خبرهای داغ:
در شورای عالی بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی مطرح شد

کنترل و پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی با همکاری دستگاه های اجرایی

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی پیرامون کنترل و پایش میزان استفاده از سموم، کنترل محصولات تولیدی و همچنین نظارت بر مراکز عرضه تاکید کرد.
کد خبر: ۹۰۱۰۳۴۶
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، در جلسه شورای عالی سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان که جمعی از کارشناسان کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی وغیره حضور داشتند برتولید و استفاده از محصولات غذایی سالم تاکید شد.

دکترجویبان مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان در این نشست پیرامون کنترل و پایش میزان استفاده از سموم، کنترل محصولات تولیدی و همچنین نظارت بر مراکز عرضه متذکر شد.

وی اضافه کرد: سموم بی شناسنامه و غیر استاندارد نباید در مزارع و باغات استفاده شود زیرا در این رابطه سلامت مردم به خطر می افتد و از سویی بایستی دستگاه های متولی اصول بهینه استفاده از سموم را به کشاورزان آموزش دهند و بر نحوه تجویز سموم بر سم فروشی ها نظارت نمایند تا از سموم غیر مجاز یا بیش از حد نیاز استفاده نشود.

دکتر روستا رئیس شورای عالی سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان در این جلسه در خصوص عملکرد دستگاه های اجرایی در کنترل و پایش محصولات کشاورزی و دامی در میادین عرضه گفت: مسئولین استان می بایست نسبت به نظارت و کنترل محصولات ورودی به استان دغدغه داشته باشند.

کنترل و پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی با همکاری دستگاه های اجرایی

وی افزود: محصولاتی که از سایر استان ها به مقصد خراسان جنوبی حمل می شود در مراکزی تولید شده اند که بیشترین میزان مصرف سموم را داشته اند و الزاما باید این محصولات از نظر باقیمانده سموم پایش شوند و استانداردها مشخصی داشته باشند.

در ادامه مهندس اکبری کارشناس جهاد کشاورزی بر ضرورت آموزش بهره برداران کشاورزی تاکید کرد و اظهارداشت: در حال حاضر باتوجه به تغییرات اقلیمی که در حال وقوع است کشاورزان می بایست آموزش های لازم را فراگیرند.

وی ادامه داد: کشاورزان حتی با یک عمل ساده مثل آبیاری باغات می توانند آفات نباتی را به حداقل برسانند که این موضوع به طور خودکار میزان استفاده از سموم را  در باغات و مزارع کاهش می دهد و باعث می شود محصولات سالم تری به بازار عرضه شود.

اکبری همچنین  طرح کد دار کردن محصولات کشاورزی و مانیتورینگ سموم کشاورزی را عنوان کرد که در سازمان جهادکشاورزی در حال اجرا می باشد.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح محصولات شناسنامه دار شده و با استفاده از کد 16رقمی به راحتی در مسیر تولید و عرضه به بازار قابل رصد و پیگیری می باشند.

کنترل و پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی با همکاری دستگاه های اجرایی

حجت الاسلام اکبرپور معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان از رعایت سلامت بدن به عنوان یک واجب شرعی یاد کرد و گفت: احکام شرعی حول محور انسان می گردد آنجایی که برای انسان مفید است واجب و آنجایی که مضر است حرام می باشد. لذا می بایست تولید محصول سالم جزو اولویت ها باشد.

در این جلسه که نمایندگانی از اداره کل دامپزشکی، معاونت غذا و دارو و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی حضور داشتند بر هم افزایی و همکاری دستگاه های اجرایی تاکید شد و مقرر گردید با همکاری متولیان مربوطه اقدامات لازم در خصوص پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی صورت گیرد.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار