خبرهای داغ:
حجت الاسلام والمسلمین جزایری:

کنگره نقش شیعه فرابخشی است

مدیرکمیته علوم اسلامی کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی این کنگره را فرابخشی دانست.
کد خبر: ۹۰۱۵۴۶۷
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
کنگره نقش شیعه فرابخشی است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام والمسلمین جزایری با اشاره به برگزاری کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گفت: این کنگره از ابعاد مختلفی بسیار مهم و تاثیر گذار است.

وی افزود: این کنگره به مساله‌ای می‌پردازد که تببین و تفهیم درست او به جهان اسلام و معاصر می‌تواند بسیاری از افراد را با واقعیاتی که در طول تاریخ بوده است، آشنا کند و این تصوری را که بعضی از افراد گمان می‌کنند مذهب امامیه در مقام مباحث علمی و تئوری تاثیر کمی داشته است را عوض می‌کند و خطای آن‌ها را آشکار می‌کند که خیر، ائمه اطهار (س)، اصحاب آن‌ها و عالمان شیعی در طول تاریخ در ابعاد مختلف در بحث‌های اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نکات دیگر تاثیرات جدی و فراوانی را داشتند و آگاهی افراد، مخصوصا روشن فکران، اصحاب اندیشه و جوانان با این ابعاد عالمان شیعی را بالا می‌برد و در تصحیح و تحولی مثبت در فکر آن‌ها ان شاء الله موثر خواهد بود.

مدیر کمیته علوم اسلامی کنگره بیان کرد: توجه و تامل و دقت در تاریخ، همچنان که در قرآن هم مورد تاکید است، برای عبرت آموزی از تاریخ و برای استفاده از نکات مثبت تاریخی یک کار مفیدی است که یکی از اهداف این کنگره هم همین است که به نسل حاضر تاریخ گران بها و ارزشند عالمان شیعی را معرفی کند و همت نیرو‌های موجود را در راستای حفظ معارف دینی دوچندان کند.

وی گفت: یکی از آثار و برکات دیگر کنگره این است که بسیاری از جهاتی که متاسفانه از شیعه مخفی مانده و مجهول است، آن‌ها را در حد توان خود آشکار کند. البته این به معنای بی توجهی به سایر افکار و نظرات نیست. اما این را اثبات می‌کند و نشان می‌دهد که جهان نمی‌تواند از گذشته شیعه و عالمان شیعی و تاثیر آن‌ها در رشد علم غافل شود.

وی اظهارکرد: در رابطه با سابقه کنگره می‌توان گفت: اصل این کنگره ظاهرا با چنین ابعاد و ساختاری تا کنون نبوده است و این ابتکار حآیت الله العظمی مکارم شیرازی برای نخستین بار است که، یک فضای علمی و پژوهشی با این اهداف و در این ساحت انجام می‌پذیرد. البته در گذشته برخی از عالمان شیعی و موسسات به صورت فردی و محدود در مقام گردآوری و گزارش فعالیت عالمان شیعی بودند و کتاب‌هایی هم در این زمینه منتشر شده یا نشست‌های و جلسه‌های علمی برگزار شده است، اما یک کاری که در ابعاد و کمیته‌های مختلف یا به عبارت دیگر با این جامعیت و سطح فرا ملی نخستین بار است که انجام می‌شود و ان شاء الله می‌تواند آغازی برای کنگره‌های تخصصی و دقیق‌تر باشد.

مدیر کمیته علوم اسلامی این جشنواره بیان کرد: بنده از همان روز‌های نخستین که به صورت عملیاتی کار کنگره آغاز شد و از اولین جلسه شورای علمی کنگره که در محضر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی برگزار شد حدود یک سالی است که توفیق همکاری با کنگره را داشته ام.

وی افزود: بر اساس تصوری که آقایان از رشته تخصصی و تجربه و برخی مطالعات قبلی حقیر که در مورد نقش شیعه و عالمان شیعه داشته ام؛ توسط حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر رضایی اصفهانی به حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی پیشنهاد شدم و پس از تایید ایشان تصمیم گرفته شد که به عنوان مدیر کمیته علوم انسانی در خدمت کنگره باشم و اولین کاری هم که انجام شد تشکیل شورای کمیته علوم انسانی و کار گروه‌های آن بود و جلسات متعددی هم تاکنون برگزار شده است. کمیته علوم انسانی به دلیل تنوع رشته‌های علوم انسانی از چندین کارگروه مختلف تشکیل شده است مثل مطالعات حقوقی، مطالعات اقتصادی، مطالعات جامعه شناسی، مطالعات روانشناسی، مطالعات تربیتی و مطالعات سیاسی که هرکدام از این‌ها ظرفیت برگزاری یک نشست و کنگره علمی را دارد و فعلاً به این دلیل که نخستین گام است این کارگروه‌ها با هم در چارچوب عنوان یک گروه علوم انسانی تجمیع شده اند..

وی اظهارکرد: نکته دیگری که می‌توان اشاره کرد این است که کنگره فرا بخشی است به این صورت که محدود به طیف و گروه خاصی نیست و بنابر این بوده که در کمیته‌ها در تدوین مقالات و کتاب‌ها منحصر به گروه خاص و جمع محدودی نشود و سعه دید مرجعیت در تحقق این مهم بسیار مفید بود و احساس می‌کنم با برگزاری این کنگره یک موج بسیار خوبی ان شاء الله به وجود بیاید و از طرف دیگر بسیار افرادی که تلقی درستی از شیعه و افکار شیعه ندارند و در دام ضد تبلیغ‌هایی که دشمان در طول تاریخ انجام دادند و واقع شدند با برگزاری این کنگره با برخی از زوایای پنهان فرهنگ شیعی و تاریخچه پر افتخار عالم تشیع ان شاء‌الله آشنا خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین جزایری اظهارکرد: نکته دیگر امیدوار هستم این کنگره یک احساس نیاز و مسئولیت در همه ما به وجود بیاورد. البته برخی‌ها در یک سعه بالاتری می‌توانند تاثیرگذار باشند از مرجعیت توقع این است که یک تاثیر فرا ملی و فرا زمانی را ایجاد کنند و در عین حال وظیفه تک تک افراد است که در دایره سعه خودشان یک قدم به جلو بردارند و بدانیم که ما در انتقال صحیح تراث گذشته به نسل آینده موظف هستیم. امیدوار هستم یکی از برکات کنگره این باشد که افراد به مطالعه در مورد گذشته خود و انتقال صحیح آن به آیندگان علاقه‌مند بشوند.

حجت الاسلام جزایری یادآورشد: یکی از آسیب‌هایی که جهان اسلام به آن مبتلا است و کشور‌های جهان سوم به آن مبتلا شدند که این نتیجه سالیان سال استعمار استعمار گران است؛ جهان اسلام و مسلمان‌ها و جهان سومی‌ها خود باوری را از دست دادند و گمان می‌کنند علوم، تکنولوژی، گذشته، پیشرفت و آینده در غرب است و این تصوری است که خواسته و ناخواسته بر جهان سوم و مسلمان‌ها حاکم شده است. از آثار و برکات چنین کنگره‌هایی همین است که ما بدانیم قبل از آنکه غرب دارای علم و تمدن ظاهری شود، صد‌ها سال قبل از او تولید کنندگان و نظریه‌های علمی در ساحت‌های مختلف مثل علوم انسانی، پزشکی، نجوم، فیزیک، ریاضیات و سایر علوم مسلمانان و به طور خاص شیعیان بوده اند.

وی افزود: اگر ما بدانیم بسیاری از علوم ابداع آن توسط عالمان شیعی بوده است آن هم در ۹۰۰ الی ۱۲۰۰ سال قبل، ممکن است تلنگری به ما باشد که ما هم می‌توانیم در علم و رشد علمی و جهش علمی موثر باشیم و این خود باوری اگر از این کنگره ولو در تعداد کمی هم به وجود بیاید به نظر من می‌رسد کنگره به هدف خود رسیده است و امیدوار هستم که با مطالعه نقش عالمان شیعی در رشد و پیشرفت علوم این خودباوری به ماهم تزریق شود و ماهم باید امیدوار شویم که می‌توانیم و باید در رشد علوم قدم برداریم.
ارسال نظرات