در پی بدعهدی سران کاخ سفید در برجام، مراجع عظام تقلید و علما واکنش نشان دادند و اعلام کردند: از اول فریاد زدیم که نمی‌توان با آمریکا عهدی بست.
کد خبر: ۹۰۱۵۵۴۱
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین با نام شناخته‌شده و رسمی برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام در راستای توافق جامع بر سربرنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، تیرماه 1394، در وین اتریش میان ایرانَ، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 منعقد شد.

اما ترامپ شب گذشته خروج از توافق‌نامه هسته‌ای ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد، بر این اساس امروز، مراجع عظام تقلید و علما در درس‌‌ها و سخنرانی خود همزمان با سراسر کشور و مسئولان ارشد نظام به این بدعهدی سران کاخ سفید در برجام واکنش نشان دادند.

آیت‌الله مکارم شیرازی: آمریکا با خروج از برجام دیگر هیچ اعتباری ندارد

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با اشاره به نقل‌قول مسئولان آمریکایی برای مذاکره مجدد با ایران به‌منظور افزودن بندهای جدید به برجام اظهار داشت: آمریکایی‌ها می‌گویند ما برجام را قبول نداریم و بیایید دوباره مذاکره کنیم و بندهایی به برجام اضافه کنیم، به فرض اینکه جمهوری اسلامی وارد مذاکره مجدد با نوبت چه تضمینی وجود دارد که چند روز بعد اعلام نکنید که این توافق جدید را هم قبول ندارید.

 وی گفت: نقض برجام توسط آمریکا ثابت کرد که حرف و تعهد مسئولان آمریکایی هیچ اعتباری ندارد.

آیت‌الله نوری‌همدانی: از اول فریاد زدیم نمی‌توان با آمریکا عهدی بست/ به ماندن فرانسه و انگلیس در برجام خوش‌بین نباشیم

آیت‌الله نوری همدانی نیز در جلسه درس خارج فقه خود، با اشاره به خروج ترامپ از برجام که از نظر خودشان مهم است، گفت: چهل سال است که آمریکا با گفتن دروغ که اعتمادی به او نیست از راه تهاجم جنگی و تحریم واردشده است از اول هم فریاد زدیم که با آمریکا نمی‌توان عهدی بست، اما تجربه کردند و دیدند که با آمریکا نمی‌توان پیمانی بست.

وی تأکید کرد: همیشه پیشرفت، قیام و جهاد از سوی انسان‌های متحرک بوده است، بنابراین هیچ‌گاه نباید در برابر دشمن ساکت و بی‌تفاوت بود، آنچه بر همه معتقدان انقلاب لازم است این است که همه در برابر حرف دشمنان محکم باشند و دیگر فریب اینکه آمریکا از برجام بیرون رفت و فریب فرانسه و انگلستان را نخوریم، ما باید هوشیار باشیم و این‌طور نباشد که ماندن آن‌ها در برجام نقشه‌ای در برابر ما باشد، بنابراین به ماندن این کشورها در برجام نباید خوش‌بین بود.

آیت‌الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: ایران باید به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود ادامه دهد، همه مردم و مسئولان بر محور فکر و اراده مقام معظم رهبری حرکت کرده و از ایشان اطاعت کنند.

آیت‌الله جوادی آملی: با خروج آمریکا از برجام بدعهدی آن‌ها به اثبات رسید

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی امروز در جلسه درس تفسیر قرآن خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: اگر این‌ها از عهدنامه خارج شدند بعید نیست، غالباً این‌طور بودند.

مرجع تقلید شیعیان با بیان کلامی از حضرت علی(ع) گفت: در این کلام نورانی آمده اگر دشمن با یک دستی عهد می‌کند با دست دیگر نقض می‌کند.

وی بیان کرد: به وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای دولت یازدهم گفته شد، اگر می‌خواهید مذاکره کنید انجام دهید اما باید مراقب دسیسه‌افکنی‌های دشمن باشید، این‌طور نباشد که دست دادید انگشتان خود را در جیب خود قرار دهید بلکه باید انگشتان خود را بشمارید چراکه آمریکایی‌ها هرگز قابل‌اعتماد نیستند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه با خروج آمریکا از برجام بدعهدی آنان ثابت شد، خاطرنشان کرد: انسان باید حواسش جمع باشد، اما با وجود خدای سبحان و قدرت لایزال الهی هیچ کاری از دست آمریکاییان برنمی‌آید.

آیت‌الله اعرافی: نظام استکباری به دلیل شکست در منطقه، از جمهوری اسلامی عصبانی است

آیت‌الله علیرضا اعرافی در حاشیه تجمع حوزویان علیه اقدامات خصمانه آمریکا در مقابل ملت ایران که در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: آمریکا بارها ثابت کرده که دارای روحیه عهدشکنی بوده و در زمینه برجام، بار دیگر این روحیه دولت آمریکا برای همگان نمایان شد.

وی افزود: با وجود عهدشکنی‌های دشمن، نظام اسلامی با ورود به مذاکرات برجام و امضای این توافقنامه ثابت کرد که در عرصه بین‌المللی نهایت تعامل را با کشورها دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در طول تاریخ، پیمان‌شکنی آمریکا سابقه‌دار بوده و آن‌ها توانایی دیدن عزت و اقتدار ملت بزرگ ایران را ندارند، اما با تمام این اتفاقات، خروج دولت آمریکا از برجام ازاین‌جهت که به اقتصاد داخلی توجه شود، برای کشور مفید بوده و با توکل به خداوند بزرگ ازاین‌پس متکی به ظرفیت‌های داخلی هستیم.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: نظام استکباری از جبهه مقاومت اسلامی که ایران آن را رهبری می‌کند، در منطقه شکست‌خورده و از این اتفاق عصبانی است و انتخاباتی که اخیراً در لبنان برگزار شد، پشتوانه عظیم مردمی مقاومت اسلامی را در لبنان برای همگان ثابت کرد و این محور ارزشمند با قاطعیت در مقابل مستکبران ایستاده است.

آیت‌الله اراکی: دولت به اروپایی‌ها اعتماد نکند و از برجام دست بکشد

آیتالله محسن اراکی در تجمع اعتراض آمیز حوزویان در مدرسه فیضیه عنوان کرد: خداوند متعال به ما بندگان تأکید کرده که در صورت پیمان‌شکنی طرف مقابل، ما نیز باید به مقابله‌به‌مثل بپردازیم و دولت باید به این اصل توجه کرده و با عدم اعتماد به اروپایی‌ها، از این پیمان یک‌طرفه دست بکشد، چراکه اروپایی‌ها در طول تاریخ 40 ساله انقلاب اسلامی، در تمامی صحنه‌ها از قبیل تحریم‌های ظالمانه و دیگر رویدادها در مقابل ملت ایران ایستاده‌اند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: ملت ایران با مقابله‌به‌مثل کردن نسبت به تصمیمات آمریکا، باید به آن‌ها بفهماند که ما نیازمند آن‌ها نیستیم، چراکه ایران مهد مقاومت بوده و نسل انقلاب، نسل صبر و ایستادگی است.

آیت‌الله اراکی خاطرنشان کرد: جوانان ما در دوران تحریم توانستند، به فنّاوری هسته‌ای دست پیداکرده و در علوم مختلف مانند پزشکی و سایر علوم به موفقیت برسند، ملت ایران به برجامی که آمریکا آن را پاره کرده هیچ بهایی قائل نیستند.

وی تأکید کرد: ترامپ و اروپا گمان نکنند که از ملت ایران پیشی گرفته‌اند، چراکه این ملت ایران بود که توانست با حمایت خود از جبهه مقاومت در منطقه، مشت محکمی در دهان صهیونیست‌ها بکوبد و امروز اسرائیل در محاصره جبهه مقاومت قرارگرفته است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی حوزه علمیه قم را گوش‌به‌فرمان و آماده اطاعت از مقام معظم رهبری دانست و ابراز کرد: حوزه علمیه از رزمنده‌های کشور می‌خواهد که توان رزمی خود را بیفزایند و موشک‌ها و برد آن‌ها را ارتقا دهند، چراکه در این صورت دشمن و پشتیبانان او از موضع خود عقب‌نشینی کرده و در مقابل عظمت ملت ایران شکست می‌خورد.

یاوه‌گویی‌های ترامپ نمی‌تواند لطمه‌ای به جایگاه جمهوری اسلامی بزند

آیت‌الله مرتضی مقتدایی با اشاره به اقدام شب گذشته ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از برجام و توافق هسته‌ای با ایران، اظهار داشت: جمهوری اسلامی بحمدالله به جایگاهی رسیده است که از این نوع دشمنی‌های دشمنان تأثیرپذیر نیست، و این یاوه‌گویی‌ها و این اقدامات مبتذل، نمی‌تواند لطمه‌ای به جایگاه ، عزت و به قدرت او بزند.

نایب‌رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه از قبل هم معلوم بود این آقای ترامپ، دنبال خروج از برجام هست، گفت: ما امیدوار هستیم که ملت ایران، با زعامت و رهبری رهبر فرزانه، و اقدامات حکیمانه‌ای که ایشان داشتند و دارند، همان‌طور که 40 سال، تمام این طرح‌های خائنانه و دشمنی‌ها را پشت سر گذاشته، ان‌شاءالله این قضیه هم به نفع جمهوری اسلامی و به فرصتی برای پیشرفت، قدرت و عزت بیشتر جمهوری اسلامی تبدیل خواهد شد و لطمه‌ای به جمهوری اسلامی نخواهد زد، اگرچه شرط آن، وحدت و اتحاد ملت و صبر و حوصله ملت است.

وی افزود: حالا الآن هم که آمریکا خود را از برجام خارج کرد، به نظر من به نفع ایران هست، چراکه دشمنی‌های آمریکا با ملت ایران کاملاً روشن شد و از طرفی برای همگان در سطح جهان هم مشخص شد که دولت آمریکا غیرقابل‌اعتماد است و بی‌اعتمادی به این دولت به‌اصطلاح مقتدر برای همه دنیا یک اصل خواهد شد و این هنر دولت ما بود که آمریکا را به اینجا رساند که خودش، خودش را رسوا کند.

ارسال نظرات