سید ساجد یعقوبی
بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: نهاد کتابخانه های عمومی با بستر سازی و تامین زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری نقش مهمی را در دسترس پذیر نمودن کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه کتاب ایفا می کند.
کد خبر: ۹۰۱۰۲۱۵
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵

دسترسی آسان مردم به منابع غنی مکتوب در کتابخانه های عمومی

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل فرهاد قائمیان بازیگر تئاتر ، سینما و تلویزیون در جریان بازدید از کتابخانه عمومی شهید مطهری اردبیل اظهار کرد: در وهله اول باید تک تک افراد جامعه با آگاهی و سواد کامل در هر عرصه‌ای که حضور دارند با کتاب به عنوان یک مانوس حقیقی الفتی واقعی پیدا کنند تا آرام آرام در سایه کتاب فرآیند آگاهی و بینش افراد جامعه تکامل یابد.

وی با بیان اینکه از دیرباز دغدغه کتاب و کتابخوانی داشته و حتی در مقطعی در اردبیل، شهر کتاب را راه‌اندازی کرده‌ام، خاطرنشان کرد: ما اگر می‌خواهیم مردم را به سمت کتاب جذب کنیم باید فضای دسترسی آنها را به کتاب ارتقا دهیم و هزینه‌های چاپ کتاب و انتشار آن را به نوعی کاهش دهیم.

این بازیگر توانمند اردبیلی افزود: تا زمانی که کتاب به شکل راحت در دسترس مردم نباشد و هزینه و قیمت تمام شده چاپ کتاب کاهش پیدا نکند نه تنها افراد عادی جامعه بلکه دانشجویان و دانش‌آموزان ما قادر به خرید کتاب نخواهند بود و به جای پرداخت هزینه گزاف خرید کتاب ترجیح می‌دهند مبلغ مورد نظر را صرف مسایل روزمره و معیشتی خود کنند.

قائمیان با اشاره به اینکه در شرایط کنونی قدرت خرید مردم به ویژه در کتاب و سایر بخش‌های فرهنگی پائین آمده و حتی در اولویت‌های چندم قرار گرفته است، بیان کرد: فضای کتابخانه‌ها می‌تواند بخشی از این خلاها را برطرف کند که در سال‌های اخیر نهاد کتابخانه‌ها توانسته با تهیه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و تدارک قرائت‌خانه‌های مناسب در این زمینه موفق عمل کند.

وی تصریح کرد: در کنار فراهم ساختن همه این زیرساخت‌ها باید با کار تبلیغی در مدارس به دانش‌آموزان نحوه مطالعه صحیح کتاب آموزش داده شود نا به دور از فضای مجازی دانش‌آموزان ساعاتی را به مطالعه کتب غیردرسی اختصاص دهند.

بازیگر مشهور سینمای ایران ادامه داد: ما بهتر است درعرصه عمل اقدام به تامین کتاب‌های موردنیاز به شکل فراگیر در مناطق شهری و روستایی از طریق کتابخانه‌های عمومی و برای دانشجویان از طریق کتابخانه‌های تخصصی کنیم تا با همراهی خانواده‌ها نیز در هر منزل کتاب به عنوان گرانسنگ‌ ترین عنصر تفریح سالم مورد توجه قرار گیرد.

قائمیان با انتقاد از شرایط چاپ و صحافی کتاب و گاه انتشار نامناسب و حجیم آن که حتی قابلیت حمل و خواندن راحت را ندارند، گفت: باید کتاب‌هایی را تولید کنیم که با قطع کوچک همچون کارت ملی همراه ما باشد تا در هر زمان و مکانی که بخواهیم از کتاب استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا مردم به محض ورود به مترو و یا سایر فضاهای عمومی سعی می‌کنند کتاب در دست گرفته و از فرصت برای مطالعه استفاده کنند در حالی که ما چنین فرهنگی را هنور نتوانسته‌ایم در کشورمان نهادینه کنیم.

قائمیان ادامه داد: صدا و سیما به عنوان رسانه تاثیر گذار می تواند نقش اساسی را در راستای مطالعه کتاب داشته باشد و در کنار تبلیغات تلویزیونی به تبلیغ این کالای اساسی نیز بپردازد.

وی بیان کرد: در کنار قرار گرفتن کتاب در سبد خرید خانوارها و اقدام مناسب در هدیه دادن کتاب باید به دنبال راه‌اندازی یک جریان قوی کتابخوانی در جامعه باشیم تا همه مردم ، روزانه با احساس نیاز به سمت کتاب و مطالعه گام بردارند.

فرهاد قائمیان در جریان سفر به اردبیل با حضور در کتابخانه شهید مطهری اردبیل و بازدید از بخش های مخلف این کتابخانه ، ضمن دعوت هموطنان به عضویت در کتابخانه‌ها و مطالعه مستمر دسته گلی را تقدیم کتابدارانی کرد که بی‌ادعا شبانه‌روزی در راستای برافروختن چراغ آگاهی، بصیرت و بینش مردم حرکت می‌کنند.

ارسال نظرات