قبل از ترامپ خودمان را تحریم نکنیم

لوایح مربوط به FATF درحالی به صحن مجلس می‌آیند که درصورت تصویب دوران جدیدی از چالش‌های داخلی و بین‌المللی را برای کشور فراهم خواهند آورد.
کد خبر: ۹۰۱۴۶۷۴
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،  لوایحی که امروز در دستور کار مجلس قرار دارد، به‌اضافه لایحه‌ای که پیش از این به نام پیوستن به کنوانسیون پالرمو در مجلس طرح شد، از مهم‌ترین مطالبات FATF از ایران است که در برنامه اقدام صریحا قید شده است.

اما FATF چیست؟ FATF مجموعه‌ای از یک‌سری توصیه‌های غیررسمی و غیرحقوقی است؛ توصیه‌هایی که اجرای آن برای کشور خطرناک است. واقعیت این است که در سال 95 و در دوران پسابرجام40 توصیه به ایران تحمیل شد؛ توصیه‌هایی که اجرای 36 مورد از آنها در اختیار دولت بود و چهار مورد نیازمند تصویب قانون، (دو مورد اصلاح دو قانون داخلی و دو مورد هم الحاق به دو کنوانسیون بین‌المللی).

سوال دوم این است که FATF از جان ایران چه می‌خواهد؟ پاسخ این سوال دو بخش است؛ اول: اطلاعات مالی کشور درخصوص بانک‌ها، بیمه‌ها، سازمان ثبت اسناد و املاک و... که باید تبادل شود تا مطمئن شوند در ایران پولشویی صورت نمی‌گیرد و دوم، مساله تروریسم و ارتباط با آن که در کشور ما شامل استثنائاتی می‌شود که باید برداشته شود. چنانکه ما در قانون تامین مالی تروریسم نوشتیم که گروه‌های آزادی‌بخش، گروه‌های ضداشغال، گروه‌های ضداستعمار تروریست نیستند و آنها گفتند این استثنا را حذف کنید.

لازم به ذکر است که در مورد اول مجلس تاکید کرد باید قوانین لازم تصویب شود، ولی برخی می‌گویند دولت بدون وجود تبصره قانونی و سرخود به این کار هم مبادرت ورزیده است.

البته در اینجا اگر بخواهیم بحث را خلاصه کنیم، باید ماجرا را از زمان ورود این لوایح به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مورد بررسی قرار دهیم.

واقعیت این است که قریب به اتفاق کارشناسان پس از بررسی لوایح دولت در مورد قانون پولشویی و قانون تامین مالی تروریسم مضرات گسترده‌ای را احصا کرده‌اند، در عوض اما همین کارشناسان می‌گویند مصوبات کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این زمینه قدری اصلاح شده و قابل‌اعتماد‌تر است؛ مثل پولشویی که مجازات آن افزایش یافت.

در این میان اما مهم‌ترین موردی که در کمیسیون اصلاح نشده و حالا مجلس به دنبال تصویب آن است، موضوع الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم است؛ کنوانسیونی که سوای ایرادات گسترده، ماده یک و 6 آن بسیار پرخطر و برای آینده کشور پرچالش خواهد بود.

 ماده یک تعریف تروریسم است؛ ماده‌ای که طبق آن مجموعه‌هایی چون سپاه پاسداران و بسیج در داخل کشور و مجموعه‌هایی چون حزب‌ا... لبنان که با ایران هم در ارتباط هستند، به‌عنوان تروریست شناخته می‌شوند، و ماده 6 که مکمل ماده 1 است می‌گوید تعریف تروریسم با هیچ توجیه فلسفی، مذهبی، ملی، قومی، نژادی و عقیدتی قابل تغییر نیست. این ماده هم به این معناست که هیچ‌کس نمی‌تواند تعریف تروریسم را در این کنوانسیون عوض کند.

در این میان البته برخی در مجلس عنوان کرده‌اند که می‌توان با حق شرط، این ملاحظات را برطرف کرد، در حالی که برخی کارشناسان امر معتقدند با اعتراض یکی از 188 عضو این کنوانسیون می‌تواند شروط ایران ملغی شود و دست ایران در این زمینه خالی بماند.

موضوع دوم اما ارتباط پشت پرده FATF با قدرت‌های بین‌المللی از جمله آمریکاست. شواهد و اسناد متعددی وجود دارد مبنی‌بر اینکه FATF نهادی برای پیشبرد سیاست‌های خصمانه آمریکا در حوزه پولی و بانکی است. به عبارتی کار اصلی FATF ایجاد رویه‌ها و استانداردهای حوزه نظام بانکی است که کمک می‌کند تحریم‌های آمریکا دقیق‌تر، هدفمندتر و هوشمندانه‌تر اثر کند. برای مثال کتابی به اسم «جنگ خزانه‌داری» در سال 2013 در آمریکا منتشر شد. فردی به اسم خوان زاراته، معاون مدیریت مبارزه با تروریسم و جرایم مالی در خزانه‌داری آمریکا، این کتاب را تدوین کرده است. وی در آن کتاب صریحا اعلام می‌کند ما بخشی از فشار به ایران را از طریق FATF پیش بردیم و این بهانه‌ها که در نظام مالی ایران پولشویی و همچنین تامین مالی تروریست صورت می‌گیرد، از طریق FATF دنبال کردیم و توانستیم روی ایران فشار مالی بیاوریم.

حالا اما با تفاسیر یادشده جای سوال بسیاری وجود دارد که چرا نمایندگان می‌خواهند با شتاب از این مباحث جدی بگذرند و FATF را تصویب کنند. از این رو «فرهیختگان» به سراغ نمایندگان مجلس رفته تا نظرات آنها را در مورد این لوایح جویا شود. در حالی تعداد معدودی از نمایندگان پاسخگوی «فرهیختگان» بودند که بسیاری از نمایندگان مجلس ارزیابی و شناخت روشنی از ماجرای FATF نداشتند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار