منابع آگاه اعلام کردند: مقامات شرکت نفت CNPC چین اعلام کردند در صورتی که شرکت نفت توتال فرانسه ایران را ترک کند آمادگی داریم پروژه‌های میدان گازی پارس جنوبی را اجرا کنیم.
کد خبر: ۹۰۱۶۱۸۸
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵

 

به گزارش  خبرگزاری بسیج، شرکت نفت CNPC  چین اعلام کرد: در صورتی که شرکت نفتی فرانسوی توتال پروژه‌های خود در میدان گازی پارس جنوبی را به دلیل خروج آمریکا از برجام نیمه کاره رها کند آمادگی داریم تا جایگزین این شرکت در پارس جنوبی شویم. 

طی روزهای گذشته آمریکا از برجام خارج شد و اعلام کرد تحریم‌های نفتی و گازی را علیه ایران مجددا به جریان خواهند انداخت. اگرچه این تحریم‌ها یکجانبه خواهند بود اما به نظر می‌رسد برخی شرکت‌ها نظیراینپکس ژاپن سر تعظیم در برابر فشارهای آمریکا فرود آورده و در حال ترک ایران هستند. 

منابع آگاه اعلام کردند: در صورتی که توتال نیز چنین سیاستی را در پیش گرفته و پروژه‌های خود در میدان گازی پارس جنوبی را رها کنند شرکت CNPC چین آمادگی دارد تا این پروژه‌ها را بدست گیرد. میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان است. البته هنوز مشخص نیست که شرکت CNPC در پس پیشنهاد خود مجوز دولت خود را گرفته است یا خیر اما این مساله می‌تواند به شدت گرفتن اختلاف تجاری بین پکن و واشنگتن منجر شود. 

در دسامبر سال گذشته توافقی به ارزش یک میلیارد دلار امضا شد که به این شرکت چینی اجازه داد تا در صورت ترک پروژه‌های ایران توسط توتال آنها را بدست گیرد. 

بنا به اعلام چندین منبع آگاه از آن زمان به بعد شرکت CNPC  برنامه‌ریزی کاملی را برای بدست گرفتن پروژه‌های توتال در صنعت گاز ایران انجام داده است. 

بنا به گفته یک منبع ارشد دولتی در حال حاضر احتمال کناره‌گیری توتال از پروژه‌های گازی ایران بالا است و در صورت بروز این اتفاق CNPC آمادگی دارد تا به طور کامل این پروژه‌ها را در دست گیرد. 

یک مقام دیگر نیز گفت: از زمان تایید سرمایه‌گذاری شرکت چینی برنامه‌ریزی خود در این زمینه را آغاز کرده است . 

وی تاکید کرد: پیش‌تر شرکت CNPC چین پیش‌بینی کرده بود که احتمال اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران زیاد است. 

بنا به توافق انجام شده در فاز یازده پارس جنوبی شرکت CNPC می‌تواند در صورت خروج توتال سهام 50.1 درصدی این شرکت را بدست گیرد. این شرکت هم اکنون در این میدان گازی 30درصد سهیم است. 

منابع آگاه اعلام کردند تا کنون این شرکت هندی 20 میلیون دلار برای طراحی و برنامه‌‌ریزی توسعه این میدان گازی هزینه کرده است. 

ارسال نظرات