سیدمحمدرضا رضوی در جلسه شورای اداری شهرستان قائمشهر با بیان اینکه مازندران روی لبه تیغ خشکسالی، بی‌آبی و تغییر اقلیم قرار گرفته است، اظهار کرد: توهم این را داریم که در یک استان پُرآب زندگی می‌کنیم، غافل از اینکه وضعیت آبی و اقلیمی ما عوض شده است.
کد خبر: ۹۰۱۴۰۹۶
|
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، سیدمحمدرضا رضوی در جلسه شورای اداری شهرستان قائمشهر با بیان اینکه مازندران روی لبه تیغ خشکسالی، بی‌آبی و تغییر اقلیم قرار گرفته است، اظهار کرد: توهم این را داریم که در یک استان پُرآب زندگی می‌کنیم، غافل از اینکه وضعیت آبی و اقلیمی ما عوض شده است.

وی افزود: سال گذشته، 3.4 در فصل زمستان و در ارتفاعات افزایش دما داشته‌ایم و این یعنی سال آبی مناسبی پیش‌رو نداریم.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران تصریح کرد: در ایران، 700 هزار حلقه چاه مجاز حفر شده است و آمار درستی از چاه‌های غیرمجاز نداریم.

رضوی با بیان اینکه در کشور ما، مدیریت مناسبی بر منابع آبی وجود ندارد، اظهار کرد: ایران در منطقه تنش و استرس شدید آبی قرار دارد و 60 الی 80 درصد برداشت اضافه در بخش آب داریم.

وی ادامه داد: مسافرانی که به استان سفر می‌کنند جز پسماند و مصرف بی‌رویه آب، عواید دیگری برای استان ندارند چراکه آنان حتی آب معدنی را هم با خود می‌آورند و در حال حاضر هجوم جمعیت به سمت شمال ایران است و اگر مدیریت نکنیم مشکل جدی به وجود خواهد آمد.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران  تصریح کرد: ایران جز کشورهایی است که بیش از 40 درصد از منابع آبی خود را برداشت کرده است و در طول چندسال اخیر، میزان منابع آبی ایران از 130میلیارد مترمکعب به 88 میلیارد مترمکعب رسید.

رضوی در پایان گفت: در کشور 36درصد کاهش بارندگی داریم و این در حالی است که در استان مازندران این کاهش 20درصدی است و با بارش‌های امسال فقط 2درصد از کمبود آب جبران شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها