عصمت رجبی با ارائه طرح بافت گلیم و نقش اندازی شعار «کتاب مایه حیات است» و تلاش بی وقفه در این راستا، به عنوان یکی از مروجان برتر امر کتابخوانی انتخاب شد.
کد خبر: ۹۰۱۱۷۶۳
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد عالی کانون های مساجد، عصمت رجبی یکی از بانوان فعال کانون فرهنگی و هنری شهدای اسفیدان مسجد روستای اسفیدان از توابع شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی است، وی در چهارمین جشنواره ملی تقدیر از مروجان کتابخوانی به عنوان یکی از برگزیده های این جشنواره معرفی و تقدیر شد.

عصمت رجبی دارای کارشناسی ارشد ادبیات فارسی، با ارائه طرح بافت گلیم و نقش اندازی شعار «کتاب مایه حیات است»  و تلاش بی وقفه در این راستا، به عنوان یکی از مروجان برتر امر کتابخوانی انتخاب شد.

وی در گفتگویی گفت: کانون فرهنگی هنری شهدای اسفیدان از سال ۹۰ تاسیس شده و حدوداً سه سال است که من نیز در این کانون فعالیت می کنم.  

رابط خواهران کانون فرهنگی و هنری شهدای اسفیدان ادامه داد: اولین فعالیت فرهنگی من در مسجد برگزاری دوره های آموزش قرآن در روستا بود و سپس طرح سواد آموزی اولیای بی سواد را با همکاری سازمان نهضت سواد آموزی به مرحله اجرا رسانیدم و از همین طریق هم کتاب های کتابخانه های مسجد را در اختیار علاقه مندان قرار می دادیم.

وی تصریح کرد: در آغاز کار با حمایت خانم ذوالفقاری یکی از کارآفرینان استان  مواد اولیه مورد نیاز به صورت امانت به شرکت کنندگان داده شد و کار را آغاز کردند، هم چنین در بخش آموزش نیز از طریق این شرکت روژین مورد حمایت واقع شدند.

رجبی اضافه کرد: استقبال زنان روستا مخصوصا در فصل های سرد سال که کارهای کشاورزی کمتر است زیاد بود، خوشبختانه توانستم با این کار باری از دوش زنان سرپرست خانوار، زنان بد سرپرست و دختران جوان روستا بردارم. 

این فعال فرهنگی، با اشاره به زمینه های مختلف فعالیت این کانون بیان کرد: در کلاس های سواد آموزی و مسجد متوجه مشکلات اقتصادی خانوارهای روستا شدم و برای اینکه هم فعالیت های فرهنگی و هم کلاس های سواد آموزی تقویت شوند موضوع اشتغال خانگی در مسجد را مطرح کردیم .

وی گفت: تصمیم گرفتیم با برگزاری دوره های آموزش گلیم بافی برای بانوان روستایی زمینه فعالیت اقتصادی زنان را فراهم کنیم که در نخستین دوره آن ۱۰ نفر از زنان روستا آموزش دیدند و مهارت های لازم را در زمینه گلیم بافی کسب کردند.

رجبی گفت: بعد از این دوره، فضایی را فراهم کردیم تا صنایع دستی و گلیم های بافته شده توسط زنان روستا به بازار عرضه شود و خوشبختانه این اتفاق نیز در خود روستا محقق شد و مکانی کنار مسجد برای فروش محصولات آماده شد که به مرور زمان تولیدات بیشتری از زنان و جوانان روستایی در این فروشگاه عرضه می شد.

وی با بیان اینکه باید مهارت ها را تبدیل به فرصت اقتصادی کنیم، گفت: صنایع دستی خلاق عامل گسترش فرهنگ و هنر است، مثلا ما در کانون فرهنگی هنری مسجد شهدای اسفیدان توانستیم با ارائه طرح بافت گلیم و نقش اندازی شعار «کتاب مایه حیات است» در آن، هم هنر زنان روستا را معرفی کردیم و هم مردم را به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی آشنا کردیم.  

رابط خواهران کانون فرهنگی و هنری شهدای اسفیدان، با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مسجد می توانند در کنار برگزاری کلاس های آموزشی به موضوع اقتصاد و اشتغال نیز توجه کنند، افزود: مهم ترین دلیل وجود آسیب های اجتماعی بیکاری است لذا من به تمامی کانون ها توصیه می کنم موضوع اشتغال خصوصا برای بانوان را جدی بگیرند.

رجبی با اشاره به موانع و مشکلاتی که در این عرصه با آن مواجه شده است، گفت: متاسفانه هنوز زیرساخت های لازم برای اینکه روستا به منطقه ویژه گردشگری تبدیل شود فراهم نیست لذا در بحث حضور در نمایشگاه های ملی و بین المللی و فروش تولیدات با موانعی مواجه هستیم که امیداورم با همکاری مسئولان بتوانیم زنان روستایی را در زمینه تولیدات صنایع دستی خود کفا کنیم. 

وی عنوان کرد: قصد داریم با افزایش تولید در کنار کیفیت بهتر تولیدات بانوان روستا را نه تنها در ایران بلکه به سایر کشورها نیز صادر کنیم که برای این کار نیاز به حمایت  هدایت مسئولان محترم داریم.

این فعال فرهنگی بیان کرد: تا کنون بیش از ۱۷ نفر از زنان روستایی به طور مستقیم و غیر مستقیم به عرصه فعالیت های اقتصادی در زمینه صنایع دستی و گلیم بافی وارد شده و اقتصاد خانواده خود را پویا کرده اند.

رابط خواهران کانون فرهنگی و هنری شهدای اسفیدان کسب مقام نخست در جشنواره روستاها و عشایر دوستدارکتاب، تولیدکیف چرم، تولید سفال نقش برجسته وطراحی روی سفال، ساخت عروسک، احیای هنر قالی بافی در روستا، توریست کتابخوان، مسابقه کتابخوانی «کتاب انسان ٢٥٠ساله»، طرح شب شعر کتاب، معرفی کتاب و نقد و بررسی آن، عصر مطالعه و عصر شعر، تاسیس و راه اندازی پاتوق کتاب، تاسیس ایستگاه مطالعه در دو مسجد و یک حسینیه فاقد کتابخانه و جلسه هم اندیشی دوستدار کتاب و چاپ، انتشار اشعار شاعر روستا  را از مهم ترین فعالیت های این کانون عنوان می کند.

استقرار ایستگاه مطالعه در پنج روستای همجوار، اجرای مسابقه کتابخوانی امام حسین و نهضت عاشورا که به دو صورت حضوری و مجازی صورت گرفت، نامگذاری یکی از کوچه های روستای اسفیدان به نام کتاب، ایجاد کافه کتاب، تشکیل حلقه کتابخوانی بانوان،  اهدای کتاب توسط نویسندگان اسفیدانی، را از دیگر طرح های اجرا شده در این کانون بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه یک کتابخانه عمومی و یک کتابخانه مسجد در روستای اسفیدان فعال است، به استقرار ١٤ ایستگاه مطالعه اشاره و تعداد کتاب های موجود را بیش از سه هزار جلد کتاب اعلام می کند و ادامه می دهد: بیشترین نیاز مطالعاتی این منطقه، کتاب های حوزه سبک زندگی ایرانی اسلامی، طب اسلامی و گیاهان دارویی، کار آفرینی و تولید به خصوص کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی است.

رجبی، با بیان اینکه بزرگترین مشکل در روستا همانند دیگر مناطق کشور، معضلات خانوادگی است، بیان می کند: در سال های اخیر کانون فرهنگی به همت فعالان فرهنگی روستا اقدام به برگزاری جلسات و کلاس های آموزشی با عنوان سبک زندگی و ارائه کتب مربوطه نموده تا ضمن ریشه یابی معضلات، راهکارهای اصولی و منطقی به اهالی روستا ارائه شود.

 

ارسال نظرات