سفیر ایران در انگلیس گفته است که خروج آمریکا از برجام، به مفهوم این خواهد بود که «دیگر توافقی در کار نیست» و در این صورت ایران همکاری خود با آژانس را بازتعریف می‌کند.
کد خبر: ۹۰۱۲۷۵۵
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، «حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر ایران در انگلیس در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت: اگر آمریکا از برجام خارج شود، این بدان مفهوم خواهد بود که توافقی باقی نمانده است.

وی در خصوص عواقب خروج از برجام گفت که «ایران در واقع آماده بازگشت به وضعیت سابق خواهد بود.» بعیدی نژاد افزود: «این می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم، بازتعریف همکاری ما با آژانس بین الملل انرژی اتمی و برخی فعالیت‌های دیگری که تحت بررسی هستند.»

سفیر ایران در انگلیس که پیشتر عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران بوده است، در خصوص اظهارات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای، گفت که چنین امکانی وجود ندارد و اینکه این امر کاملا غیرقابل قبول است که اجرای توافق به یک توافق جدید مشروط شود.

بعیدی نژاد ادامه داد: برجام بخاطر مزیت‌های مختص به خود مورد مذاکره قرار گرفت و همچنان هم کارآمد است و اجرای آن باید ادامه یابد.

وی در واکنش به اتهامات اخیر نخست وزیر اسرائیل علیه ایران گفت: «برخی اتهامات در خصوص انجام چنین فعالیت‌هایی در ایران مطرح شده، اما هرگز هیچ مدرکی برای اثبات آن به ایران ارائه نشده است... شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این پرونده را بطور دائم بست. بنابراین این کار (بستن پرونده) بر اساس واقعیت‌های موجود بود.»

روز دوشنبه نخست وزیر اسرائیل در یک برنامه زنده تلویزیونی ادعا کرد که تشکیلات اطلاعاتی اسرائیل به اسناد و مدارکی دست یافته که ثابت می‌کند حکومت ایران در مورد عدم تمایل به دستیابی به تسلیحات اتمی دروغ گفته و به طور مخفیانه در صدد ساخت اسلحه اتمی بوده است. وی گفت که اسناد مربوط به این مساله را برای مقامات آمریکایی ارسال کرده و قرار است این اطلاعات در اختیار کشورهای اروپایی هم قرار گیرد.

ایران این اظهارات را به عنوان نمایشی "بچگانه" رد کرد.

بعیدی نژاد در خصوص دیدارها و گفتگوهای سران اروپایی با رئیس جمهور آمریکا درباره برجام، گفت: «واقعیت این است که آنها نتوانسته‌اند رئیس جمهور آمریکا را قانع کنند. ما باید با آمریکا خیلی صریح و شفاف باشیم که توافقی وجود دارد، و ما می خواهیم در آن توافق بمانیم و اینکه این توافق باید به نحو موثر اجرا شود.»

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه در جریان سفر به استرالیا گفت که نمی داند تصمیم رئیس جمهور آمریکا در مورد آینده توافق اتمی ایران، برجام، چه خواهد بود.

ماکرون یک هفته پس از سفر به واشنگتن از جمله در تلاشی برای قانع کردن دونالد ترامپ به ماندن در برجام اظهار نظر می کرد.

او در سیدنی به خبرنگاران گفت: «نمی دانم رئیس جمهور آمریکا در روز 12 مه چه تصمیمی خواهد گرفت.»

خبرگزاری رویترز چهارشنبه شب در گزارشی به نقل از مقام های کاخ سفید و یک منبع آگاه نوشت که آقای ترامپ به تصمیم برای خروج از برجام نزدیک است اما اینکه چطور از آن خارج خواهد شد هنوز روشن نیست.

ماکرون گفت که او برای ایده یک توافق وسیع تر با ترامپ گفتگو کرد که با استقبال "خیلی گرم" او روبرو شد.

او گفت تصمیم ترامپ هرچه باشد باید برای "مذاکراتی وسیع تر" و رسیدن به "توافقی وسیع تر" آماده شد چون "هیچ کس خواهان جنگ در منطقه و افزایش تنش ها در منطقه نیست."

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هم چهارشنبه گفت که برجام باید حفظ شود اما از اسرائیل خواست فورا "اطلاعات تازه" خود درباره برنامه اتمی ایران را در اختیار آژانس اتمی سازمان ملل بگذارد. او گفت می توان در مورد مسائل مرتبط "در کنار" توافق اتمی بحث کرد و از جمله به نفوذ ایران در سوریه، برنامه موشک های بالستیک و آینده برجام بعد از انقضای شرایط آن اشاره کرد.

رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان هفته پیش در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که توافق هسته‌ای فعلی با ایران بهترین راه متوقف کردن این کشور از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است اما در عین حال باید توافقی تکمیلی هم به بحث گذاشته شود.

رویترز همان زمان به نقل از نمایندگان کشورهای غربی گزارش داده بود که این سه کشور درحال نزدیک شدن به توافق بر سر مجموعه تازه ای از تدابیر علیه ایران هستند تا ترامپ را قانع به ماندن در برجام کنند. یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا به رویترز گفت: "هدف ما قانع کردن پرزیدنت ترامپ است، ما دنبال توافق تازه ای با ایران نیستیم."

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه گفته بود که توافق سال 2015 برای محدود کردن بخش های حساس برنامه اتمی ایران در ازای تعلیق تحریم ها بر پایه های "کذب" استوار شده چون برنامه اتمی ایران پیشرفته تر از آن بود که در آن زمان تصور می شد.

ارسال نظرات