یک مقام مسئول گفت: سازوکارهای صادرات محصولات شیلاتی در شرایط تحریم تعریف شده، بنابراین با خروج آمریکا از برجام، روند روبه رشد صادرات ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۹۰۱۵۷۱۸
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، عیسی گلشاهی، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات درباه تاثیر خروج آمریکا از برجام بر میزان صادرات آبزیان اظهار کرد: با توجه به آنکه صادرات محصولات شیلاتی طی سال های تحریم روند روبه رشدی داشته است، به نظر می رسد که خروج آمریکا از برجام تاثیر خاصی براین موضوع نداشته باشد، چراکه مجموع صادرکنندگان و عوامل صادراتی، سازوکارهای لازم برای ادامه روند توسعه را در نظر گرفتند.

وی افزود: سال گذشته بیش از 137 هزارتن انواع محصولات شیلاتی با ارزش بالغ بر 507 میلیون دلار صادر شد که این میزان از نظر وزنی نسب به مدت مشابه سال قبل خود، 24 درصد و ارزشی 22 درصد رشد داشته است.

 به گفته گلشاهی؛  تراز تجاری شیلات در سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل خود با افزایش 58.5 درصد به 348 میلیون دلار رسید.

مدیرکل دفتر بهبود،کیفیت و فرآوری و توسعه آبزیان از رشد بی نظیر صادرات میگو خبر داد و گفت: سال گذشته 24 هزار و 780 تن میگو با ارزش بیش از 116 میلیون دلار صادر شد.

وی با اشاره به تاثیر اعمال تحریم های ظالمانه بر نقل و انتقال پول ناشی از صادرات بیان کرد: خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های مجدد تاثیری در روند صادراتی نخواهد داشت و تنها ممکن است به سبب افزایش هزینه های نقل و انتقال ، سودآوری صادرکنندگان کاهش یابد.

گلشاهی ادامه داد: سازوکارهای صادرات محصولات شیلاتی در شرایط تحریم تعریف شده است، بنابراین با خروج آمریکا از برجام روند روبه رشد صادرات ادامه خواهد داشت، چرا که منابع جایگزین برای این موضوع پیش بینی شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته میزان واردات محصولات شیلاتی کاهش یافته بود، تصریح کرد: سازمان شیلات در صدد آن است که میزان وابستگی به واردات محصولات شیلاتی به حداقل ممکن برساند و از آنجا که عمده کالاهای وارداتی در صنایع تبدیلی به کالاهای جدید تبدیل می شوند؛ بنابراین در مواقعی که شرایط واردات وجود ندارد، امکان جایگزینی آن وجود دارد.

ارسال نظرات