به مناسبت هفته بسیج سازندگی:

نشست خبری مسئول بسیج سازندگی استان هرمزگان

به مناسبت هفته بسیج سازندگی، نشست خبری مسئول بسیج سازندگی استان هرمزگان برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۱۴۲۹۲
|
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، محمدرضا آران مسئول بسیج سازندگی استان هرمزگان در نشست خبری تشریح برنامه های هفته بسیج سازندگی، اظهار کرد: این سازمان ادامه دهنده راه جهادسازندگی یا همان سنگر سازان بی سنگران دوران هشت سال دفاع مقدس در امر سازندگی و آبادانی کشور است.

 

وی با اشاره به اینکه بسیج سازندگی از مجموعه سربازان ولایت، بسیجیان سلحشور و جوانان پرشور انقلابی تشکیل شده است که تمام هم و غمشان زدودن غبار فقر و محرومیت از چهر جامعه و گره گشایی از مشکلات مردم مناطق کمتربرخوردار است، افزود: سیاست سازمان بسیج سازندگی کمک به دولت در رفع محرومیت با بهره گیری از ظرفیت جوانان بسیجی و کمک های مالی خیرین است نه موازی کاری.

 

آران، مجموعه فعالیت های بسیج سازندگی را حول دو محور «اقتصاد مقاومتی» و «محرومیت زدایی» اعلام و بیان کرد: تمرکز بسیج سازندگی در زمینه هر دو مقوله، عمدتا در روستاهای محروم و برخی از محلات حاشیه ای است.

 

فرهنگ سازی سنگ زیربنای اجرای اقتصاد مقاومتی است

 

وی با بیان اینکه در بحث اقتصاد مقاومتی، پرداختن به مشاغل خرد و زودبازه در اولویت قرار دارد، به تشریح مراحل مختلف تحقق اقتصاد مقاومتی در مناطق روستایی پرداخت و عنوان کرد: «فرهنگ سازی»، سنگ بنای اجرای «اقتصاد مقاومتی در روستاست.

 

رییس بسیج سازندگی هرمزگان از شناسایی ظرفیت ها در روستا به عنوان دومین گام از عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی توسط بسیج سازندگی ذکر کرد و یادآور شد: برگزاری دوره های آموزشی متناسب با ظرفیت های شناسایی شده در روستا، مرحله بعدی این پروسه است.

 

وی افزود: پس از تکمیل چرخه آموزش، افراد متقاضی جهت دریافت تسهیلات بدون بهره و با شرایط سهل و آسان ضمانت، به بانک های عامل(مهر اقتصاد، مهر ایران و رسالت) معرفی می شوند.

 

آران از پرورش مرغ بومی، ماکیان، میگو، ماهی، زنبور عسل، قارچ، صنایع دستی، گردشگری، کود ورنی کمپوست، علوفه ، کشت داربستی، گلخانه و ... را از جمله ظرفیت های شناسایی شده جهت اعطای تسهیلات اشتغالزایی در روستاهای هرمزگان برشمرد و گفت: صنایع تبدیلی در زمینه انبه میناب، لیموی رودان، نارنگی سیاهو، خرمای پیارم حاجی آباد، سیر بشاگرد و ...، شیرینی ها، ترشیجات، شوریجات، فراوروی لبنیات و بسته بندی از دیگر ظرفیت هاست.

 

وی با ذکر این نکته که برای بازاریابی و فروش محصولات تولید شده در بحث اقتصاد مقاومتی در روستاها، بسیج اصناف برنامه های بسیار خوبی را دنبال می کند، تصریح کرد: در بحث اقتصاد دانش بنیان نیز با مراکز دانشگاهی و پارک های فناوری رایزنی صورت گرفته است.

 

رییس بسیج سازندگی هرمزگان با بیان اینکه سال گذشته چهار میلیارد و 840 میلیون تومان تسهیلات در زمینه اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی در هرمزگان پرداخت شد که ماحصل آن راه اندازی 385 کارگاه بود، افزود: از محل پرداخت این تسهیلات هزار و 540 نفر شغل در استان ایجاد شد.

 

میزان محرومیت در هرمزگان نسبت به سایر استان ها بسیار بالاتر است

 

آران در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد بسیج سازندگی هرمزگان در زمینه محرومیت زدایی پرداخت و با اذعان به اینکه متاسفانه میزان محرومیت در هرمزگان با توجه به ظرفیت ها و قابلیت ها و استعدادهای سرشار آن، از سایر استان ها بسیار بالاتر است، بیان کرد: محور فعالیت های محرومیت زدایی بسیج سازندگی مناطق روستایی است و بشاگرد همچنان در رتبه برتر شهرستان های محروم هرمزگان قرار دارد.

 

وی، با اذعان به اینکه بندرعباس در امر محرومیت زدایی مورد غفلت واقع شده است، تصریح کرد: محلات شهرک توحید، کوی ملت و پشت شهر در بندرعباس که لقب خوش رنگ و لعاب پایتخت تجاری و اقتصادی ایران را با خود به یدک می کشد از محرومیت بالایی رنج می برند.

 

آران، رضایت خداوند، خشنودی امام عصر(عج)، شادی روح امام(ره) و شهدا و رضایتمندی مقام معظم رهبری(حفظه الله) را از اهداف اجرای محرومیت زدایی بسیج سازندگی دانست و افزود: پیوند مردم با نظام، ایجاد محبوبیت برای نظام، اثبات کارآمدی نظام، ایجاد بارقه امید و نشاط در بین مردم مناطق محروم، رشد اقتصادی جامعه و بهبود وضعیت معیشتی مردم خروجی طرح های محرومیت زدایی است.

 

رییس بسیج سازندگی هرمزگان اولویت اجرای طرح های محرومیت زدایی را با روستاهایی با ضریب محرومیتی 8 و 9 ذکر کرد و گفت: احداث مسکن مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، آبرسانی، مدرسه سازی، ساخت مسجد، برق رسانی، راه سازی، احداث پارک، ساخت غسالخانه و ... ازجمله پروژه های محرومیت زدایی است.

 

اجرای 568 پروژه محرومیت زدایی/679 گروه جهادی در هرمزگان وجود دارد

 

وی با بیان اینکه پارسال 568 پروژه محرومیت زدایی توسط بسیج سازندگی در استان هرمزگان اجرا شد، اضافه کرد: از این تعداد 56 مسجد، 244 واحد مسکونی مددجویی، سه پارک، 2 باب مدرسه، 200 چشمه سرویس بهداشتی، 17 مجموعه ورزشی، 13 خانه عالم، یک باب کتابخانه، سه غسالخانه و 29 پروژه آبرسانی بوده است.

 

آران، اهدای جهیزیه به 50 زوج جوان، توزیع دو هزار و 500 بسته لوازم التحریز بین دانش آموزان، اهدا 9 هزار و 500 متر موکت به نیازمندان، توزیع بسته های معیشتی بین سه هزار نیازمند، توزیه 500 بسته فرهنگی بین مساجد و توزیع 500 بسته کمک های اولیه را بخش دیگری از فعالیت های محرومیت زدایی بسیج سازندگی هرمزگان اعلام کرد.

 

رییس بسیج سازندگی استان هرمزگان اذعان کرد: 50 درصد از اعتارات اجرای پروژه های محرومیت زدایی را قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پرداخت می کند و مابقی نیز از محل کمک های خیرین و گروه های جهادی و مردم تامین می شود.

 

وی با اشاره به وجود 679 گروه جهادی در استان هرمزگان، گفت: اردوهای جهایی در سه مقطع یک، سه، 7 و 10 روزه در زمینه های عمرانی، پزشکی، فرهنگی و آموزشی برگزار می شود.

 

اعزام 21 هزار و 956 نفر به اردوهای جهادی

 

آران افزود: سال گذشته، 13 هزار و 806 نفر به اردوهای جهادی یک روزه، 2 هزار نفر به اردوهای جهادی سه روزه، هزار و 700 نفر به اردوهای جهادی 7 روزه و 2 هزار و 320 نفر به اردوهای جهادی 10 روزه و 2 هزار و 130 دانش آموز نیز در قالب طرح هجرت برای مرمت و بهسازی 260 مدرسه اعزام شدند.

 

وی از برپایی پنج بیمارستان صحرایی و اعزام 16 تیم تخصصی پزشکی به مناطق محروم یکی دیگر از برنامه های بسیج سازندگی در سال 96 برشمرد و عنوان کرد: پارسال در 13 شهرستان هرمزگان نیز در هر کدام هشت صندوق قرض الحسنه( چهار صندوق روستایی و چهار صندوق شهری) راه اندازی شد تا با جذب آوردهای مردم(ماهیانه بین پنج تا 30 هزار تومان)، به مشکل ازدواج و شغل جوانان و مشکلات عمومی رسیدگی شود.

 

رییس بسیج سازندگی هرمزگان از اجرای «طرح کرامت» در محلات حاشیه شهرها نیز به عنوان یکی دیگر از برنامه های محرومیت زدایی یاد کرد و افزود: در قالب این طرح، ابتدا مسائل، مشکلات و معضلات مناطق آلوده و حاشیه شهرها شناسایی و در جهت رفع آن اقدامات موثری صورت می گیرد.

 

ارسال 150 کانکس و 70 کانتینر به مناطق زلزله زده کرمانشاه

 

آران در بخش دیگری از سخنان خود به نحوه مشارکت بسیج سازندگی هرمزگان در خدمت رسانی مناطق زلزله زده کرمانشاه اشاره کرد و گفت: کار خدمت به تعدادی روستا با 400 خانوار و جمعیت یکهزار و 500 نفر به هرمزگان واگذار شد که در مجموع 150 کانکس برای اسکان آنان، 50 کانتینر خالی برای نگهداری احشام و 20 کانتینر مواد غذایی از استان به این روستاهای زلزله زده ارسال شد و در نصب و راه اندازی تعدادی کانکس با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء مشارکت داشتیم.

 

وی همچنین به تشریح برنامه های هفته بسیج سازندگی پرداخت و بیان کرد: 568 پروژه محرومیت زدایی در هفته بسیج سازندگی در هرمزگان افتتاح می شود.

 

آران، همایش بزرگ بسیج سازندگی، دیدار با ائمه جمعه، تجلیل از جهادگران نمونه، اعزام گروه های جهادی، شرکت در نماز سیاسی عبادی جمعه، شرکت در دعای پرفیض کمیل و نشست خبری را از دیگر برنامه ها ذکر کرد.

ارسال نظرات