خبرهای داغ:
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در عصر کنونی مردم سراسر جهان به سمت آشنایی با معارف بلند و اصول روح‌بخش دینی و همچنین فرهنگ اسلامی میل پیدا کرده‎‌اند گفت:باید با استفاده از معارف غنی اسلامی، الگوی مناسب در تمام زمینه‌ها از جمله مباحث اقتصادی ارائه کرد.
کد خبر: ۹۰۰۹۷۷۰
|
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
ضرورت طراحی و ارائه جهانی الگوی اقتصادی اسلامی
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در نشست مشترک با اعضای هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار که به منظور امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین حوزه علمیه قم و سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد پس از ارائه گزارشی از فعالیت‌های کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار که توسط شاپور محمدی رئیس این سازمان مطرح شد اظهار کرد: توجه سازمان بورس در جریان مسائل اقتصادی به مسائل دینی و فقهی قابل تحسین است.

وی با بیان اینکه سیستم اقتصادی غربی دارای چند صد سال سابقه هستند افزود: امروز همچنان در حال درجا زدن در واقعیت‌های خارجی هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در عصر کنونی مردم سراسر جهان به سمت آشنایی با معارف بلند و اصول روح‌بخش دینی و همچنین فرهنگ اسلامی میل پیدا کرده‎‌اند اضافه کرد: اگر بتوان با استفاده از معارف غنی اسلامی، الگوی مناسب در تمام زمینه‌ها از جمله مباحث اقتصادی تعریف کرد بی‌شک مورد استقبال گسترده قرار می‌گیرد.

آیت‌الله اعرافی ضمن ناصحیح برشمردن افکار افراط‌گونه و تفریط‌گونه اذعان کرد: نگاه تفریطی توجه به دین و فعالیت‌های دینی را در حد تعریض و اشاره‌ای در مسیر زندگی رو به جلوی بشری کافی می‌داند که این نگاه صحیح نیست.

وی در ادامه با اشاره به نگاه افراطی برخی نسبت به مباحث دینی عنوان کرد: اندیشه افراط‌گرا دین را حاصل اندیشه‌ورزی بشر می‌داند در حالیکه دین مبنایی میانه است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: گرچه دستاورد‌های ایجابی فقه راهگشا است، ولی نمی‌توان تجربیات بشری را نادیده گرفت.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه اقتصادی در حوزه‌های علمیه بیان کرد: گرچه حوزه علمیه در زمینه اقتصادی و نظریات مربوط به این عرصه پیش‌روی داشته است و با تربیت افراد توانمند در این عرصه کمک بزرگی به اقتصاد اسلامی کرده است، ولی به نظر می‌رسد همچنان جای کار و پیشرفت زیاد است.

وی ادامه داد: در حوزه‌های علمیه اقداماتی در زمینه مباحث پژوهشی اقتصادی صورت گرفته که مجموعه پژوهش‌های خوبی در این زمینه محسوب می‌شوند و تصمیم بر این است که در آینده حدود ۲۰ درصد مباحث دروس خارج پیرامون مسائل اقتصادی عنوان شود.

مدیر حوزه‌های علمیه هماهنگی مجموعه‌های پژوهشی حوزوی را ضروری برشمرد و گفت: در صدد وارد کردن مجموعه‌های پژوهشی حوزوی به عرصه اقتصادی هستیم تا از این راه بتوان گره از برخی از مشکلات اقتصادی باز کرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها