حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی گفت: محصول عقل تجربی می تواند در حوزه اجرای احکام دینی تاثیرگذار باشد و می تواند حجت شرعی باشد.
کد خبر: ۹۰۱۳۵۷۹
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی در دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی در این همایش گفت: عقلانیت وحیانی یک سامانه معرفتی است که بر اساس آن علم و دانش و دین شکل می گیرد و توسعه و تعالی می یابد. تردیدی نیست که نقش علم و دانش در عرصه حیات انسانی تعیین کننده است. علم است که جامعه را می سازد و ارزش های را تولید می کند و مناسبات اجتماعی را شکل می دهد.

وی ادامه داد: امروز اگر انحراف هایی در جهان اسلام شکل گرفته است بر اساس به کارگیری نقل بدون به کارگیری عقل وحیانی است. همچنین اگر سامانه معرفتی بر پایه عقلانیت خودبنیاد باشد و منقطع از وحی شود، شرایطی را پیش می آورد که امروز شاهد آن هستیم.

وی افزود: نظریه عقلانیت وحیانی عبارتست از یک سامانه معرفتی که بر اساس آن هم علوم دینی و حوزوی و هم علوم دانشگاهی و هم هر آنچه که بناست برای بشر علم شناخته شود، تولید می شود.

وی اظهار داشت: بحثی که آقای جوادی آملی برای ما به ارمغان آورده اند این است که دانشگاه ها در حوزه فعل الهی تلاش می کنند و حوزه ها در جهت قول خدا.

حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی گفت: محصول عقل تجربی می تواند در حوزه اجرای احکام دینی تاثیرگذار باشد و می تواند حجت شرعی باشد.

وی در پایان اظهار داشت: امروز اگر بخواهیم دین را فهم کنیم باید از ساحت علم دینی باشد. جوامع دین را از درگاه علم دینی نمی گیرند. اگر تنش در جامعه وجود دارد و بخاطر این است که دینی وجود دارد که علمی نیست. اگر بر پایه عقلانیت وحیانی علوم دینی شکل بگیرد، قطعا یک وحدت و صمیمیت برای بشر به وجود خواهد آمد و فضای معرفتی به گونه دیگری ترسیم خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها