تولید انبوه محصولات زراعی و باغی در شهرستان میناب می تواند زمینه اشتغالزایی جوانان را فراهم کند اما جای خالی کارخانجات تولیدی مانع از تحقق این مهم شده است.
کد خبر: ۹۰۱۱۴۰۱
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، انبه محصول باغبانی گرمسیری است که در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب رشد کرده و حداکثر تولید را خواهد داشت . مناطق جنوبی کشورمان باوجود اینکه شرایط ایده آل (گرما و رطوبت مناسب) را ندارد بعضی از محصولات گرمسیری انبه به خوبی رشد کرده و عملکرد بسیار بالایی دارد که در اقتصاد نقش مهمی ار ایفامی کند .

“انبه” یکی از مهمترین میوه‌های مناطق گرمسیری است که کشت آن چهار هزار سال پیش از هندوستان آغاز و به تدریج از قرن۱۶ میلادی به دیگر نقاط جهان گسترش یافت.

آب وهوا اثر زیادی بر انبه دارد. بهترین اقلیم برای کشت و رشد انبه، شرایطی است که یک فصل خشک مشخص در زمان شکوفه دهی و رسیدن میوه داشته و دارای باران سالیانه بین ۱۲۵۰ تا ۱۸۰۰ میلی متر داشته باشد.

انبه میوه گرمسیری است و سرشار از ویتامین‌های آ-بی و سی، کربوهیدرات‌ها، اسید‌های چرب، پروتئین‌ها، اسید‌های عالی و مواد معدنی است.
چوب درخت انبه در ساخت وسایل چوبی، مغز هسته آن درتهیه صابون و پوست درخت انبه در صنعت چرم سازی کاربرد دارد.
گارم زنگی، جم، چیکو، گواوا یا زیتون وحشی و کنار از میوه‌های گرمسیری است که در هرمزگان کشت می‌شود.

در مناطقی مانند هندوستان، مغز هسته انبه به‌صورت پودر درآمده و برای مصارف خوراکی استفاده می‌شود اما به نظر می‌رسد که مطلوب‌ترین نوع مصرف آن تازه خوری است.

جای خالی کارخانجات فراوری محصولات باغی در میناب

با وجود ظرفیت های ویژه در شهرستان میناب و تولید انبوه محصولات زارعی و باغی وجود کارخانجاتی که می تواند زمینه اشتغالزایی بسیاری را فراهم کند اما جای کارخانجات تولیدی در میناب خالی است.

اما در این میان دو کارگاه فرآوری انبه در استان هرمزگان توسط بخش خصوصی فعال است که محصولات آنها علاوه بر تامین نیاز بازار استان به سراسر کشور نیز ارسال می شود .

آغاز برداشت انبه نارس در میناب

محمد سالاری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میناب با اشاره به زمان برداشت انبه نارس (کال) در باغات شهرستان میناب، گفت: ۳۰ درصد محصول انبه از اوایل اردیبهشت به‌صورت سبز(کال) برداشت می‌شود و هفتاد درصد آن از نیمه دوم مرداد به‌صورت رسیده برداشت می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی ارقام محلی این محصول را آلمهتری، خیاری، کلانفر، کلک سرخ و هلیلی و ارقام خارجی شامل سندری و لانگرا برشمرد و گفت: پیش‌بینی تولید امسال این نوع محصول ۱۷ هزار تن با عملکرد ۱۰ تن در هر هکتار است.

میناب رکوردار تولید انبه هرمزگان

سالاری تصریح کرد:  روستاهای شهوار، تمبانو، دهوسطی، فخرآباد، گلشوار و بازیاری و حکمی را از نقاط مهم تولید انبه در شهرستان دانست همچنین شهرستان میناب مقام نخست تولید انبه در استان هرمزگان را در کارنامه خود دارد.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت انبه را برابر یک هزار و ۷۰۰ هکتار است، افزود: به دلیل رعایت توصیه‌های فنی علیه مگس میوه انبه و برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی برداشت انبه در این شهرستان نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش‌یافته است.

کاربرد مغز انبه درتهیه صابون و پوست درخت انبه در صنعت چرم سازی

مدیر جهادکشاورزی شهرستان میناب گفت:قیمت هرکیلوگرم انبه میناب در بازار ۵ هزار تومان است و  از میوه انبه فرآورده‌های مختلفی از جمله مربا، کمپوت، عصاره و انواع مختلف چاشنی‌ها تهیه شده، همچنین از میوه‌های نارس و کوچک هم در تهیه ترشی استفاده می‌شود

سن درختان انبه در میناب بالاست

سالاری سن بالای درختان انبه را از علتهای کم ثمر دادن آنها خواند و گفت: سن درختان انبه در میناب بالاست و درختان بالای ۴۰سال سن ثمردهی خوبی ندارند و باید به سمت جوانتر کردن آنها پیش برویم.

وی در خصوص نبودن صنایع تبدیلی در این بخش گفت: ما باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم صنایع تبدیلی کوچک و بزرگ را در این شهرستان ایجاد کرده و از همه خصوصیات میوه و درختان انبه استفاده لازم را ببریم.

درختان انبه و نخل های خرمای میناب در حال نابودی است
احمد ذاکری زاده از باغداران قدیمی میناب از روستای حکمی در گفت‌و‌گو با میناب جنوب، اظهار کرد: زندگی باغداران مینابی در پس عدم تخصیص آب سد به باغ های انبه و نخل های خرما در حال نابودی است.

باغدار مینابی گفت: کشاورزانی که در منطقه پایینی سد استقلال میناب نیز در طول عمر سه دهه‌ای این سد در سخت‌ترین شرایط سپری کرده اند که حتی در دوره ای  ذخیره سد به کمترین حد خود و به مرحله خشک شدن نیز رسیده، تا کشاورزان نا امید دچار رنج و مشقت شوند.

ذاکری در ادامه بیان کرد: بستن آب بر روی کشاورزان و باغداران موجب ضررهای فراوان این قشر شده تا بیکاری در منطقه غوغا می کند.

وی افزود:در فصل برداست خرما از نخل ها ۱۰ تا بطری ۲۰ لیتری شیره، ۶ سرویس ماشین پیکان وانت کنگ و خرما برداشت می کردم اما امروز از باغ سه هکتاری یک بطری خرما هم برداشت نمی کنیم.

این باغدار خاطر نشان کرد: در پس خشکسالی اخیر و هجوم درختان کرت دریایی در باغ های این شهرستان باعث شده تا ریشه درختان لیمو و پرتقال خشک شود و فشار بر منابع آب زیرزمینی و برداشت بی رویه، فرونشست زمین را موجب شده است.

آب چاه به خاطر درصد شوری بالا فایده‌ای برای درختان ندارد
غلام عباس رسولی که خود از باغداران و فعالان حوزه محیط زیست میناب است، اظهار کرد: این  روزها درختان انبه که محصول آن به عنوان سلطان میوه‌ها قلمداد می‌شود حال و روز خوبی ندارند و زمانی که آب سد بر روی باغات بسته شد شاهد مرگ تدریجی درختان انبه هستیم.

این باغدار مینابی با بیان اینکه  آب چاه شور است ،گفت : آب چاه به خاطر درصد شوری برای آبیاری درختان انبه علاوه بر این که مفید نیست و ضرر هم دارد.

رسولی در ادامه با اشاره به اینکه در باغات میناب درختان انبه با عمر ۷۰۰ سال نیز وجود دارد، اظهار کرد: برخی‌ها به بهانه ارائه طرح کشت جایگزین به دنبال نابود کردن درختان پر ثمر و کهنسال انبه هستند که میراث گرانبها برای میناب و هرمزگان محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: سهم میناب از انتقال آب سد استقلال و منابع زیر زمینی میناب به بندرعباس و سایر مناطق تنها نابودی زندگی کشاورزان و باغدران و محیط زیست این شهرستان بوده است.

شهرستان میناب با جمعیت ۲۵۹ هزار نفر در ۹۵ کیلومتری بندرعباس قرار دارد.

ارسال نظرات