رونمایی از کاملترین فرهنگ تاریخ ادبیات کردی

کاملترین فرهنگ تاریخ ادبیات کردی با عنوان فرهنگ دانشگاه کردستان و با 93 هزار مدخل نوشته گروهی پژوهشی پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان به سرپرستی ماجد مردوخ روحانی رونمایی شد.
کد خبر: ۹۰۱۵۱۷۶
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، در این مراسم که با حضور شعرا، نویسندگان، اساتید و هنرمندان کردزبان برگزار شد، فرهنگ ۴ جلدی کردی- کردی- فارسی که توسط گروه پژوهشی پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان به سرپرستی ماجد مردوخ روحانی طی ۱۰ سال نوشته شده، رونمایی شد.

رئییس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان در این مراسم اظهار کرد: مرکز کردستان شناسی دانشگاه کردستان از سال ۱۳۷۹ دایر شد و به شیوه‌ای علمی، پژوهش‌های زیادی انجام داده و همایش‌های زیادی برگزار کرده است که در نتیجه این اقدامات، سال گذشته با مجوز رسمی وزارت علوم به پژوهشکده ارتقا یافت.

وی با اشاره به اینکه در این پژوهشکده بیش از ۱۰ همایش در سطوح مختلف منطقه‌ای، ملی و بین المللی برگزار شده است، عنوان کرد: بخش تحقیق و پژوهش پژوهشکده بسیار فعال است به طوریکه سال گذشته ۱۵ طرح پژوهشی در خصوص توسعه کردستان ارائه شده که منجر به عقد قرارداد با نهاد‌های مختلف شده که این نشان دهنده نقش پژوهشکده در توسعه کردستان و همچنین زبان و ادبیات کردی است.

امید قادرزاده افزود: در حال حاضر ۳ گروه تحقیقی در تنها پژوهشکده رسمی کردستان شناسی در کشور فعال هستند که در نتیجه فعالیت این گروه‌ها تا کنون ۳۵ عنوان کتاب در زمینه فرهنگ و ادبیات کردی چاپ شده که جایگاه ویژه‌ای در کتابخانه کردی دارند.

رئیس دانشگاه کردستان نیز در ادامه این مراسم ضمن ابراز خرسندی از تهیه بهترین فرهنگ موجود زبان کردی در دانشگاه کردستان، اظهار کرد: باید در زمینه‌های پژوهشی، چالش‌ها را بیابیم و آن‌ها را نقد و تحلیل کنیم تا بتوانیم آثار بهتری در زمینه‌های مختلف علمی تهیه و تولید کنیم.

فردین اخلاقیان دانشگاه را محلی برای الگوسازی دانست و گفت: با ایجاد پیوند بین پژوهشگران و دانشگاه باید فعالیت‌های پژوهشی را ارتقا دهیم و به جامعه کردستان و به تبع آن ایران خدمت کنیم.

مدیر گروه رشته زبان و ادبیات کردی نیز در این مراسم اظهار کرد: نخستین فرهنگ کردی ۳۳۰ سال قبل با عنوان فرهنگ نوبهار توسط احمد خانی نوشته شد که با دومین فرهنگ نوشته شده توسط شیخ معروف نودهی، ۱۴۰ سال فاصله زمانی دارد.


وی که مسئولیت نظارت بر این فرهنگ را نیز بر عهده داشت، عنوان کرد: فرهنگ ۴ جلدی کردی- کردی- فارسی دانشگاه کردستان که پس از ۱۰ سال و با تلاش بی وقفه پژوهشگران با بیش از ۹۳ هزار مدخل، بی نظیرترین فرهنگ نوشته شده در تاریخ ادبیات کردی است.

وی خواستار حمایت مسئولین دانشگاه از پژوهشکده کردستان شناسی و به منظور توسعه بیش از پیش پژوهشکده و فعالیت در حوزه زبان و ادبیات کردی شد.

ماجد مروخ روحانی نیز در پایان این مراسم ضمن ابراز خرسندی از فعالیت‌های حوزه زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان، گفت: خوشبختانه امروز دانشگاه کردستان تنها از نظر جغرافیایی مطرح نیست بلکه محتوای پژوهشی و تولیدی متناسب با جامعه کرد و کردستان دارد و نقش واقعی خود در حوزه زبان و ادبیات کردی را بازی می‌کند.

این پژوهشگر نامی کُردستانی ادامه داد: در این فرهنگ برای هر یک از کلمات مهمل و تابع و نقش‌های مختلف دستوری نوشته شده که در هیچ یک از فرهنگ‌هایی که تا کنون نوشته شده، ذکر نشده است.

وی به ارائه مشخصات این فرهنگ لغت پرداخت و افزود: این فرهنگ در بر دارنده ۹۳ هزار مدخل، ۸۶ هزار و ۸۲۶ ترکیب فعلی و اسمی مجزا، صرف و توضیح پنج هزار و ۱۷۱ مصدر، ۱۵ هزار و ۷۸۰ شاهد و مثال، استفاده بیش از یک میلیون کلمه، شش هزار و ۴۱۸ حوزه معنایی و ۲۶ هزار و ۸۰۸ ارجاع است.

در پایان این مراسم از بختیار سجادی، ماجد مردوخ روحانی، مهدی سنندجی، محی الدین کریمی، محمدژیان امینی و یدالله پشابادی به عنوان همکاران تهیه این فرهنگ تجلیل شد.

انتهای پیام/ ۷۷۲۷
ارسال نظرات