خبرهای داغ:
کلاه سفیدهایی که همچنان قربانی می‌گیرد؛

«مسمومیت‌های مرگ‌آور» ارمغان «قارچ‌های وحشی»

مصرف قارچ های وحشی که پس از بارش های بهاری اخیر به وفور روییده اند، باعث مسمویت تعداد زیادی از کرمانشاهیان شده است و همچنان قربانی می گیرد.
کد خبر: ۹۰۱۶۰۷۲
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، این روزها و در حال و هوای مطبوع بهاری طبیعت گردی و گشت و گذار در دامن طبیعت بیشتر شده، گیاهان خودرو هم سر از دل خاک بیرون آورده اند و اغلب افراد به طمع ارگانیک بودن این گیاهان وحشی و خواص بسیاری که دارند از این فرصت استفاده کرده و مشغول جمع آوری این گیاهان خودرو می شوند.

 

یکی از گیاهان وحشی پرطرفدار قارچ ها هستند، این ماده پرارزش خوراکی اتفاقا طرفداران بسیاری هم دارد و حالا نوع پرورشی آن در جهان یک صنعت پرسود برای خودش دست و پا کرده است.

 

اما نوع وحشی و خودرو قارچ ها هم خوراکی هستند و هم غیرخوراکی که نوع غیرخوراکی آن سمی بوده و خوردن آنها به حدی خطرناک است که خوردن چند لقمه از آن‌ها می‌تواند کبد، کلیه و حتی مغز را از کار بیاندازد.

 

تشخیص سمی و غیرسمی بودن آنها هم به همین راحتی ها نیست و حتی کسانی که ادعا می کنند در این زمینه متخصص هستند گاها نمی توانند این موضوع را تشخیص دهند و حتی دست زدن به این قارچ های سمی می تواند برای آنها دردسرساز شود و عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

 

طی یک هفته اخیر در کرمانشاه هم تعداد زیادی از شهروندان با مشکل مسمومیت ناشی از مصرف قارچ های وحشی رو به رو شده اند که حتی این مسمویت باعث مرگ تعدادی از این شهروندان شده است.

 

قارچ های وحشی را استفاده نکنید

 

یک متخصص تغذیه  اظهار داشت: قارچ های خوراکی مواد غذایی باررزشی هستند و جایگزین بسیار مناسبی برای پروتئین محسوب می شوند، قارچ حدود ۵ تا ۶ درصد پروتئین را دارا است.

 

امیری افزود: قارچ ها بعضی ویتامین‌های گروه B و C را هم در خود دارند همچنین دارای عناصر مغذی چون مس، آهن، کلسیم و... هستند که برای رشد، خصوصا رشد کودکان بسیار مفیدند.

 

وی با بیان اینکه اما باید توجه کرد که برخی قارچ ها هم سمی هستند، گفت: تشخیص قارچ های سمی از قارچ‌های غیرسمی خوراکی مشکل است.

 

این متخصص تغذیه بیان داشت: قارچ‌های سمی به دلیل داشتن سم آماتوکسین باعث بروز علائم مسمومیت می‌شوند و مسمومیت با قارچ سمی علائمی شبیه به مسمومیت گوارشی دارد.

 

امیری افزود: افرادی که قارچ مصرف می کنند در صورت بروز هر یک از علائمی شبیه مسمویت های گوارشی همچون حالت تهوع، دل پیچه و اسهال به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند، چون دیر رسیدن فرد مسموم به مراکز درمانی عواقب خطرناکی را در پی دارد.

 

وی با بیان اینکه علائم مسمومیت معمولا ۶ تا ۲۴ ساعت پس از مصرف قارچ شدت می گیرد، اظهار داشت: عوارض حادتر ورود این سموم به بدن در روزهای دوم تا چهارم مسمومیت آسیب به کبد و کلیه و ایست قلبی است.

 

این متخصص تغذیه به شهروندان توصیه کرد که از خوردن قارچ های وحشی خودداری و تنها قارچ هایی را که در فروشگاه‌ها عرضه می شود را مصرف کنند و در صورت مشاهده علائمی شبیه به مسمویت گوارشی به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: تا ساعت یک بامداد امروز ۹۸ نفر به بیمارستان های کرمانشاه مراجعه کرده اند.

 

مرگ ۳ نفر و مصدومیت ۹۸ نفر به دلیل مسمومیت قارچ سمی در کرمانشاه

 

دکتر صائب مدرسی از مرگ سه نفر از این افراد به دلیل مسمومیت قارچ سمی خبر داد و افزود: دو نفر از این افراد در بیمارستان امام خمینی کرمانشاه و یک نفر در بیمارستان شیراز فوت کرده است.

 

وی بیان داشت: ۸ نفر از این افراد به بیمارستان شیراز اعزام شدند که یک نفر فوت کرد و ۷ نفر از آنها در آن بیمارستان هستند که ۴ نفر در آی سی یو و یک نفر تحت عمل پیوند کبد قرار گرفته است.

 

به گفته این مسئول، ۶ نفر مستقیما به شیراز مراجعه کرده اند و در حال حاضر ۱۳ نفر در بیمارستان امام خمینی کرمانشاه بستری، ۳ نفر در آی سی یو، ۱۱ نفر در اورژانس و ۵۷ نفر هم ترخیص شده اند.

وی به شهروندان توصیه کرد که از خوردن قارچ های خودرو خودداری کنند، چون ابن قارچ ها علاوه بر درگیری های کبدی، مشکلات خونی و گوارشی حتی می توانند باعث مرگ فرد شوند.

 

رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: توصیه می شود که چوپان ها و افراد محلی نیز از خوردن و خرید و فروش این قارچ ها خودداری کنند.

 

دکتر مدرسی یادآور شد: افراد پس از مصرف قارچ با مشاهده هرگونه علایمی همچون تهوع و استفراغ، خونریزی گوارشی، ادرار خونی و ملتحمه زرد سریعا برای آزمایش به بیمارستان مراجعه کنند.

 

وی در خصوص اینکه آیا این قارچ های سمی پادزهر دارند با نه نیز گفت: در حال حاضر تیمی از وزارت بهداشت به کرمانشاه آمده اند و از قارچ ها در اماکنی که اعلام شده نمونه برداری کرده و برای آزمایش به تهران برده اند و هنوز جوابی ارائه نکرده اند.

 

این مسئول اظهار داشت: بیشترین مراجعین در این زمینه نیز از ماهیدشت، حوالی کورزران، میانراهان و صحنه بوده اند.

 

دکتر مدرسی در مورد اینکه آیا سم این قارچ ها با پختن و کباب کردن از بین می رود یا نه نیز گفت: خیر افراد مراجعه کننده هم قارچ را به صورت پخته و یا سرخ شده مصرف کرده اند.

ارسال نظرات