خبرهای داغ:
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: «کشور آمریکا همواره ایران را به عدم‌وجود شفافیت مالی متهم می‌کند، این اعتراضی است که گروه مالی FATF هم نسبت به ما داشته و به این دلیل ایران را تحت فشار قرار داده‌اند».
کد خبر: ۹۰۱۴۸۲۸
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد دهقان، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی و نایب‌رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به بررسی لایحه «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در مجلس با بیان اینکه در این سال‌ها ایران در معرض رفتارهای خصمانه آمریکا قرار داشته است، گفت: «کشور آمریکا همواره ایران را به عدم وجود شفافیت مالی متهم می‌کند، این اعتراضی است که گروه مالی FATF هم نسبت به ما داشته و به این دلیل ایران را تحت فشار قرار داده‌اند.»

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که دولت ما برای اینکه از لیست سیاه FATF خارج شود، وارد مذاکره شده است و آنها 40 شرط و الزام را برای ایران قائل شده‌اند، تصریح کرد: «40 الزام توسط یکی از وزرای آقای روحانی و تحت فشار دولت امضا شده است. کاری که وزیر انجام داده به دلیل وجود تبعات امنیتی و الزاماتی که برعهده مجلس گذاشته در اختیارات وزیر نبوده است.»

وی با بیان اینکه در راستای اجرای الزامات این گروه مالی دولت چهار لایحه را به مجلس ارسال کرده است، افزود: «یکی از این لایحه‌ها مربوط به پولشویی است. قبل از اینکه FATF به ما دیکته کند 11 سال پیش قانون پولشویی را تصویب کردیم، ولی متاسفانه در آن زمان به دلیل رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان، این قانون فاقد مجازات‌های بازدارنده برای تحقق این اهداف بود که نیاز به اصلاح داشت.»

دهقان ادامه داد: «انتظار داشتیم وقتی دولت یا قوه قضائیه می‌بیند که در زمینه مبارزه با پولشویی قانون ناقص است لایحه ارائه کند تا این قانون اصلاح شود. البته امروز هم با اصلاح قانون پولشویی مشکلی نداریم اما اینکه از بیرون مرزها و گروه وابسته به کشورهای غربی به ما الزام کنند که قانون پولشویی را اصلاح کنیم، مشکل دارد، ولی از این منظر که خود قانون پولشویی را اصلاح کنیم فی‌نفسه عیبی ندارد و باید مجازات‌های سخت‌تری برای پولشویی که یکی از مفاسد داخل کشور است، تعبیه کنیم.»

وی اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را لایحه دوم دولت در راستای تامین نظر FATF دانست و خاطرنشان کرد: «به دلیل اینکه ما در گذشته قربانی تروریسم بودیم، پیشتاز مبارزه با تروریسم و مبارزه با تامین مالی تروریست‌ها هم خواهیم بود، به همین دلیل قانون وضع کردیم و در سال 94 این قانون تکمیل و تصویب شد و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.»

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یادآور شد: «FATF به این قانون ایراد گرفته است که این جای تاسف و تامل دارد. ما در قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تبصره‌ای قرار داده‌ایم که سازمان‌های آزادی‌بخش و گروه‌هایی که علیه اشغال خارجی مبارزه می‌کنند از شمول این قانون خارج هستند و تروریسم محسوب نمی‌شوند، ولی FATF در متنی که برای وزیر ذی‌ربط نوشته و ایشان هم متاسفانه امضا کرده است تقاضا کرده که این تبصره را از قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم حذف کنیم.»

وی با بیان اینکه تعریف ما از تروریست با آمریکایی‌ها و غربی‌ها متفاوت است، تصریح کرد: «ما معتقدیم خیلی از گروه‌هایی که علیه اشغالگران مبارزه می‌کنند مانند حماس، جهاد اسلامی، گروه‌های فلسطینی که علیه صهیونیست‌ها مبارزه می‌کنند، تروریست نیستند و سازمان‌های آزادی‌بخشی مانند حزب‌ا... لبنان را تروریست نمی‌دانیم.»

دهقان اظهارداشت: «ما به خاطر اینکه قانون سال 94 را دقیق و کار آمد می‌دانیم و حذف تقاضای آن تبصره کلیدی را امری مشکوک و خطرناک تلقی می‌کنیم در کمیسیون قضایی رد کردیم، ولی دولت و جمعی از نمایندگان دنبال این هستند که این لایحه را به تصویب برسانند و در دستور کار مجلس قرار دهند.»

وی با بیان اینکه لایحه سومی که قبلا با اصلاحاتی آن را تصویب کردیم، لایحه پالرمو است، افزود: «به‌رغم مخالفت‌ها و موافقت‌هایی که وجود داشته و با درج شروطی در کنوانسیون پالرمو این کنوانسیون را به تصویب رسانده‌ایم، ولی الان شورای نگهبان به خاطر ترجمه غلطی که از سوی دولت یا بخش اداری مجلس صورت گرفته بود آن را رد کرده و باید اصل و ترجمه درست به مجلس ارسال و بعد از اصلاح تصویب شود تا شروطی که قرار داده‌ایم پذیرفته شود، شاید در زمینه پالرمو مشکلی نداشته باشیم.»

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خاطرنشان کرد: «مساله اصلی که الان بسیار اختلاف‌برانگیز است، الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم است. به نظر من ملحق شدن به این کنوانسیون وجاهتی ندارد، چون خودمان قانون داریم و اگر لازم باشد قانون را اصلاح می‌کنیم و اینکه به کنوانسیون ملحق شویم مشکلی برای کشور است. غربی‌ها برای اینکه ایران را از چند کانال تحت کنترل قرار دهند و کاملا ایران را مهار کنند اصرار دارند علاوه‌بر اینکه قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را اصلاح می‌کنیم، باید به این کنوانسیون هم بپیوندیم. واقعیت این است که اختلافات جدی در کشور به‌ویژه بین کارشناسان درخصوص این کنوانسیون وجود دارد.»

وی ادامه داد: «اصل مشکل با الزامات FATF از این ناحیه نشأت می‌گیرد که تعریف ما از تروریسم با تعریف آنها متفاوت است. ایران برای تصمیم‌گیری درخصوص تروریست‌ها خودش باید تشخیص دهد چه کسی تروریست است.»

دهقان با بیان اینکه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در سازمان‌های بین‌المللی حضور دارند و در شورای امنیت نقش ایفا می‌کنند، اظهار داشت: «در صورت پذیرفتن و ملحقش شدن به این کنوانسیون آمریکایی‌ها به دلیل تاثیر‌گذاری در شورای امنیت سازمان ملل اختیار تشخیص تروریست‌ها را از ایران سلب خواهند کرد و ممکن است با همراهی رژیم صهیونیستی برخی کشورهای عضو مقاومت را در گروه تروریستی قرار دهند. اگر ایران به این کنوانسیون ملحق شود، باید پشت میز مذاکره بنشیند و پاسخ دهد چرا از سازمان‌های آزادی‌بخش که آمریکایی‌ها آن را تروریستی می‌داند حمایت کرده است.»

وی ادامه داد: «دولت در این لایحه شرط‌هایی ارائه کرده که در صورت پذیرفتن این شرط‌ها به این کنوانسیون می‌پیوندیم، ولی مشکل اصلی این است که این شرط‌ها خلاف هدف اصلی کنوانسیون است، ممکن است مورد اعتراض کشور موسس و ملحق‌شده به این کنوانسیون باشد و در آن صورت این شرط‌ها اعتبار ندارد و هر چه اعتراض بیشتر باشد اعتبار شرط‌ها کاهش می‌یابد. در آن زمان شرط‌ها از درجه اعتبار ساقط می‌شود، ولی عضویت ما در این کنوانسیون باقی می‌ماند.»

نایب‌رئیس فراکسیون ولایی مجلس خاطرنشان کرد: «حتی ممکن است برخی کشورهای غربی به سردستگی آمریکا فرماندهان سپاه ما را جزء تروریست‌ها اعلام کنند، همان‌طور که الان برخی فرماندهان ما را تحریم می‌کنند. ایران در صورت امضا و الحاق به این کنوانسیون دچار تعارض خواهد شد.»

وی تاکید کرد: «سپاه پاسداران را به‌عنوان کانون اصلی مقاومت و حفظ نظام و مرکز اصلی مهار گروه‌های تروریستی در منطقه می‌دانیم. اگر سپاه دچار اختلال شود، نظام و کشور دچار اختلال خواهد شد و این برای هر فرد نظامی و سیاسی روشن است. دشمنان ما طبیعتا دشمن سپاه هستند. اگر فردا اینها اعلام کردند سپاه پاسداران گروه تروریستی است ایران باید چه کند؟ حداقل این است که باید مذاکره کنیم تا سپاه را به‌عنوان تروریست نشناسند، چون امضا کردیم. کشور دچار مشکلاتی می‌شود که انتهای آن مشخص نیست.»

دهقان تصریح کرد: «دولت می‌گوید شرط قرار می‌دهیم ولی طبق کنوانسیون وین شرط در صورتی معتبر است که خلاف غایت و هدف کنوانسیون نباشد. اگر این شرط مغایر غایت کنوانسیون باشد باطل محسوب می‌شود به‌ویژه اینکه موسسان کنوانسیون با این شروط مخالفت کنند طبیعتا شروط قابل استناد نیست.»

وی ادامه داد: «برای آمریکایی‌ها کار سختی نیست که 100 کشور را وادار کنند تا نسبت به شروط ما اعتراض کنند. الان درباره برجام گفت‌وگو کردیم و بعد از تصویب کنوانسیون باید درباره موضوعات دیگر پشت میز مذاکره با آمریکایی‌ها بنشینیم و پاسخ دهیم، چرا از حزب‌ا... لبنان و حماس حمایت کردیم و چرا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از گروه‌های آزادی‌بخش حمایت کرده است.»

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که رابطه ما با جبهه مقاومت را از بین ببرند و می‌خواهند این جبهه را کاملا تحت کنترل خود قرار دهند و اطلاعات ما را در اختیار داشته باشند، گفت: «با اطلاعاتی که با دست خود به آنها می‌دهیم فشار بین‌المللی بر ما تحمیل می‌شود و ما را وادار می‌کنند که جبهه مقاومت را از هم بپاشانیم و دست سپاه پاسداران را کاملا ببندیم. وقتی فشارهای آنها را در زمینه موشکی و فعالیت‌های هسته‌ای در کنار این مسائل قرار می‌دهیم نگرانی بیشتر می‌شود که توطئه بین‌المللی علیه ایران طراحی شده که با دست خود دچار خودتحریمی می‌شویم و زمینه فروپاشی جمهوری اسلامی را فراهم می‌کنیم.»
 
منبع:فرهیختگان
ارسال نظرات
پر بیننده ها