معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان:

رتبه‌ بندی محصولات کشاورزی، یکی از شاخص ‌های مهم توسعه روستایی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با بیان اینکه عمده وظایف و ماموریت ‌های محوله به سازمان جهاد کشاورزی در حوزه روستایی است، گفت: ارائه گواهی و رتبه ‌بندی محصولات کشاورزی، یکی از شاخص ‌های جدید و مهم توسعه روستایی است که می‌توان با برگزاری دوره‌ های آموزشی و تعیین شاخص‌ ها و معیارها، بِرَندسازی کرده تا محصولات اُرگانیک و غیر اُرگانیک از یکدیگر تفکیک شوند.
کد خبر: ۹۰۱۵۰۵۳
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان؛ مهرداد سلطانی در جلسه کارگروه تخصصی توسعه روستایی و عشایری استان، توسعه تشکل‌ های مردم ‌نهاد روستایی را یکی دیگر از اقدامات توسعه ای برشمرد و اظهار کرد: شکل‌ گیری و توسعه سازمان‌ های مردم ‌نهاد در حوزه‌ های مختلف در روستاها، یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه روستایی را فراهم می ‌کند.
وی با اشاره به ضرورت پایش و بررسی ضریب تاثیر اقدامات دستگاه ‌های اجرایی در روستاها، افزود: دستگاه‌ها بر مبنای طرح‌های بالادستی خود، وظیفه ارتقای شاخص ‌های توسعه را دارند و پایش ضریب تاثیر اقدامات در جهت ماندگاری روستاییان و میزان توسعه روستاها در سطوح مختلف، توسط سازمان برنامه و بودجه، صورت می ‌گیرد.
سلطانی با تاکید بر اینکه‌ باید توجه بیشتری به آسیب ‌شناسی این پایش‌ها شود، ادامه داد: ارتقای شاخص‌های توسعه روستایی از شدت محرومیت روستاها کاسته و سبب کُندی روند مهاجرت روستاییان به شهرها شده و حتی در برخی موارد، بازگشت به روستاها نیز مشاهده می ‌شود. البته فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب، وجود دارد که باید این آسیب‌ها به تدوین‌ کنندگان اسناد بالادستی پایش، انتقال داده شود تا تجدیدنظرها بر اساس بازخوردها اتفاق بیفتد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با بیان اینکه‌ سیستم دفع زباله‌ های روستایی، یکی از معضلاتی است که نیاز به پایش دارد، خاطر نشان کرد: سیستم مصرف در روستاها تغییر پیدا کرده و شبیه مصرف شهری شده که پسماند غیر قابل تجزیه، تولید می ‌کند، اما سیستم دفع زباله و پسماند همچنان به‌ صورت سنتی است که اطراف روستاها را به هاله ‌ای از زباله، تبدیل کرده است. 
وی ادامه داد: در گذشته، زباله‌ها به صورت اُرگانیک و تجزیه‌ پذیر بود و به مرور زمان از بین می ‌رفت و مشکل زیست ‌محیطی، ایجاد نمی‌ کرد. لذا آموزش تخصصی متولیان اداره امور روستاها از جمله اعضای شوراها و دهیاران در کنار نحوه تبیین نگاه به گونه‌های گیاهی و جانوری توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان، کمک زیادی به دفع مناسب پسماندها می‌کند.
سلطانی اضافه کرد: ایجاد ناحیه صنعتی و یا شهرک صنفی در اطراف روستاها نیازمند رعایت شاخص ‌های مختلف از جمله زیست ‌محیطی است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار