حضور پزشکان در مناطق کم برخوردار کردستان

حضور مخلصانه پزشکان و پرستاران فداکار و بسيجي در دفاع مقدس که در روزهاي آتش و خون در قالب تيم هاي اضطراري در خطوط مقدم نبرد ، بيمارستان ها و درمانگاه هاي صحرايي به رفع آلام مجروحان مي پرداختند ...
کد خبر: ۹۰۱۵۵۵۵
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
در گفتگوی ویژه خبرگزاری بسیج از کردستان، حضور مخلصانه پزشکان و پرستاران فداکار و بسیجی در دفاع مقدس که در روز‌های آتش و خون در قالب تیم‌های اضطراری در خطوط مقدم نبرد، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های صحرایی به رفع آلام مجروحان می‌پرداختند، زمینه‌ای شد تا پس از جنگ تحمیلی این حاملان پیام پایداری و استقامت به عنوان بخشی از بدنه تنومند بسیج، به منظور اعتلاء و اشاعه فرهنگ مقدس و معنوی ایثار و شهادت در جامعه پزشکی و دانشگاهی کشور و ثبت و انتقال تجارب و مواریث گرانب‌های دفاع مقدس گرد هم آیند.

با تشکیل بسیج جامعه پزشکی در سال ۷۴ که با انتخاب و فعالیت نخستین شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی همراه بود، این حرکت ارزشمند سرعت و توان بیشتری کسب نمود و از آن تاریخ تاکنون فعالیت چشمگیری در عرصه‌های کارشناسی حوزه سلامت، علمی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی توسط بسیج جامعه پزشکی صورت پذیرفته است.

هم اکنون بسیج جامعه پزشکی با بهره گیری از تعداد بی شماری از نخبگان و اساتید گروه پزشکی و پیراپزشکی که در شورای مرکزی و شورا‌های بسیج جامعه پزشکی استان‌ها گرد هم آمده اند، جهت سیاستگذاری و ارزیابی برنامه‌ها و فعالیت‌ها در مسیر اهداف مشخص شده، استفاده می‌نماید.

در این زمینه و به مناسبت سالروز ورود مقام معظم رهبری به استان کردستان با سرگرد قاسم کاوه مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کردستان به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

دفتر بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در حال حاضر فعالیت‌های خود را در زمینه‌های مختلف فرهنگی و امداد و درمان و ... در مراکز آموزشی، بهداشتی، درمانی زیرمجموعه دانشگاه دنبال می‌کند.

سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کردستان در حوزه‌ی بیمارستان‌های صحرایی چه اقدامات شاحخصی را انجام داده است؟
ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و تخصصی با استقرار ۲۸ مورد بیمارستان صحرائی در مناطق محروم استان با اجرای ویزیت عمومی برای ۸۹۲۳۵ نفر، ویزیت تخصصی برای ۴۵۳۸۰ نفر، خدمات داندانپزشکی برای ۵۱۵۲ نفر، خدمات پاراکلینیک برای ۲۸۲۹۰ نفر، جراحی برای ۸۵۰ نفر، خدمات پرستاری و پیراپزشکی برای ۳۲۱۸۵ نفر، اعزام به مراکز تخصصی جهت درمان‌های تکمیلی برای ۷۱۲ نفر و انجام آموزش‌های فرهنگی و بهداشتی برای ۲۸۶۹۲ نفر از جمله کار‌های انجام شده در این راستا است.

در حوزه‌ی بیمارستان‌های تک تخصصی و ثابت چه اقداماتی صورت گرفته است؟
ارائه خدمات درمانی تخصصی از طریق راه اندازی ۲۵ مورد بیمارستان ثابت و تک تخصصی با شناسایی بیش از ده هزار نفر که ۵۶۲۱ نفر از آن‌ها ویزیت تخصصی و بیش از ۱۸۰۰ نفر نیز عمل جراحی صورت گرفته است.

بسیج جامعه پزشکی استان کردستان در حوزه طرح سلامت دانش آموزان چه کار‌هایی را انجام داده است؟
انجام طرح سنجش سلامت دانش آموزان در بیش از ۲۵۰۰ مدرسه مناطق محروم با ویزیت و معاینه رایگان ۳۵۲۳ دانش آموز و ارائه خدمات بهداشتی برای ۲۰۱۹۵ نفرصورت گرفته است.

چند تیم پزشکی، بهداشتی و درمانی به مناطق کم برخوردارکشور اعزام شده اند؟
۱۶۰۰ تیم پزشکی و بهداشتی و فرهنگی به مناطق محروم کشور اعزام شده اند که ویزیت و درمان رایگان، آموزش بهداشتی و درمانی، جراحی رایگان، اهداء داروی رایگان از جمله اقداماتی است که توسط این تیم‌ها انجام شده است.

آیا اعزامی به کشور‌های خارج از ایران هم داشته اید؟
بله، اعزام ۳ تیم پزشکی متخصص به مناطق کم برخوردار شمال عراق خائفین، حلبچه و اردوگاه اربیل شامل تخصص‌های داخلی، زنان، کودکان، چشم پزشک، مغز و اعصاب، قلب و عروق نیز صورت گرفته است.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات
آخرین اخبار