رسانه محافظه‌کار آمریکایی خبر داد کاخ سفید در حال بررسی طرحی با محتوای سیاست حمایت از تغییر نظام در ایران است.
کد خبر: ۹۰۱۵۷۹۹
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، «واشنگتن فری بیکن» از توزیع یک گزارش سه صفحه‌ای بین اعضای شورای امنیت ملی کاخ سفید خبر داد که محتوای آن، استراتژی تغییر نظام در ایران است.

بنا بر گزارش این رسانه آمریکایی، کاخ سفید در حال بررسی این طرح است.

استراتژی مدنظر این طرح آن است که دولت ترامپ از طریق تمرکز بر ایجاد شکاف عمیق‌ بین مردم ایران با حاکمیت، فعالانه در زمینه کمک به براندازی نظام فعالیت کند.

این طرح توسط توسط اندیشکده «گروه مطالعات امنیتی» که پیوندهای نزدیکی با مقام‌های ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید از قبیل جان بولتون دارد، تهیه شده است.

این طرح، به طور صریح بر «تغییر نظام» در ایران تاکید می‌کند.

از دیگر محورهای این طرح، کاستن از تاکید‌های پیشین درباره دخالت‌های نظامی آمریکا در منطقه است و به جای آن به منظور «عصبانی کردن» مردم ایران از حاکمیت، درنظر دارد بر صرف هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه تاکید کند.

«جیم هانسون» رئیس اندیشکده نزدیک به بولتون و بانی این طرح، به واشنگتن فری بیکن گفته که دولت ترامپ اگرچه اشتیاقی برای مداخله نظامی آمریکا در ایران ندارد اما تلاش‌هایش را روی تغییر نظام در ایران متمرکز کرده است.

این رسانه آمریکایی نظر یک مقام شورای امنیت ملی کاخ سفید را درباره طرح تغییر نظام در ایران جویا شد.

این مقام که نامش فاش نشده گفت که دولت آمریکا به طور مداوم و پایدار در حال کار برای «تغییر رفتار رژیم ایران است».

یک منبع نزدیک به کاخ سفید هم به واشنگتن فری بیکن خبر داده که «مشکل، توافق هسته‌ای ایران نیست بلکه مشکل خود رژیم ایران است».

به گفته این منبع، تیم جان بولتون سال‌ها است که وقت خود را صرف ایجاد طرح‌های مختلف برای مقابله با «این مشکل» کرده و ترامپ با علم به این موضوع، بولتون را به سمت مشاور امنیت ملی تعیین کرد.

از دیگر محورهای مدنظر طرح مورد بررسی کاخ سفید، سوءاستفاده از موضوع قومیت‌‎ها و اقلیت‌های مذهبی در ایران به منظور ایجاد کارزار موثری جهت تکه تکه کردن و شکستن حاکمیت و دولت ایران است.

طبق ادعای این بانیان این طرح، با توجه به اینکه «بیش از یک سوم جمعیت ایران را گروه‌های اقلیت تشکیل می‌دهند»، آمریکا باید علنا و مخفیانه از جنبش‌های جدایی طلبی در ایران حمایت کند.

از جمله دیگر توصیه‌های این طرح، داشتن گزینه نظامی علیه ایران در صورت اقدام این کشور در حملات همه جانبه علیه رژیم صهیونیستی و نیروهای آمریکایی است.

از نظر نویسندگان این طرح، تا زمانی که آمریکا شاهد تغییر نظام در ایران نباشد، تهدیدهای این کشور در سراسر منطقه ادامه خواهد یافت.
ارسال نظرات