خبرهای داغ:
در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار می شود:

اولین همایش ملی آمایش علم و فناوری

اولین همایش ملی آمایش علم و فناوری در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار می شود.
کد خبر: ۹۰۱۳۱۱۰
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین در این همایش که با مشارکت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، استانداری و سایر دانشگاه ها و دستگاههای اجرایی در روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ برگزار می شود، اساتید، صاحب نظران و پژوهشگران، با ارائه نظرات تخصصی خود در باره آمایش علم و فناوری، و ابعاد، زمینه ها، آثار و پیامدهای آن می پردازند.
درباره همایش:
همایش آمایش علم و فناوری در پی گردآوری و ارایه نتایج مطالعات و دانش نظری و عملی مناسب برای آمایش علم و فناوری در ایران است.
هدف از برگزاری این همایش آن است که با گردآوردن اساتید، صاحب‌نظران و پژوهشگران حوزه آمایش علم و فناوری، در کنار هم زمینه لازم را برای گفتگو و مبادله دانش و تجربیات موجود دراین‌باره فراهم سازد.
از سوی دیگر تلاش می‌شود با رقم زدن این رویداد علمی و پژوهشی، با ارائه مباحث و دیدگاه‌های مختلف درباره چیستی، چرایی، و چگونگی آمایش علم و فناوری و بررسی ابعاد، آثار و پیامدهای آن، امکان شناخت بهتر و بیشتر برای نهادها، سازمان‌ها و ذینفعان این حوزه فراهم گردد تا با شناخت بهتر و بیشتری در تدوین و اجرای سند آمایش علم و فناوری اقدام گردد. نظر به این‌که تدوین و تهیه سند آمایش علم و فناوری با هدف دستیابی به رشد و پیشرفت منطقه‌ای در راستای رشد و پیشرفت کشور، در دستور کار استان‌ها قرار دارد، برگزاری این همایش و گردآوری و جمع‌بندی نظرات مختلف درباره آمایش علم و فناوری، می‌تواند در فرآیند تهیه و تدوین اسناد آمایش علم و فناوری، و در راهبرد پردازی، سیاست‌گذاری، و برنامه‌ریزی در سطوح ملی و منطقه‌ای مؤثر باشد و به تلاش‌ها برای آینده‌نگاری جهت رسیدن به آینده مطلوب جهت، و نیرو و شتاب بیشتری ببخشد.

محورهای همایش:
• رهیافت آینده‌نگاری به آمایش علم و فناوری
• آموزش عالی و ارتقاء ظرفیت‌های منطقه‌ای توسعه علم و فناوری
‌ مدل‌های مدیریت پژوهشی و مکان‌یابی استقرار و پراکنش مراکز پژوهشی مبتنی بر مزیت‌های منطقه‌ای
• پیوند آمایش و آینده‌نگاری علم و فناوری
• سیاست‌گذاری علم و فناوری مبتنی بر فرصت‌ها و قابلیت‌های منطقه‌ای
• تجربیات ملی و بین‌المللی آمایش علم و فناوری
و ابعاد، بسترها،زمینه‌ها و پیامدهای اجتماعی و فرهنگی توسعه منطقه‌ای علم و فناوری
• خلاقیت و نوآوری در آمایش علم و فناوری
• نظریه‌ها و روش‌های نوین آمایشی در حوزه علم و فناوری
• ابعاد و بسترهای اقتصادی آمایش علم و فناوری

همایش آمایش علم و فناوری: اهمیت، ضرورت ها و اهداف
تغییرات سریع و گستردۀ محیطی، نظام­های سنّتی برنامه ریزی و مدیریت را با چالشهای فراوانی مواجه ساخته است. برنامه ریزی مبتنی بر آمایش به عنوان راهی برای غلبه بر این چالشها و بیرون کشیدن فرصت ها از دل تهدیدها شناخته می شود. از این رو آمایش سرزمین به دلیل انعطاف پذیری در برابر بدیل­های متغیّر آینده، با استقبال روز افزونی از طرف دولت ها و سازمان ها روبرو شده است. امروزه یکی از شاخص ها و معیار های توسعه یافتگی، میزان انطباق برنامه های اجرائی هر کشور با مبانی و مطالعات آمایش می باشد. آمایش نوعی برنامه ریزی بلند مدت است که هدف آن سازماندهی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی به منظور تحقق آینده ای مطلوب است. این رویکرد، زمینه تعامل میان سه عنصر انسان، فضا و فعالیت، و ارائه چیدمان منطقی و مناسب فعالیت ها در عرصه سرزمین را فراهم می کند.

در این میان با توجه به نقش و تاثیر علم و فناوری در شکل دادن و ساختن آینده، و با توجه به شتاب و سرعت تغییرات در این حوزه، آمایش علم و فناوری به صورت برجسته مورد توجه قرار گرفته است. آمایش علم و فناوری دارای ماهیت میان رشته ای است و در آن از مفاهیم رشته های علمی مختلف از جمله رشته های آمایش سرزمین، مدیریت راهبردی، آینده پژوهی، برنامه ریزی آموزش عالی، سیاستگذاری، سیاستگذاری علم و فناوری، برنامه ریزی منطقه ای و مدیریت پژوهشی استفاده می گردد. آمایش علم و فناوری به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت کلان پژوهشی، فرایند ارزیابی نظام‌مند عوامل طبیعی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره با تکیه بر شناخت قابلیت ها و نیازهای حال و آینده منطقه ای معین است که به منظور برنامه ریزی و یافتن خطوط راهنما برای افزایش توانمندی و پایداری توان منطقه ای در حیطه های خاصی از پژوهش های علمی و فناوری صورت می گیرد. برای توسعه علم و فناوری، هرگونه برنامه‌ریزی باید در چارچوب سند آمایش علم و فناوری و براساس نیاز و توانایی‌های منطقه ای انجام گیرد. بنابراین برنامه ریزی و هدایت فعالیت های پژوهشی برای توسعه علم و فناوری، منوط به نتایج مطالعات آمایشی شده است.

هدف همایش آمایش علم و فناوری:
مطالعات آمایش علم و فناوری، وابسته به نقشۀ کلان توسعه علم و فناوری کشور و اسناد بالادستی آمایش سرزمین است و در چارچوب آن صورت می گیرد. از این رو دستاوردهای آمایش علم و فناوری پشتیبان سیاست‌های توسعۀ علم و فناوری است. این مطالعات و دانش حاصل از آنها، به دو دستۀ نظری و عملی تقسیم شده‌اند: در عرصه موضوعات نظری، خلاء‌های فلسفی، روش‌شناختی، و مفهوم‌پردازانه آمایش علم و فناوری مورد توجه قرار می گیرد، و در عرصه عملی، به تجربیات عملی و دانش تجربی در این عرضه پرداخته می شود.

9001/ت20/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار