با وجود مخالفت مجلس اعیان بریتانیا با برنامه دولت برای ترک اتحادیه گمرکی بعد از خروج این کشور از اتحادیه اروپا و باوجود تهدید علیه جایگاه نخست وزیر، دولت لندن همچنان تاکید بر ترک اتحادیه گمرکی دارد.
کد خبر: ۹۰۰۹۶۸۴
|
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲


به گزارش خبرگزاری بسیج، ترزا می نخست وزیر انگلیس با طغیانی درون کابینه خود در موضوع ماندن یا خروج از اتحادیه گمرکی اروپا بعد از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) مواجه شده است.

به نوشته سایت شبکه خبری اسکای‌نیوز، با وجود انتشار گزارش‌هایی در برخی رسانه‌های انگلیس مبنی بر قصد خانم می برای ماندن در اتحادیه گمرکی اروپا، منابعی در داونینگ استریت گفتند نخست وزیر از برنامه خود برای خروج از اتحادیه گمرکی عقب‌نشینی نکرده است.

بعد از آنکه هفته گذشته مجلس اعیان بریتانیا با برنامه دولت انگیلس برای خروج از اتحادیه گمرکی موافقت نکرد، شورشی درون کابینه دولت ایجاد شد و روز سه‌شنبه (فردا) لوایح مربوط به اتحادیه گمرکی و مسایل تجاری میان لندن و بروکسل، در مجلس عوام بریتانیا میان نمایندگان به بحث و مذاکره گذاشته خواهد شد.

ترزا می تاکید دارد، بریتانیا باید از بازار واحد اتحادیه اروپا و اتحادیه گمرکی خارج شود تا لندن به صورت آزاد توافق‌های تجاری‌اش با دیگر کشورهای جهان را بدون محدودیت‌های اروپا بعد از برگزیت پیش ببرد. مجلس اعیان بریتانیا اما با رأی حداکثری در مخالفت با این طرح، خواستار دریافت گزارش از وزرای کابینه دولت پیرامون تلاش‌هایشان برای حفظ این کشور در اتحادیه گمرکی اروپا شدند.

مسئله ماندن در اتحادیه گمرکی اروپا به تهدیدی علیه نخست وزیر بریتانیا تبدیل شده بود و برخی اعضای ارشد حزب حاکم قبلا به وی هشدار داده بودند اگر ترزا می بریتانیا را بعد از خروج از اتحادیه اروپا در اتحادیه گمرکی نگه دارد، با اتحاد برخی هم‌حزبی‌هایش از سمت نخست وزیری بریتانیا برکنار خواهد شد.

یکی از دلایل حامیان ماندن در اتحادیه گمرکی اروپا، تمایل آنان برای  عدم وجود مرز سخت میان ایرلند شمالی در بریتانیا و جمهوری ایرلند در اتحادیه اروپاست که تنها مرز خاکی لندن با دیگر کشورهای این قاره است که در مذاکرات خروج، چگونگی انتقال اجناس و بازرسی‌های مرزی میان این دو، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مسئله مورد تنش در مورد ایرلندشمالی این است که حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلندشمالی تاکید دارد نباید رفتاری متفاوت با این کشور در مقایسه با بقیه بریتانیا وجود داشته باشد اما بریتانیا و اتحادیه اروپا قصد داشتند روابط مرزی ایرلند شمال و جنوب را مانند گذشته حفظ نمایند.

اتحادیه گمرکی اروپا یک اتحادیه گمرکی شامل تمامی اعضای عضو اتحادیه به اضافه موناکو و برخی کشورهای عضو پادشاهی متحده بریتانیا است که در قاره اروپا وجود ندارند. بر اساس قوانین اتحادیه گمرکی اروپا، همه اعضا وظایف مشابهی در امر صادرات به دیگر کشورها دارند. این اتحادیه اجازه تجارت آزاد میان اعضا را داده و هیچ گمرک مرزی برایشان قایل نیست اما مانند دیگر مناطق تجاری آزاد نیست و اعضای آن برای تمامی کالاهای وارداتی به اتحادیه، تعرفه خارجی همگانی را اعمال می‌کنند.

مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ در همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا شرکت کردند و تنها ۵۱ درصد از کل شرکت‌کنندگان رای به خروج دادند و ۴۹ درصد دیگر مخالف برگزیتبودند.

از ماه می سال ۲۰۱۷ تا کنون که مذاکرات برگزیت میان لندن و بروکسل در جریان است، چندین دور مذاکره برگزار شده اما در ابتدا با پیشرفت چندانی همراه نبود تا اینکه بریتانیا پذیرفت معادل ۵۰ میلیارد یورو به اتحادیه اروپا پرداخت کند و مذاکرات از اندکی پیشرفت برخوردار شد.

برگزیت قرار است روز 29 مارس سال 2019 اتفاق بیافتد و تا کنون دو طرف درباره سه مسئله از مسایل جدایی موافقت کرده‌اند. یک، مساله میزان بدهکاری بریتانیا به اتحادیه اروپا است، مسئله دوم وضعیت مرزیایرلندشمالی و مورد سوم شرایط شهروندان بریتانیا در دیگر کشورهای اتحادیه اروپا و شرایط شهروندان اروپایی در بریتانیا است. اکنون طرفین گفت‌وگوها درباره آینده روابط لندن و بروکسل را برای 4 دور مذاکره طی ماه‌های می و ژوئن در برنامه دارند.

ارسال نظرات