جامعه شناس کشور در گفت‌وگو با «بسیج» مطرح کرد
ابهری گفت: آداب و رسوم، قواعد، سنت، تشریفات و عرف هر جامعه می‌تواند اهرم‎های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد.
کد خبر: ۹۰۰۹۶۳۸
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷
مجید ابهری جامعه شناس کشور در گفت‌و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج در ارتباط با این موضوع که علت بالا بودن آسیب‌های اجتماعی عملکرد نامناسب خانواده‌ها، رسانه و مدرسه است گفت: آسیب‌های اجتماعی تابعی از مثلث خانواده، مدرسه و جامعه است، که خانواده به عنوان اولین دانشگاه آموزش رفتار و اصلی ترین الگوی رفتاری شالوده تربیتی کودکان را پی ریزی نموده و نیز اصالت خانوادگی و فرهنگ آن، شخصیت فرزندان را شکل دهی می‌کند.
وی بیان کرد: در کنار خانواده، مدرسه به عنوان مکمل نقش خانواده و پس از آن جامعه وارد این بحث می‌شود، بدین منظور که دولتمردان و مسئولین، هنجار فرستان و الگوهای رفتاری در جامعه نقش بسیار مهم و سازنده در شکل گیری شخصیت افراد دارند.
ابهری تصریح کرد: آداب و رسوم، قواعد، سنت، تشریفات و عرف هر جامعه می‌تواند اهرم‎های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد.
وی بیان کرد: متاسفانه با توجه به تغییر سبک زندگی از مسیر اصلی ایرانی- اسلامی و تاثیرپذیری از شبکه‎های ماهواره‌ای و فضای مجازی نقش خانواده، عرف و آداب و رسوم اجتماعی بسیار کم رنگ شده و کم رنگ تر نیز خواهد شد.
ابهری در ادامه افزود: اکثر اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در فضای مجازی سپری می‌گردد که هیچ کنترل و نظارتی بر آن وجود ندارد.
وی اظهار داشت: آسیب‎هایی نظیر اعتیاد و مصرف مواد مخدر با توجه به مرزهای بسیار گسترده ما با منابع اصلی تولید مواد مخدر و مدیریت جنگ نرم توسط دشمنان برون مرزی که جوانان ما را هدف اصلی خود قرار داده اند به عنوان یک ابرآسیب فراروی خانواده‎ها و دولتمردان قرار دارد.
ابهری با اشاره به عرضه انواع مواد مخدر صنعتی به جای سنتی افزود: متاسفانه تبلیغات دروغ شبکه‌های ماهواره‌ای مبنی بر لاغری و یا داروهای لاغری و اقلامی نظیر آن، زنان را به چالش اعتیاد کشانده است.
وی بیان کرد: بالا رفتن آمار طلاق و بروز طلاق که از هر سه ازدواج یکی به طلاق منجر شده، ناشی از فقدان آموزش مهارت‌های زندگی در جامعه، دانشگاه و مدرسه است.
ابهری تصریح کرد: رسانه‌ها هنوز جایگاه اصلی خود را در آموزش و انتقال مهارت‌های زندگی پیدا نکرده‌اند.
وی بیان کرد: همسان گزینی به عنوان اصلی ترین گام در زندگی هنوز به طور مطلوب جایگزین نشده، بنابراین کودکان طلاق و بیوه‌های جوان آسیب‌هایی هستند که از طلاق ناشی می‌گردند.
ابهری اظهار داشت: تکدی، مهاجرت و آسیب‌هایی نظیر آن، حکایت از آن دارد که کم کاری نهادهای پیشگیری کننده در کنار خانواده و مدیریت جامعه از افزایش آمار آسیب‎های اجتماعی و بیشتر شدن روزانه و ساعتی آن دارد.
ارسال نظرات