورد هجوم وهابیت، و دیگر ادیان قرار گرفته است و استکبار جهانی سعی در نفوذ به اعتقادات جوانان و ایجاد شبهات دارد. البته تقریباً شبهات کلامی وارد شده نسبت به تشیع یکسان است و قاضی توانسته است با درایت تمام و با ارجاعات مناسب به این شبهات پاسخ دهد؛ و ما امروز نیز می‌توانیم از آن منابع بهره بگیریم.



سوال: پیشنهاد شما در مورد نحوه برگزاری همایش چیست؟

بهتر است همایش به دو بعد اجرایی و محتوایی تقسیم شود، در بعد اجرایی مناسب است که پیش نشست‌هایی در شهر‌های خوزستان و مشهد برگزار شود، و در نهایت همایش اصلی در قم برگزار گردد و قم مرکزیت علمی و اجرایی باشد، از سوی دیگر باید تمرکز خود را بر روی کار‌های محتوایی قرار دهید، زیرا نکوداشت خود فی نفسه نمی‌تواند اهمیت این شخصیت را نشان دهد، بدین علت باید بر روی کار‌های محتوایی تمرکز صورت گیرد و با ایجاد دبیرخانه به مرکزیت جامعه مدرسین و مشارکت نهاد‌هایی همچون آستان قدس رضوی، جامعه المصطفی، دفتر تبلیغات که احیأ تراث از وظایف اصلی این دفتر تعریف شده است و همکاری موسسات و مراکز تخصصی فقه، اصول، تفسیر کار‌های علمی دقیقی مانند پایانامه دکتری و کار‌های پژوهشی بر روی آثار قاضی انجام گیرد، ان‌شاءالله در ظل توجهات امام عصر (عج) و ممارست و تلاش مسوولین همایشی فاخر و علمی در جهت احیأ شخصیت و آثار قاضی نورالله برگزار گردد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها