جلسه تفسیر قرآن کریم با سخنرانی حجت الاسلام فهیم نیا در روز ۱۵ اردیبهشت ۹۷ در حسینه شهدای اشکذر برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۱۴۴۸۱
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰
به گزارش خبرنگار خبرگزرای بسیج از اشکذر؛ خلاصه مباحث تفسیری استاد فهیم نیا؛ آیه ۵۳ سوره مبارکه حج
لِیَجْعَلَ مَا یُلْقِی الشَّیْطَانُ فِتْنَهً لِلَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْقَاسِیَهِ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِینَ لَفِی شِقَاقٍ بَعِیدٍ
ـ. در آیه ۵۲ خداوند می‌فرماید انبیا الهی هنگامی که مطالبی را بیان می‌کردند مخالفین آن‌ها دو اقدام انجام می‌دادند:
۱ ـ. سعی می‌کردند اهداف و آمال انبیا را مخدوش کنند.
۲ ـ. سعی می‌کردند همراه مطالبی را که پیامبر الهی به مردم می‌گوید آن‌ها نیز مطالب نادرستی در کنار آن مطالب به مردم القا کنند.
در این آیه خداوند اثرات القائات شیطانی مخالفین انبیا را بیان می‌کند. این القائات شیطانی دو اثر داشت. یک اثر آن مثبت بود و یک اثر آن منفی. خداوند در این آیه می‌فرماید القائات شیطانی مخالفین انبیا «فتنه» بود.
فتنه در این آیه شریفه می‌تواند دو معنا داشته باشد. یکی به معنای «عذاب» است و یکی هم به معنای «آزمایش».
سوال مطرح می‌شود برای چه کسانی این القائات شیطانی مایه عذاب بود؟ برای کسانی که در دل‌های آن‌ها دچار مرض شده است همچنین افرادی که دلهایشان دچار قساوت شده است.
بین انسانی که قلبش مریض است و انسانی که دچار قساوت قلب است تفاوت وجود دارد. انسانی که قلبش مریض است حاضر است مطالب را گوش کند، ولی آن را نمی‌پذیرد، ولی کسی که دچار قساوت قلب است اصلاً حاضر به گوش کردن مطالب الهی نیست. قساوت به معنای نفوذ ناپذیری است.
ادامه آیه: وَإِنَّ الظَّالِمِینَ لَفِی شِقَاقٍ بَعِیدٍ؛ ظلم یعنی نقص و ظالم کسی که در فعلش نقص وجود دارد؛ شقاق یعنی ناسازگاری؛ ظلم همه اقسام مختلف دارم، ظلم به خود، ظلم به مردم و به عبارتی ظلم به خدا و به طور کلی هر نوع ظلم منجر به این می‌شود که هدایت پذیری انسان کم بشود و خداوند در اینجا می‌فرماید همانا ظالمین ناسازگاری شدید دارند.
نکته: انسانی که دل بیمار داشته باشد دائما می‌خواهد به دین ایراد وارد کند برخلاف انسان مؤمن که در روایات انسان مؤمن تشبیه شده است به زنبور عسل. انسانی که دل بیمار دارد و خود را اصلاح نمی‌کند حالت او مانند مگس می‌ماند.
ارسال نظرات