خبرهای داغ:
سیب تو سرخ کلاته‌های شرقی میامی که از نادرترین گونه‌های سیب درختی در کشور هستند، با رنگشان شگفتی در خلقت خداوند را یادآور می‌شوند، سیب‌هایی که بر خلاف همنوعانشان، از درون سرخ هستند.
کد خبر: ۹۰۰۹۷۶۶
|
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴

به گزارش خبرنگار بسیج ازمیامی،این روزها سخن از سیب تو سرخ کلاته‌های شرقی میامی خیلی به زبان آمده اما بد نیست چند نکته در مورد این درخت کمیاب عنوان شود. منشأ اصلی درخت سیب قرمز در روستای کوهان میامی و در مسیر جاده ابریشم است که در فاصله ۶۵ کیلومتری میامی قرار دارد، مکانی زیبا و تاریخی که سفر در زمان را برای انسان تداعی می کند، عبور صدها مرد و زن در طول تاریخ از این مسیر یادآور روزهای عجیب و غریبی است که تاریخ انسان را رقم زده اما امروز روی سخن ما نه انسان‌ها بلکه یک میوه عجیب و غریب است.

این نوع درخت سیب تو سرخ، از چشمه ساران کوهان میامی گرفته‌ تا مناطق روستایی اطراف بکران و پل ابریشم پراکنده شده است، بسیاری معتقد هستند قدمت درخت سیب قرمز در چشمه کوهان به بیش از ۱۰۰سال می‌رسد و اولین کسانی که این‌گونه را درکشت خانگی قرار می‌دهند همین اهالی روستای کوهان در میامی هستند، پس بیراه نیست اگر نام این محصول را با نام روستای بالا دست میامی پیوند بزنیم.

طی تحقیقات به‌عمل‌آمده طایفه «نادعلی» و «جهانی» روستای کوهان نخستین بار این نوع سیب را کشت می‌کنند و پس‌از آن در روستاهای مجاور مثل بکران و دیگر روستاهای منطقه مورد کشت قرار می‌گیرد اما به‌طور وسیع در منطقه کوهان و بکران این درخت یافت می‌شود که حدوداً در فاصله ۳۰ دقیقه‌ای تا میامی و در محور میامی-گرمه-جاجرم قرار دارد.

زمان کشت درخت سیب قرمز در اواسط اسفندماه و تکثیر از طریق «پاجوش» محسوب می‌شود اما تحقیقات نشان می‌دهد زمان گل‌دهی این درخت از اوایل فروردین و ریزش گل‌ها و ظهور میوه از اواسط یا اواخر فروردین خواهد بود و از سوی دیگر زمان رسیدگی کامل و برداشت میوه از اواخر خردادماه تا تیرماه است.

مشخصات میوه به این صورت است که پوست و بافت داخلی میوه به رنگ قرمز و میوه ای مطبوع با مزه ملس و گاهی بسیار ترش محسوب می شود. دیگر نکته قابل توجه این است که بافت میوه نارس، همانند سایر سیب‌ها سفت است اما هنگام رسیده شدن کامل نرم می‌شود. این میوه به دلیل داشتن رنگ دانه‌های قوی سرشار از آنتی اکسیدان است.

لازم به ذکر است طی تحقیقات به عمل آمده تعداد این درخت در منطقه کوهان و بکران و مناطق دیگر از ۱۰۰ اصله درخت تجاوز نمی‌کند لذا می‌توان گفت از کمیاب‌ترین درخت های جهان است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها