خبرهای داغ:
دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته همواره یک نگاه فراملیتی و جهانی به موضوع صلح و عدالت داشته‌اند و در مناسبت‌های مختلف نیز به مسئله صلح عادلانه تاکید کرده‌اند.
کد خبر: ۹۰۱۲۴۳۹
|
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
مقام معظم رهبری نگاه فراملیتی به صلح و عدالت دارند / ضرورت تبدیل صلح عادلانه به گفتمان جهانی
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، داود عامری دوشنبه شب در دومین هم‌اندیشی بازخوانی اندیشه‌های مقام معظم رهبری با موضوع صلح و عدالت که در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد با اشاره به موضوع صلح عادلانه اظهار کرد: صلح در همه ادیان بشر و همه مقررات بین‌المللی به عنوان مطالبه اولیه و عمومی همواره مورد توجه بوده است.

وی افزود: در حال حاضر گستردگی و پیچیدگی صلح از موضوعاتی است که تبدیل به دغدغه بشر شده است و مشکلات زیادی را نیز به وجود آورده است.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی با بیان اینکه امروز ناامنی‌های مختلف و زمینه‌های مخاطرات زیادی وجود دارد گفت: امروز شرایط برای زندگی امن و سعادتمند بسیار سخت شده است و متاسفانه دستگاه‌های مختلفی که با هدف صلح جهانی تشکیل شده‌اند هم کارآمدی لازم را ندارند.

وی با اشاره به اهمیت صلح ادامه داد: در حوزه روابط بین‌الملل بیش از ۶۴ درصد مفاهیم به صلح و امنیت اختصاص دارد و همین مسئله نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است.

عامری گفت: فرهنگ و اندیشه غربی در صلح که در نهاد‌های بین‌المللی مرتبط با صلح مانند سازمان ملل وجود دارد، نتوانسته‌اند صلحی پایدار و عادلانه برای جهان به ارمغان بیاورد و به همین دلیل پرداختن به مسئله صلح عادلانه ضروری است.

وی بیان کرد: ما در اندیشه‌های اسلامی ضمن اینکه بسیاری از نگاه‌ها به صلح را رد نمی‌کنیم، اما آن‌ها را کافی نمی‌دانیم و تجربه نیز این مسئله را ثابت کرده است و به همین دلیل اعتقاد داریم که اگر جمهوری اسلامی ایران گفتمان و نظریه‌ای عالی‌تر در مورد صلح را مطرح کند، بسیاری از نخبگان جهان نیز نیز ما را همراهی خواهند کرد.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی با بیان اینکه برای صلح عادلانه دو تعریف وجود دارد اظهار کرد: این تعاریف ویژگی‌های دارند که برگرفته از اندیشه‌های مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: صلح عادلانه دارای ویژگی‌هایی از جمله ایجاد امنیت و آرامش، پیگیری عدالت در همه امور، رویکرد ایجابی و سلبی، مسؤولیت پذیری طرفین، تلاش برای اصلاح امور و حذف زمینه تعارض است.

عامری گفت: صلح عادلانه و پایدار، هرگز در شرایط ظلم، بی عدالتی، فقر، بیماری، نبود کرامت انسانی، افراطی گری، تبعیض، سلطه و تحقیر تحقق پذیر نیست.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص صلح در منطقه گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که جمهوری اسلامی ایران از صمیم دل به صلح در تمام منطقه و جهان علاقه‌مند است.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی با بیان اینکه در قرآن کریم موارد متعددی در خصوص ایجاد صلح، امنیت، وفاق، دوستی و برادری به عنوان یک ارزش الهی و انسانی آمده است گفت: اصول ما اقتضا می‌کند که دوستی، صلح، امنیت و آرامش داشته باشیم و امروز که دنیا بیش از پیش تشنه معارف اسلامی است می‌توان مسئله صلح عادلانه را برای جهانیان تبیین کرد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نگاه فراملیتی به موضوع صلح و عدالت دارند گفت: مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته همواره یک نگاه فراملیتی و جهانی به موضوع صلح و عدالت داشته‌اند و در مناسبت‌های مختلف نیز به مسئله صلح عادلانه تاکید کرده‌اند.

عامری تصریح کرد: در حال حاضر دنیا مانند همیشه به آرامش، صلح و امنیت نیاز دارند البته این صلح باید صلح همراه عدالت باشد.

وی ادامه داد: گفتمان عادلانه گفتمان ضد سلطه است و اساس عدالت در مخالفت با سلطه و روابط نابرابر بین کشور‌ها و افراد قرار دارد.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی خاطرنشان کرد: گفتمان صلح عادلانه منافاتی با دفاع مشروع کشور‌ها، گروه‌ها و ملت‌ها در برابر تجاوز‌ها ندارد و دفاع مشروع یکی از نماد‌های تلاش ملت‌ها برای مقابله با تجاوز و سلطه‌گری است و اتفاقا برای تحقق صلح عادلانه اجرای آن ضروری است.

وی افزود:گفتمان صلح عادلانه برپایه آموزه‌های ادیان الهی شکل گرفته و همراهی ادیان و پیروان آن‌ها تنها راه تحقق صلح عادلانه در جهان است.

عامری در پایان گفت: گفتمان صلح عادلانه نمای بیرونی قانون اساسی الهی در سطح جهانی است که توان و ظرفیت تحقق صلح و عدالت در سطح جهان را دارد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها