خبرهای داغ:
در شهر آشوب خاورمیانه، کشوری بر روی امنیتش مذاکره می‌کند‌؟
خاورمیانه امروز درگیر سه گروه است؛ خودی‌ها که جریان مقاومت اسلامی را تشکیل می‌دهند، نخودی‌ها که کشورهای دست نشانده قدرت‌های فرامنطقه‌ای و بعضا منطقه ای هستند و از خود اختیاری ندارند و بیخودی‌ها که قدرت‌های برهم زننده آرامش منطقه هستند.
کد خبر: ۹۰۱۲۵۲۳
|
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰

خودی، نخودی و بیخودی!به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، این روزها منازعات لفظی و عملی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا موسوم به خاورمیانه بالا گرفته و طرفین ماجرا یکدیگر را به موضوعات مختلفی متهم می‌سازند که در نوع خودش جالب و دیدنی است.

قصه تلخ آشوب در خاورمیانه به دهه‌های 80 و 90 میلادی بازمی‌گردد درست زمانی که در افغانستان دولت وقت آمریکا با حمایت تسلیحاتی از جنبش‌های به ظاهر اسلامی سعی در براندازی حکومت دست نشانده کمونیستی شوروی سابق در خاک افغان‌ها را داشت و آن بحران تا به امروز به شکل فزاینده‌ای خود را گسترش داده و مایه دردسرهای مردم منطقه شده است.

در میان تمام این موضوعات کشورهایی نظیر جمهوری اسلامی ایران با درنظر داشتن موضوع مهم صلح در منطقه همواره علیرغم پذیرش صدمات جدی رفتاری توأم با صبر و البته تدبیر داشته است و این موضوع باعث شده است پس از سقوط دیکتاتور بعثی که در زمان جنگ تحمیلی هم از شوروی سایق میگ رایگان می‌گرفت و هم از فرانسه بلوک غربی میراژ نصف قیمت! عراق عملاً به قسمتی از عمق استراتژیکی ایران تبدیل شود که حیرت همگان را در پی داشته است.

حکومت و نظامی که در دهه هشتاد میلادی برای براندازی‌اش توسط صدام انواع هجمه‌های نظامی و سیاسی را تاب آورد امروز به جایی رسیده است که در سرزمین همان دیکتاتور ملعون در کنار حشد الشعبی و مردم عراق پرچم خود را در شهرهای آزاد شده از دست تکفیری‌های داعشی برافراشته می‌کند و این خود نشانی است از عمق حقانیت این دیدگاه اسلامی و ایرانی است، که البته عده‌ای به عمد و حقد آن را کتمان می‌کنند.

خاورمیانه امروز درگیر سه گروه است؛ خودی‌ها که جریان مقاومت اسلامی را تشکیل می‌دهند و در برابر توسعه طلبی نیل تا فرات اسرائیل ایستاده است، نخودی‌ها که کشورهای دست نشانده قدرت‌های فرامنطقه‌ای و بعضا منطقه ای هستند و از خود اختیاری ندارند و صرفا در جزیرک های خلیج فارس محصور هستند و یا در عفرین مشغول آدم کشی! و بیخودی‌ها که قدرت‌های برهم زننده آرامش منطقه هستند و با دخالت‌های بیجای خود آرامش را برای دهه‌های متمادی از مردم منطقه سلب کرده‌اند.

ترامپ رئیس جمهور این روزهای یانکی‌ها گفته است در منطقه هرجا را جستجو می‌کنیم ردی از ایران دیده می‌شود! اولا حضور ایران در منطقه و هم‌پیمانی‌اش با کشورهای نظیر عراق، لبنان و سوریه توجیه بزرگی دارد و آن هم حضور جغرافیایی کشورمان در منطقه خاورمیانه است! به فرموده رهبری انقلاب ما در منطقه خودمان هستیم به شما چه ربطی دارد! سهم شما همان خلیج خوک‌هاست نه خاورمیانه! ثانیاً ایران محصور در حجم بالای پایگاه‌های مستشاری و نظامی ایالات متحده در همسایگان خود است و متقابلاً همین حق برای این وجود دارد که برای بازدارندگی خود در منطقه تلاش کند!

اینکه گفته می‌شود ایران در منطقه به دنبال توسعه طلبی است ابداً اینگونه نبوده و ایران به درخواست کشورها مانند سوریه در آن خاک حضور مستشاری دارد و این جزئی از عرف بین الملل است، پیش از آنکه برای کمک‌های مستشاری ایران به کشورهای منطقه رسانه‌ها دوربین بچرخانند باید لنزها را به کشور نخودی منطقه زوم کنند تا متوجه فجایع انسانی چهارسال اخیر آن در یمن بشوند!

حسن نیت جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها به اثبات رسیده است و حال وقت اعتمادسازی دست نشانده‌های منطقه‌ای است تا اعتماد ایران را جلب کنند! قطعاً در منطقه‌ای که اسرائیل و پاکستان در آن از سلاح و کلاهک اتمی برخوردارند ایران نیز باید عقلاً به این سلاح خود را مجهز می‌کرد زیرا خاطره تلخ حمله مزدوران دولت پاکستان به سفارت جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف هنوز از یادها نرفته و ساده انگاری است اگر گمان کنیم برخی از همسایگان چشم طمع به منافع و منابع ما ندارند! لکن در دکترین نظایم ایران و فقه حکومتی‌اش ساخت، نگهداری و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی اعم از شیمیایی و اتمی حرام و محکوم است.

احدی مخالف مذاکره بر سر امنیت خاورمیانه نیست! لکن مذاکره برای حرف مشترک و در جغرافیایی مشترک و نه بروی عمق راهبردی، امنیتی! صد البته بدون قیمومیت قدرت‌های فرامنطقه‌ای که حضورشان طی سال‌های متمادی صرفاً باعث آشوب و بحران بوده است.

منطقه خاورمیانه بدون نظام‌های سیاسی شیرده که ترامپ آنها را می‌دوشد و بدون دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای قطعاً می‌تواند به ثبات و آرامش برسد، لکن در آن زمان منابع نفتی و گازی از ید استعمارگران خارج شده و به همین دلیل ما شاهد اعمال دخالت‌های غیر قانونی آنها در منطقه هستیم.

کشورهای خودی نظیر ایران در منطقه به دنبال امنیت خود در برابر متخاصمان چشم رنگی و یانکی‌هاست، نخودی‌ها نقش بازوهای اجرایی این استعمارگران را بازی می‌کنند و بیخودی‌ها نیز دیر یا زود باید منطقه را ترک کنند زیرا عمق استراتژیک و امنیت ملی برای جمهوری اسلامی خط قرمزی است که ابداً از آن کوتاه نیامده و در مسیر تحقق اش به هر فعلی که در چهارچوب عقل، شرع مقدس و آئین انسانی بگنجد دست خواهد زد.

دوران بیخودی‌ها سال‌هاست که با فرارشان از منجلاب جنگ پرهزینه عراق تمام شده و نخودی‌ها نیز یک به یک جای خود را به حکومت‌های مردمی و ملی شان خواهند داد و این آینده منطقه‌ای است که ایران و محور مقاومت آن را به ثبات دائم خواهد رساند.

به قلم: محمود آصفی

انتهای پیام/

ارسال نظرات