آیت الله اعرافی در یادواره شهدای مدرسه الهادی (ع):
حوزه انقلابی در پیچ تاریخی وتحولات ماندگار دارای درک وحضور است
ما بایددر فقه، کلام، تفسیر و همه شاخههای معرفتی اسلامی قوی و بالندهتر شویم و این پیوست تمدنی و انقلاب تمدنی اسلامی را که امام راحل شروع کردند و امروز رهبری آن را ادامه میدهند را بیش از پیش تقویت کنیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله اعرافی در مراسمی که به مناسبت بیست ویکمین یادواره شهدای روحانی مدرسه الهادی قم در نمازخانه این مدرسه برگزار شد، در تشریح الزامات حوزه انقلابی گفت:: حوزه انقلابی یعنی حوزهای که در پیچ تاریخی و تحولات ماندگار تاریخ دارای درک، هوشیاری وحضور است؛ حوزه آگاه و رشید حوزهای است که در یک حادثه بزرگی مثل دفاع مقدس این جور سخاوتمندانه فرزندان رشید خودش راتقدیم اسلام میکند و برای انقلابی که یک نقطه عطف از تمدن تاریخ بشر است نقش ایفا میکند.
وی گفت: بعد از پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۸ میلادی متفقین نقشه عالم را روی میز گذاشتند وقرار گذاشتند که دنیا را درقالب آن نقشه تقسیم کنند به تدریج دنیا به دو بلوک شرق وغرب تقسیم شد و به بدین ترتیب مستکبرین جهان را بین خودشان تقسیم کردند ومبنای این تقسیم هم سیطره برجهان وحاکم کردن تمدن مادی غرب بود.
آیت الله اعرافی خاطر نشان ساخت: مهمترین پیام شهدا این است که آن مشعل معرفتی واندیشهای وتمدنی انقلاب اسلامی با پیشگامی متفکرین واندیشمندان وحوزه باید بماند ورشد کند واین اقتضائاتش خیلی زیاد است، بخشی از آن اقتضائات روح جهادی وحماسی است وبخش دیگر آن اقتضائات فکری ومعرفتی است.
امام جمعه قم گفت: ما بایددر فقه، کلام، تفسیر وهمه شاخههای معرفتی اسلامی قوی و بالندهتر شویم واین پیوست تمدنی و انقلاب تمدنی اسلامی را که امام راحل شروع کردند و امروز رهبری آن را ادامه میدهند را بیش از پیش تقویت کنیم.
وی افزود: اعتماد به نفس و امید به آینده و باور به این آرمانهای بلند باید در نسل جوان حوزه در هر بخشی که هستند موج بزند، طلاب جوان باید مردهای این میدان باشند واین راه راهی است که فراز وفرود زیادی دارد، ولی امام به ما آموخت که کارهای بزرگ و ناشدنی با سعی و پشتکار و توکل برخدا شدنی است و امروزه خوشبختانه در ذات حوزه سرمایه بزرگی است که میتواند آن کارهای بزرگ را رقم بزند.
مدیر حوزههای علمیه در پایان ضمن تأکید بر اینکه نسل جوان حوزه باید خودش را مانند شهدا در میدان رزمی بدانند افزود: نسل جوان حوزه باید خودش را مانند این شهیدان در میدان رزمی بدانند که امروز سختتر از آن زمان است وبرای آینده شخصیت خود را آماده کنند تا بتواند این اهداف را تحقق ببخشند؛ باید به آینده امید داشت واین وصیت و فرصت بزرگی است که شهدا تقدیم ما کردند؛ امام چیزی را به ما آموخت که برخی بزرگان ما هم آن را باور نمیکردند.
مشروح سخنان مدیر حوزههای علمیه در این یادواره را در ذیل بخوانید:
بعد ازپایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۸ میلادی در این جنگ آلمان با رهبری هیتلر باهمراهی ایتالیا وژاپن وبرخی دیگراز کشورها وارد یک جنگ تمام عیارشد برای سرزمین گشایی وتسلط بر دنیا و در برابر آن بعدازآن همه پیروزیهای که داشتند یک جبهه متفقین شکل گرفت که انگلیس آمریکا وفرانسه روسیه در کنار هم یک جبههای آراستنددربرابرهجمه بسیاروسیعی که هیتلر واتباع آن ایجاد کرده بودند این جنگ نزدیک به چهار سال طول کشید به تناسب جمعیت آن زمان تلفات بسیا سنگینی داشت تقریبا همه کشورهای دنیا درگیر شدند ونهایتا متفقین در جنگ جهانی دوم پیروز شدند بعد ازجنگ جهانی دوم متفقین نقشه عالم را روی میز گذاشتند وقرار گذاشتند که این دنیا را درقالب آن نقشه راتقسیم کنند به تدریج هم دنیا به دو بلوک شرق وغرب تقسیم شد واین مجموعه جهان را بین خودشان تقسیم کردند ومبنای این تقسیم هم سیطره برجهان وحاکیت تمدن مادی جدیدی که در غرب بود وخیلی هم پیشرفت کرد. اهداف آنها فقط اهداف اقتصادی نبود کاملا یک مبنای تمدنی جدید غربی درکنارپیشرفتهای طبیعی ومادی وعلمی ازیک روحی برخودار بود که اهریمنی وسیطره گری بود واینهابا این روح وآن ابزارها در فردای پیروزی در جنگ جهان را بین خودشان تقسیم کردند وسیاستشان هم سیاست استعماری درهمه اضلاع وابعاد بود پیزی که همچنان هم ادامه دارد آنقدر این نقشهها را دقیق وجامع طراحی کردند که عمق نفوذ استعماریشان طوری بوده که تازبان وفرهنگ وتمام هویت کشورهای جهان را جولان گاه نفوذخودشان قرار دادند.
از بعدازجنگ جهانی دوم تا الان فقط آمریکا صد جنگ برپا کرده است در فاصله حدود هفتاد سال و تصرفاتی که اینها در کشورهای دنیا کردند قابل وصف نیست نمونه اش درکشورهای افریقایی است اینها همه واقعیتهای است که امروزوفردای حوزه باید به آن بیندیشد بعد آمدند در حوزه زبان وفرهنگ فقه در همه حوزهها درکشورهای آفریقای تصرف کردند این قاره را این پنج کشور بین خودشان تفسیم کردند که پنج کشور افریقایی زبان رسمی آنها فرانسوی است تمام رهنگ وزبانهای بومی آنها را گرفتند واینها نقشههای بود که بعد از جنگ جهانی دوم کشیده بودندمثلا ترکیه امروز رابطه اش از میراث گذشته اش قطع شده است همان چیزی که در زمان رضاخان هم تصمیم داشتند در ایران انجام دهندواین قم وعلما بودند که در مقابل این خط وتفکر ایستادند ومقاومت کردند، ولی درکشورهای جنوب شرقی وهند وخیلی از کشورهای دیگرکه زبانشان فارسی بود را تصرف کردند.
پس از جنگ جهانی دوم متفقین با یک هدف استعماری با همه ابزارهای پیشرفت که در خدمت گرفتند و جهان را غارت کردند در جلسهای که در خدمت حضرت آقا بودیم فرمودند که بعد از جنگ جهانی دوم جهان اسلام کجا بود؟ جهان اسلامی که امروز پنجاه و چهار کشوردر مهمترین مناطق سوق الجیشی عالم قرار دارد در غرب آسیا ومناطق دیگر مهمترین کانال آبهای آزاد دنیا را دراختیار دارد ۶۰ تا ۷۰ درصد انرژی جهان را دراختیار داردبیش از یک ونیم میلیلارد جمعیت دارد. این جهان اسلام بعداز جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۸ میلادی هیچ جا نبود در یک پیچ تاریخی ونقطه عطف تاریخی جهان اسلام غائب بود وحظور نداشت در یک لحظه وپیچ تاریخی غیبت جهان اسلام نتیجه اش این شد که هنوز هم که هفتاد سال از جنگ جهانی دوم گذشته همچنان دنیا در چنگال همان پیروزهای در جنگ است واگر نبود انقلاب اسلامی وشهدای سر افراز ما ومقاومت هشت ساله ملت بزررگ ایران در دفاع مقدس تمام عالم همچنان مال آنها بود غیبت جهان اسلام وحوزه وعالمان دین دراین نقطه عطف تاریخی گاهی دهها سال سرنوشت عالم را طوری دیگر میکند وبه یک سمت دیگری میبرد در آن پیچ تاریخی حوزها مراکز دینی همه غائب از صحنه بودند میدان وصحنه در دست بازیگرانی بود که فکر وطرح ونقشه اش را شما میدانید. این معنای آن پیچ تاریخی است که اهل سایت وحضرت آقا روی آن تاکید دارندنقش آفرینی در نقطههای عطف این آن وظیفه مهم تمدنی حوزههای علمیه است از طرفی هم حوزههای ما ملتهای ما کشورهای اسلامی ازهمه فرق ومذاهب در یک حادثه بزرگ غائب از صحنه بودند نتیجه این بود که یک قرن عالم به دست فکر وطرح واندیشه ونقشه دیگرانی با این اوضاع که میبینید طراحی واداره شد.
این یعنی شناختن فرصت ویا نشتاختن فرصت ما در جلسه شهدائی اجتماع کردیم در شهری هستیم که پنجاه سال قبل شخصیتی از دل حوزه بر خواست که در یک شرایط بسیار مهم تاریخی فرصت را شناخت وفرصت را ساخت این دو چیز است یکی فرصت شناسی ودیگری فرصت سازی است وامام این فرصت شناسی و فرصت سازی را داشت وبا یک حرکت بزرگ خودش به نام انقلاب اسلامی جهان را تغییر داد.
انقلاب اسلامی ریشه درمشروطه ندارد البته ارزش آنها را نیز قائل هستیم، اما ذات وهویت انقلابی که شهدای ما پیشگامان آن بودند ومعماران آن این شهیدانی بودند که به خاطر یاد ونام آنها اینجا جمع شدیم بیش از آنکه با مشروطه ونهضت نفت ملی رابطه داشته باشد با عاشورا وبدر رابطه داشتند حتی علمای بزرگی در آن نقش بزرگی ایفا کردند، ولی عیار انقلاب اسلامی ذات وهویت انقلاب اسلامی ازمقولهای غیر ازآنها است ودر یک نقطه عطف همه این جرقه زده شدنتیجه این بخش این است که حوزه انقلابی یعنی حوزهای که در پیچ تاریخی وتحولات ماندگار تاریخ دارای درک وهوشیاری وفهم وحضوراست وحوزه آگاه ورشید حوزهای است که در یک حادثه بزرگی مثل دفاع مقدس این جور سخاوتمندانه فرزندان رشید خودش راتقدیم اسلام کردوبرای انقلابی که یک نقطه عطف از تمدن تاریخ بشر است نقش ایفا کردودر ادامه اش هم اگراین هوشمندی وبصیرت وآگاهی باشد این میشود حوزهای که فرصت شناس وفرصت ساز است ونقطه عطف را تشخیص میدهد و وظیفه خودش را متناسب با آن شرایط ایفا میکند این اساس کار حوزه است انقلاب اسلامی قطعا یک فرصت بزرگی برای بشریت بود وبایک معیارهای جدید وفراتر از آن چیزی که در جنگ جهانی وانقلابهای دیگر دنیا رخ داد حالا باز اگر کسانی جزئ افراد قبل از انقلاب باشند تا حدی یادشان باشد قم قبل از انقلاب را آن وقت میفهمند که انقلاب اسلامی چکار کرد اینها را اهل مطالعه میدانندما قبل از انقلاب اسلامی علوم انسانی وسیاسی واجتمائی وحاکم بر جهان بر این اتفاق داشتند که پایان عصر دین است یا لااقل پایان عصر دین اجتمائی وسیاسی است وکمترعالمی به ذهنش میآمد که یک خیزشی در عالم پیدا شودکه باهمه آن چیزی که در دنیا است تغییر پیدا بکند ومتفاوت باشد زمانی را ما در این کشور سپری کردیم که نام اسلام برای مبارزه نمیبردند این انحرافاتی که منافقین وخیلی گروهها پیداکردند این بود که میگفتند اندیشه سیاست اصلا کاری با اسلام ندارد وارتباطی با دین وسیاست واسلام ندارد این نرخ وسکه رایج علوم اسلامی وسیاسی وانسانی غرب بود هنوزهم همینطور است برخی از متفکرین انها بعد پیروزی انقلاب اسلامی در حیرت وبهت فرو رفتند. در گذشته همین مبارزات فلسطین رنگ اسلامی نداشت بلکه یک اسلامهای فرعی وکنج خانهای بود واین در حوزهها ومتفکرین ما هم خیلی جا افتاده بود شخصی هم که معتقد بود که اسلام ذاتش اجتماعی وسیاسی است ودارای ابعاد زندگی وتمدن ساز واهنین دارد میگفت الان نمیشود این روح حاکم ر. زمان ما بود روح حاکم بر حوزه هاومراکز علمی ما وجهان اسلام یا این بود که اصلا اسلام دین فرئی و فردی وانزوائی میدیدند یا اگر هم میدیدمیگفت مطلقا هیچ زمینهای مخلف این مطلقا نیست انقلاب اسلامی تمام این تئوریها را از بین برد این نبود که انقلاب اسلامی فقط قدرت شاهنشاهی را ساقط کند مهمتر از همه اینها این مساله بود که انقلاب اسلامی گفت: تئوریهای فلسفی الهیتی انسانی وسیاسی تولید شده در غرب که از دین واسلام تفسیرهای دیگری ارائه میدهند آن تئوریها غلط است واین یعنی یک انقلاب عمیق معرفتی وتمدنی ودر یک پیچ تاریخی امام آمد هنوز هم ما در آغاز راه هستیم.
ذات انقلاب اسلامی تمدنی است واین روح تمدنی اسلامی ممیز انقلاب اسلامی با همه نهضتها وانقلابهای دیگر است نگاه امام یک نگاه عمیق معرفتی تمدنی وجهانی است این همان چیزی است که خیلیها این را درک نمیکنند یا نمیخواهند درک بکنند از جریانات مختلفی که همه جا داریم از بیرون درون وبیرون حوزه داخلی وخارجی اندیشهای که این فکر عمیق تمدنی را یا نمیفهمد یا باورندارد ویا گاهی هم مکن است مغرضانه حرف دیگری بزند.
مهمترین پیام شهدا این است که آن مشعل معرفتی واندیشهای وتمدنی انقلاب اسلامی با پیشگامی متفکرین واندیشمندان وحوزه باید بماند ورشد کند واین اقتضائاتش خیلی زیاد است، بخشی از آن اقتضائات روح جهادی وحماسی است وبخش دیگر آن اقتضائات فکری ومعرفتی است. باید فقه وکلام تفسیر وهمه شاخههای معرفتی اسلامی وحوزهای ما برگردد واعتلا پیدا بکند واین پیوست تمدنی وانقلاب تمدنی اسلامی را که امام شروع وامروز رهبری آن را ادامه میدهد. واین انسانهای بزرگ میخواهد اعتمادبه نفس وامید به آینده وباور به این آرمانهای بلند بایددر نسل جوان حوزه ما موج بزند شما باید مردهای این میدان باشید در هر بخشی که قرارمی گیرید واین راه راهی است که فراز وفرود زیادی دارد، ولی امام به ما اموخت که کارهای بزرگ ناشدنی شدنی است ودر ذات حوزه سرمایه بزرگی است که میتواند ان کارهای بزرگ را رقم بزند بخشی از این کار بزرگ در حوزه علم ودانش واندیشه فقهی کلامی فلسفی وحدیثی مااست بخشی هم حوزهای عملیاتی وتطبیقی است وحوزه باید در یک نظام ونقشه جامع همه این اضلاع وابعاد را هدف گیری بکند نسل جوان حوزه باید خودش را مانند این شهیدان در میدان رزمی بدانند که امروز سختتر از آن زمان است وبرای آینده شخت خودش را آماده بکندتا بتواند این اهداف را محقق بکند لذا باید به آینده امید داشت واین وصیت و فرصت بزرگی است که شهدا به ما کردند امام چیزی را به ما آموخت که بزرگان ما هم آن را باور نمیکردند. در حوزه مقاومت امروز با ده سال قبل فرق کرده ویک جبهه بین الملل اسلامی است از شیعه وسنی ودر جبهههای معرفتی تمدنی هم همینطوروهمه اینها وابسته به ایران ویک پایگاه محکمی به نام حوزه است اینجا را باید آباد ومستحکم کرد از اینجا باید نوراندیشه فکر ومعرفت وروح مفمومت وجهاد در راه خدا به همه ایرا وجهان پمپاژ شود واین نیاز به یک تدبیر حکمت وشجاعت واندیشه داره ونسل جوان باید پیشگام آن باشد.
وی گفت: بعد از پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۸ میلادی متفقین نقشه عالم را روی میز گذاشتند وقرار گذاشتند که دنیا را درقالب آن نقشه تقسیم کنند به تدریج دنیا به دو بلوک شرق وغرب تقسیم شد و به بدین ترتیب مستکبرین جهان را بین خودشان تقسیم کردند ومبنای این تقسیم هم سیطره برجهان وحاکم کردن تمدن مادی غرب بود.
آیت الله اعرافی خاطر نشان ساخت: مهمترین پیام شهدا این است که آن مشعل معرفتی واندیشهای وتمدنی انقلاب اسلامی با پیشگامی متفکرین واندیشمندان وحوزه باید بماند ورشد کند واین اقتضائاتش خیلی زیاد است، بخشی از آن اقتضائات روح جهادی وحماسی است وبخش دیگر آن اقتضائات فکری ومعرفتی است.
امام جمعه قم گفت: ما بایددر فقه، کلام، تفسیر وهمه شاخههای معرفتی اسلامی قوی و بالندهتر شویم واین پیوست تمدنی و انقلاب تمدنی اسلامی را که امام راحل شروع کردند و امروز رهبری آن را ادامه میدهند را بیش از پیش تقویت کنیم.
وی افزود: اعتماد به نفس و امید به آینده و باور به این آرمانهای بلند باید در نسل جوان حوزه در هر بخشی که هستند موج بزند، طلاب جوان باید مردهای این میدان باشند واین راه راهی است که فراز وفرود زیادی دارد، ولی امام به ما آموخت که کارهای بزرگ و ناشدنی با سعی و پشتکار و توکل برخدا شدنی است و امروزه خوشبختانه در ذات حوزه سرمایه بزرگی است که میتواند آن کارهای بزرگ را رقم بزند.
مدیر حوزههای علمیه در پایان ضمن تأکید بر اینکه نسل جوان حوزه باید خودش را مانند شهدا در میدان رزمی بدانند افزود: نسل جوان حوزه باید خودش را مانند این شهیدان در میدان رزمی بدانند که امروز سختتر از آن زمان است وبرای آینده شخصیت خود را آماده کنند تا بتواند این اهداف را تحقق ببخشند؛ باید به آینده امید داشت واین وصیت و فرصت بزرگی است که شهدا تقدیم ما کردند؛ امام چیزی را به ما آموخت که برخی بزرگان ما هم آن را باور نمیکردند.
مشروح سخنان مدیر حوزههای علمیه در این یادواره را در ذیل بخوانید:
بعد ازپایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۸ میلادی در این جنگ آلمان با رهبری هیتلر باهمراهی ایتالیا وژاپن وبرخی دیگراز کشورها وارد یک جنگ تمام عیارشد برای سرزمین گشایی وتسلط بر دنیا و در برابر آن بعدازآن همه پیروزیهای که داشتند یک جبهه متفقین شکل گرفت که انگلیس آمریکا وفرانسه روسیه در کنار هم یک جبههای آراستنددربرابرهجمه بسیاروسیعی که هیتلر واتباع آن ایجاد کرده بودند این جنگ نزدیک به چهار سال طول کشید به تناسب جمعیت آن زمان تلفات بسیا سنگینی داشت تقریبا همه کشورهای دنیا درگیر شدند ونهایتا متفقین در جنگ جهانی دوم پیروز شدند بعد ازجنگ جهانی دوم متفقین نقشه عالم را روی میز گذاشتند وقرار گذاشتند که این دنیا را درقالب آن نقشه راتقسیم کنند به تدریج هم دنیا به دو بلوک شرق وغرب تقسیم شد واین مجموعه جهان را بین خودشان تقسیم کردند ومبنای این تقسیم هم سیطره برجهان وحاکیت تمدن مادی جدیدی که در غرب بود وخیلی هم پیشرفت کرد. اهداف آنها فقط اهداف اقتصادی نبود کاملا یک مبنای تمدنی جدید غربی درکنارپیشرفتهای طبیعی ومادی وعلمی ازیک روحی برخودار بود که اهریمنی وسیطره گری بود واینهابا این روح وآن ابزارها در فردای پیروزی در جنگ جهان را بین خودشان تقسیم کردند وسیاستشان هم سیاست استعماری درهمه اضلاع وابعاد بود پیزی که همچنان هم ادامه دارد آنقدر این نقشهها را دقیق وجامع طراحی کردند که عمق نفوذ استعماریشان طوری بوده که تازبان وفرهنگ وتمام هویت کشورهای جهان را جولان گاه نفوذخودشان قرار دادند.
از بعدازجنگ جهانی دوم تا الان فقط آمریکا صد جنگ برپا کرده است در فاصله حدود هفتاد سال و تصرفاتی که اینها در کشورهای دنیا کردند قابل وصف نیست نمونه اش درکشورهای افریقایی است اینها همه واقعیتهای است که امروزوفردای حوزه باید به آن بیندیشد بعد آمدند در حوزه زبان وفرهنگ فقه در همه حوزهها درکشورهای آفریقای تصرف کردند این قاره را این پنج کشور بین خودشان تفسیم کردند که پنج کشور افریقایی زبان رسمی آنها فرانسوی است تمام رهنگ وزبانهای بومی آنها را گرفتند واینها نقشههای بود که بعد از جنگ جهانی دوم کشیده بودندمثلا ترکیه امروز رابطه اش از میراث گذشته اش قطع شده است همان چیزی که در زمان رضاخان هم تصمیم داشتند در ایران انجام دهندواین قم وعلما بودند که در مقابل این خط وتفکر ایستادند ومقاومت کردند، ولی درکشورهای جنوب شرقی وهند وخیلی از کشورهای دیگرکه زبانشان فارسی بود را تصرف کردند.
پس از جنگ جهانی دوم متفقین با یک هدف استعماری با همه ابزارهای پیشرفت که در خدمت گرفتند و جهان را غارت کردند در جلسهای که در خدمت حضرت آقا بودیم فرمودند که بعد از جنگ جهانی دوم جهان اسلام کجا بود؟ جهان اسلامی که امروز پنجاه و چهار کشوردر مهمترین مناطق سوق الجیشی عالم قرار دارد در غرب آسیا ومناطق دیگر مهمترین کانال آبهای آزاد دنیا را دراختیار دارد ۶۰ تا ۷۰ درصد انرژی جهان را دراختیار داردبیش از یک ونیم میلیلارد جمعیت دارد. این جهان اسلام بعداز جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۸ میلادی هیچ جا نبود در یک پیچ تاریخی ونقطه عطف تاریخی جهان اسلام غائب بود وحظور نداشت در یک لحظه وپیچ تاریخی غیبت جهان اسلام نتیجه اش این شد که هنوز هم که هفتاد سال از جنگ جهانی دوم گذشته همچنان دنیا در چنگال همان پیروزهای در جنگ است واگر نبود انقلاب اسلامی وشهدای سر افراز ما ومقاومت هشت ساله ملت بزررگ ایران در دفاع مقدس تمام عالم همچنان مال آنها بود غیبت جهان اسلام وحوزه وعالمان دین دراین نقطه عطف تاریخی گاهی دهها سال سرنوشت عالم را طوری دیگر میکند وبه یک سمت دیگری میبرد در آن پیچ تاریخی حوزها مراکز دینی همه غائب از صحنه بودند میدان وصحنه در دست بازیگرانی بود که فکر وطرح ونقشه اش را شما میدانید. این معنای آن پیچ تاریخی است که اهل سایت وحضرت آقا روی آن تاکید دارندنقش آفرینی در نقطههای عطف این آن وظیفه مهم تمدنی حوزههای علمیه است از طرفی هم حوزههای ما ملتهای ما کشورهای اسلامی ازهمه فرق ومذاهب در یک حادثه بزرگ غائب از صحنه بودند نتیجه این بود که یک قرن عالم به دست فکر وطرح واندیشه ونقشه دیگرانی با این اوضاع که میبینید طراحی واداره شد.
این یعنی شناختن فرصت ویا نشتاختن فرصت ما در جلسه شهدائی اجتماع کردیم در شهری هستیم که پنجاه سال قبل شخصیتی از دل حوزه بر خواست که در یک شرایط بسیار مهم تاریخی فرصت را شناخت وفرصت را ساخت این دو چیز است یکی فرصت شناسی ودیگری فرصت سازی است وامام این فرصت شناسی و فرصت سازی را داشت وبا یک حرکت بزرگ خودش به نام انقلاب اسلامی جهان را تغییر داد.
انقلاب اسلامی ریشه درمشروطه ندارد البته ارزش آنها را نیز قائل هستیم، اما ذات وهویت انقلابی که شهدای ما پیشگامان آن بودند ومعماران آن این شهیدانی بودند که به خاطر یاد ونام آنها اینجا جمع شدیم بیش از آنکه با مشروطه ونهضت نفت ملی رابطه داشته باشد با عاشورا وبدر رابطه داشتند حتی علمای بزرگی در آن نقش بزرگی ایفا کردند، ولی عیار انقلاب اسلامی ذات وهویت انقلاب اسلامی ازمقولهای غیر ازآنها است ودر یک نقطه عطف همه این جرقه زده شدنتیجه این بخش این است که حوزه انقلابی یعنی حوزهای که در پیچ تاریخی وتحولات ماندگار تاریخ دارای درک وهوشیاری وفهم وحضوراست وحوزه آگاه ورشید حوزهای است که در یک حادثه بزرگی مثل دفاع مقدس این جور سخاوتمندانه فرزندان رشید خودش راتقدیم اسلام کردوبرای انقلابی که یک نقطه عطف از تمدن تاریخ بشر است نقش ایفا کردودر ادامه اش هم اگراین هوشمندی وبصیرت وآگاهی باشد این میشود حوزهای که فرصت شناس وفرصت ساز است ونقطه عطف را تشخیص میدهد و وظیفه خودش را متناسب با آن شرایط ایفا میکند این اساس کار حوزه است انقلاب اسلامی قطعا یک فرصت بزرگی برای بشریت بود وبایک معیارهای جدید وفراتر از آن چیزی که در جنگ جهانی وانقلابهای دیگر دنیا رخ داد حالا باز اگر کسانی جزئ افراد قبل از انقلاب باشند تا حدی یادشان باشد قم قبل از انقلاب را آن وقت میفهمند که انقلاب اسلامی چکار کرد اینها را اهل مطالعه میدانندما قبل از انقلاب اسلامی علوم انسانی وسیاسی واجتمائی وحاکم بر جهان بر این اتفاق داشتند که پایان عصر دین است یا لااقل پایان عصر دین اجتمائی وسیاسی است وکمترعالمی به ذهنش میآمد که یک خیزشی در عالم پیدا شودکه باهمه آن چیزی که در دنیا است تغییر پیدا بکند ومتفاوت باشد زمانی را ما در این کشور سپری کردیم که نام اسلام برای مبارزه نمیبردند این انحرافاتی که منافقین وخیلی گروهها پیداکردند این بود که میگفتند اندیشه سیاست اصلا کاری با اسلام ندارد وارتباطی با دین وسیاست واسلام ندارد این نرخ وسکه رایج علوم اسلامی وسیاسی وانسانی غرب بود هنوزهم همینطور است برخی از متفکرین انها بعد پیروزی انقلاب اسلامی در حیرت وبهت فرو رفتند. در گذشته همین مبارزات فلسطین رنگ اسلامی نداشت بلکه یک اسلامهای فرعی وکنج خانهای بود واین در حوزهها ومتفکرین ما هم خیلی جا افتاده بود شخصی هم که معتقد بود که اسلام ذاتش اجتماعی وسیاسی است ودارای ابعاد زندگی وتمدن ساز واهنین دارد میگفت الان نمیشود این روح حاکم ر. زمان ما بود روح حاکم بر حوزه هاومراکز علمی ما وجهان اسلام یا این بود که اصلا اسلام دین فرئی و فردی وانزوائی میدیدند یا اگر هم میدیدمیگفت مطلقا هیچ زمینهای مخلف این مطلقا نیست انقلاب اسلامی تمام این تئوریها را از بین برد این نبود که انقلاب اسلامی فقط قدرت شاهنشاهی را ساقط کند مهمتر از همه اینها این مساله بود که انقلاب اسلامی گفت: تئوریهای فلسفی الهیتی انسانی وسیاسی تولید شده در غرب که از دین واسلام تفسیرهای دیگری ارائه میدهند آن تئوریها غلط است واین یعنی یک انقلاب عمیق معرفتی وتمدنی ودر یک پیچ تاریخی امام آمد هنوز هم ما در آغاز راه هستیم.
ذات انقلاب اسلامی تمدنی است واین روح تمدنی اسلامی ممیز انقلاب اسلامی با همه نهضتها وانقلابهای دیگر است نگاه امام یک نگاه عمیق معرفتی تمدنی وجهانی است این همان چیزی است که خیلیها این را درک نمیکنند یا نمیخواهند درک بکنند از جریانات مختلفی که همه جا داریم از بیرون درون وبیرون حوزه داخلی وخارجی اندیشهای که این فکر عمیق تمدنی را یا نمیفهمد یا باورندارد ویا گاهی هم مکن است مغرضانه حرف دیگری بزند.
مهمترین پیام شهدا این است که آن مشعل معرفتی واندیشهای وتمدنی انقلاب اسلامی با پیشگامی متفکرین واندیشمندان وحوزه باید بماند ورشد کند واین اقتضائاتش خیلی زیاد است، بخشی از آن اقتضائات روح جهادی وحماسی است وبخش دیگر آن اقتضائات فکری ومعرفتی است. باید فقه وکلام تفسیر وهمه شاخههای معرفتی اسلامی وحوزهای ما برگردد واعتلا پیدا بکند واین پیوست تمدنی وانقلاب تمدنی اسلامی را که امام شروع وامروز رهبری آن را ادامه میدهد. واین انسانهای بزرگ میخواهد اعتمادبه نفس وامید به آینده وباور به این آرمانهای بلند بایددر نسل جوان حوزه ما موج بزند شما باید مردهای این میدان باشید در هر بخشی که قرارمی گیرید واین راه راهی است که فراز وفرود زیادی دارد، ولی امام به ما اموخت که کارهای بزرگ ناشدنی شدنی است ودر ذات حوزه سرمایه بزرگی است که میتواند ان کارهای بزرگ را رقم بزند بخشی از این کار بزرگ در حوزه علم ودانش واندیشه فقهی کلامی فلسفی وحدیثی مااست بخشی هم حوزهای عملیاتی وتطبیقی است وحوزه باید در یک نظام ونقشه جامع همه این اضلاع وابعاد را هدف گیری بکند نسل جوان حوزه باید خودش را مانند این شهیدان در میدان رزمی بدانند که امروز سختتر از آن زمان است وبرای آینده شخت خودش را آماده بکندتا بتواند این اهداف را محقق بکند لذا باید به آینده امید داشت واین وصیت و فرصت بزرگی است که شهدا به ما کردند امام چیزی را به ما آموخت که بزرگان ما هم آن را باور نمیکردند. در حوزه مقاومت امروز با ده سال قبل فرق کرده ویک جبهه بین الملل اسلامی است از شیعه وسنی ودر جبهههای معرفتی تمدنی هم همینطوروهمه اینها وابسته به ایران ویک پایگاه محکمی به نام حوزه است اینجا را باید آباد ومستحکم کرد از اینجا باید نوراندیشه فکر ومعرفت وروح مفمومت وجهاد در راه خدا به همه ایرا وجهان پمپاژ شود واین نیاز به یک تدبیر حکمت وشجاعت واندیشه داره ونسل جوان باید پیشگام آن باشد.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار