خبرهای داغ:
رئیس انجمن علمی پزشکی هسته‌ای کشور:
رئیس انجمن علمی پزشکی هسته‌ای کشور گفت: هم اکنون بیش از ۲۰۰ متخصص پزشکی هسته‌ای و صد‌ها کارشناس این رشته در حدود ۲۰۰ مرکز پزشکی هسته‌ای کشور فعالیت می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۱۰۵۳۲
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، محسن ساغری در پانزدهمین همایش سلامت و زندگی شهرستان شاهرود که به میزبانی دانشگاه صنعتی این شهر برگزار شد، ایران را یکی از معدود کشور‌های تولیدکننده مواد رادیواکتیو در دنیا خواند و افزود: ایران از نظر تعداد مراکز پزشکی هسته‌ای و نیروی انسانی متخصص در غرب آسیا در جایگاه نخست قرار داشته و به حدود هفت کشور مواد رادیواکتیو صادر می‌کند.
وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در حوزه پزشکی هسته‌ای پس از انقلاب و با وجود تحریم‌ها و مشکلات گوناگون در کشور، تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۲۰۰ متخصص پزشکی هسته‌ای و صد‌ها کارشناس این رشته در حدود ۲۰۰ مرکز پزشکی هسته‌ای کشور فعالیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه پزشکی هسته‌ای در بیشتر موارد مکمل سایر روش‌های تشخیصی و درمانی بوده و در برخی موارد نیز جایگزینی ندارد، تاکید کرد: تمامی اقدامات تشخیصی و درمانی در این حوزه سالم بوده و بر خلاف برخی روش‌ها تهاجمی نیست.
رئیس موسسه تحقیقات پزشکی هسته‌ای همچنین انتقادی نیز از همکاران خود داشت و گفت: امروزه پزشکی با فناوری عجین است و این امر با اینکه نوعی امتیاز به شمار می‌رود، اما سبب شده تا از دقت پزشکان در هنگام معاینه کاسته شود.
ساغری اضافه کرد: در تصویربرداری از راه تزریق مواد رادیواکتیو در بدن بیمار، هم شکل و هم عملکرد اعضای بدن نشان داده شده و می‌توان سلامت و یا اختلال عملکرد عضو را تشخیص داد.
وی خرید دستگاه پت اسکن را هم نقطه عطفی در حوزه پزشکی دانست و افزود: تلاش‌ها برای خرید این دستگاه ۱۵ سال به طول انجامید و سرانجام نخستین سیستم پت در مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای تهران از سال ۹۲ آغاز به کار کرد و تاکنون ۶ هزار اسکن انجام داده است.
رئیس انجمن علمی پزشکی هسته‌ای کشور با اشاره به نصب این دستگاه در چندین مرکز دیگر اضافه کرد: پت اسکن می‌تواند روند درمان بیماری را به ویژه در شیمی درمانی‌ها ارزیابی کند و بدین ترتیب بیماران نیازی به سفر به دیگر کشور‌ها نخواهند داشت.
ساغری تاکید کرد: اگر روش شیمی درمانی موثر واقع نشود باید آن را قطع کرد، چون هم گران بوده و هم برای بیمار خطرناک است و ارزیابی جوابگویی این روش درمانی با پت اسکن انجام می‌شود.
لازم به ذکر است: پزشکی هسته‌ای یکی از رشته‌های تخصصی پزشکی است که در برابر دیگر رشته‌های این حوزه، جدید به شمار می‌رود. استفاده از مواد رادیواکتیو در پزشکی در جهان دیرینه‌ای ۷۰ ساله دارد. در ایران هم استفاده از این مواد از سال ۱۳۳۹ در دانشکده علوم دانشگاه تهران آغاز شده و یک سال بعد دکتر صادق نظام مافی برای نخستین بار با کمک کارشناسان خارجی موفق به انجام اسکن تیروئید شد و بدین ترتیب پایه‌های پزشکی هسته‌ای را در کشور بنیان نهاد.
تحقیقات در زمینه پزشکی هسته‌ای از سال ۵۶ و با بازگشت دکتر محسن ساغری به میهن قوت و سرعت بیشتری گرفت. وی که چندین سال در این زمینه در کشور‌های ژاپن و امریکا به تحصیل پرداخته بود، در سال ۱۳۶۰ برنامه آموزشی پزشکی هسته‌ای برای تربیت پزشکان متخصص را در وزارت علوم تدوین کرده و در سال ۱۳۶۲ برای نخستین بار گروه آموزشی پزشکی هسته‌ای را در دانشگاه تهران تاسیس نمود.
همایش سلامت و زندگی شهرستان شاهرود نخستین سه شنبه هر ماه با موضوعات گوناگون در حوزه سلامت در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار می‌شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها