محمدابراهیم نیکزاد
واکنش اساتید بسیجی تهران بزرگ به خروج امریکا از برجام؛
استادان بسیجی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی تهران بزرگ در بیانیه ای، ضمن ابراز انزجار از عمل مغایر با اخلاق و اصول دیپلماتیک امریکا و اعلام بی اعتمادی به امریکا، از دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه درخواست کردند با قدرت دربرابر زیاده خواهی های امریکا و غرب بایستند.
کد خبر: ۹۰۱۶۲۹۸
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، استادان بسیجی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی تهران بزرگ با صدور بیانیه ای، ضمن ابراز انزجار از عمل مغایر با اخلاق و اصول دیپلماتیک امریکا و اعلام بی اعتمادی به امریکا، از دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه درخواست کردند با قدرت دربرابر زیاده خواهی های امریکا و غرب بایستند.

متن این بیانیه بدین شرح است:

 

بیانیۀ تحلیلی بسیج اساتید تهران بزرگ در محکومیت خروج آمریکای غیر قابل اعتماد از برجام

 

بسمه تعالی

امام علی(ع): وَ لَکِنِ الْحَذَرَ کُلَّ الْحَذَرِ مِنْ عَدُوِّکَ بَعْدَ صُلْحِهِ فَإِنَّ الْعَدُوَّ رُبَّمَا قَارَبَ لِیَتَغَفَّلَ فَخُذْ بِالْحَزْمِ وَ اتَّهِمْ فِی ذَلِکَ حُسْنَ الظَّنِّ.

زنهار! زنهار! از دشمن خود پس از آشتی کردن، زیرا دشمن چه بسا به نزدیکی می‌گراید و نمایش صلح می‌دهد تا طرف را غافلگیر کند، پس جانب احتیاط را بگیر و خوش گمانی خود را درباره حیله گری های دشمن متهم بساز.

 

مرحبا به ملت رشید ایران اسلامی که با صبر انقلابی و بصیرت سیاسی، مناسبات بین المللی را به دقت رصد می کنند و نماز سیاسی – الهی جمعۀ اخیر را به محکومیت اقدام خلاف اخلاق دیپلماتیک ایالات متحده و رجم شیطان اکبر آراستند و با مشت گره کرده، سیاست نهائی جمهوری اسلامی همانا مرگ آمریکای ستمگر، به عنوان ام الخبائث و امام الأئمۀ کفر را فریاد کشیدند؛ سرمایۀ عظیمی که دستگاه دیپلماسی کشور اگر بداند و البته اگر بخواهد، می تواند از آن به عنوان پشتوانۀ محکم و قاطع در تعاملات دیپلماتیک بخوبی بهره گیرد. بسیج اساتید تهران بزرگ هماهنگ با ملت شریف ایران اسلامی ضمن محکوم کردن اقدام رئیس جمهور کاسب کار آمریکا در خروج از برجام، توجه همگان بویژه دولتمردان کشور را به نکاتی شایان اهتمام جلب می کند؛

  • نگاهی به تاریخ برجام نشان می دهد که نقطۀ شروع مذاکرات هسته ای درخواست رئیس جمهور وقت ایالات متحده بود که توسط پادشاه عمان در اختیار مقامات ایران قرار گرفت و علی رغم تأییدات مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی جمهوری اسلامی بر تعهدات خود، این آمریکاست که هم بلا فاصله پس از تصویب برجام، با وضع تحریم های مسلسل و عملیات روانی، تمام تلاش خود را بکار گرفت تا جمهوری اسلامی را از ثمرات آن محروم سازد و اکنون نیز با خروج یکجانبه از برجام، بسیار حساب شده می کوشد با حفظ محدودیت های برجامی برای ایران، حد اعلای تحریم ها را اِعمال نماید و جمهوری اسلامی را با انزوای بیرونی و انسداد درونی مواجه سازد که این خود به روشنی، بخشی از راهبرد براندازی نظام اسلامی می باشد و همان چیزی است که رهبر فرزانۀ انقلاب از پیش می دیدند و مسئولان کشور را از هرگونه مذاکره با آمریکا تحذیر می فرمودند. لذا با این تجربۀ روشن و بدعهدی های متعدد ایالات متحده در گذشته، به حکم عقل و تجربه پروندۀ مذاکره با تروریست بالذات آمریکا برای همیشه باید بسته شود و دیگر اشخاص و رسانه هایی به خود اجازه ندهند تحت واژه های ظاهر فریب عقلانیت و لزوم ارتباط با جهان، به تطهیر و بزک آمریکای جهانخوار بپردازند. زیرا پس از این همه تجربه، تشکیک در صداقت آنها روا خواهد بود.

 

  • ملت شریف و رشید ایران اسلامی نیک واقفند که هدف تحریم ها مطابق آیۀ شریفۀ «هُم الَّذینَ یَقولونَ لا تُنفِقوا عَلی مَن عِندَ رَسولُ اللهِ حَتی یَنفَضّوا»: (آن ها کسانی هستند که می گویند به کسانی که نزد پیامبر خدا هستند کمک مالی نکنید تا از دور او پراکنده شوند)، واگرائی ملت از حاکمیت و درواقع فاصلۀ مردم از ولایت و غریب گذاشتن امام است که اگر دشمن به این هدفش دست یابد با توجه به قساوت وصف ناپذیر آمریکای جنایتکار که تابلوی روشن آن از کودتای 28 مرداد سال 32 تاکنون در پیش روی ماست، به یقین ملت زیان خواهد دید. حال آنکه ادامۀ همان آیه می فرماید: « وَ لِلّهِ خَزائِنُ السَّمواتِ وَ الاَرضِ وَ لکنَّ المُنافقینَ لایَفقَهون» (منافقون،۷)، که خزائن و گنجینه های آسمان ها و زمین در دست خداوند است و کلید آن ایمان و تقواست نه در دست تحریم کنندگان فاسد و کافر و لذا باید دل، قوی داشت و در مقابل شدت دشمن بر قوت ایمان و امید به فضل خداوند افزود و این موقعیت را آزمونی الهی دید که پیروزی در آن علاوه بر گشایش امور و عزت دنیوی، مقامات معنوی و اخروی را در پی خواهد داشت.

 

  • ریاست محترم جمهور و دستگاه دیپلماسی کشور برغم نشان دادن حسن نیت در اثنای مذاکرات و تحمیل هزینه های گزاف به ملت، به خوبی به همان فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیدند مبنی بر اینکه آمریکا دروغگو، بدعهد و غیرقابل اعتماد است و اکنون نیز ایشان می فرمایند که نسبت به مذاکره با کشورهای اروپایی بدبین هستند و لذا اخذ تضمین عملی و عینی ضرورت دارد. بویژه وقتی مشاهده می شود بیانیۀ آنها در واکنش به خروج آمریکا از برجام، به نوعی تکرار سخنان ترامپ و حاوی زیاده خواهی می باشد و شائبۀ تقسیم کار سیاسی میان ایالات متحده و شرکای اروپائی اش را که در اثنای مذاکرات هم دیده می شد، تقویت می نماید. این تضمین عملی می تواند پس دادن اموال بلوکه شدۀ ما در اروپا و یا تعهد استفاده از حق وتو در مقابل مخاصمات آمریکا با ایران در شورای امنیت یا حمایت مالی و حقوقی از شرکت های خصوصی اروپایی همکار با ایران در مقابل تحریم های ثانویۀ آمریکا باشد. لذا نمایندگان مذاکره کنندۀ کشور با تأکید بر انجام تمام تعهدات برجام توسط ایران اسلامی که به تأیید آژانس بین المللی انرژی اتمی هم رسیده است، از آنجا که برجام در کنار اقدام مشترک، «رژیم تأمین انتظارات متقابل» نیز می باشد، با قوت و صراحت، انجام تعهدات بر زمین ماندۀ غرب را مطالبه نمایند و به آنها مجال انحراف از موضوع هسته ای به موضوعات دیگر که از اساس در مذاکرات هسته ای وجود نداشت را ندهند. بعلاوه از آنجا که توافق هسته ای، مورد تصویب شورای امنیت قرار گرفته و توافقی خاتمه یافته است و در عین حال تعهدات طرف مقابل مطابق همان معاهده انجام نگرفته است، درخواست تغییر مفاد آن بویژه پذیرش برخی محدودیت ها و الزامات ابدی و نامحدود که هیچ ملت مستقلی زیر بار آن نمی رود، وجاهت قانونی نداشته، خلاف منافع ملی و امنیت کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

  • مجلس شورای اسلامی و قوۀ قضائیه با رصد مذاکرات و کاربست توان تقنینی و نظارتی، به وظایف قانونی خود از یک سو در تقویت قوۀ مجریه و از دیگر سو در حفظ و حراست منافع ملت به درستی عمل نمایند. بدین منظور لازم است که دولت محترم قوای دیگر و مردم را در خلأ اطلاعاتی قرار ندهد تا تجربۀ مذاکرات گذشته تکرار نشود. بدیهی است که وضع قوانین مورد نیاز در مجلس شورای اسلامی و نیز استناد به راهپیمائی میلیونی مردمی در سراسر کشور و توانمندی های دیگر ملی و منطقه ای جمهوری اسلامی می تواند پشتوانۀ تیم مذاکره کننده در جریان مذاکره باشد. بویژه تعلیق برخی تعهدات برجامی فعلی به دلیل عدم برخورداری کشور از مزیت های وعده داده شده در برجام، می تواند از زیاده خواهی غرب در شروع مذاکره با کشورهای اروپائی جلوگیری نماید.

 

 

در خاتمه ضمن قدردانی مجدد از حضور انقلابی ملت شریف ایران اسلامی و تقبیح اقدام متکبرانۀ آمریکای جنایتکار، ازآنجاکه برآورد دشمنان از ما بر تصمیم و عملکردشان نسبت به ما تأثیر مستقیم دارد، راه برون رفت از وضعیت کنونی و انتخاب صحیح در پیچ تاریخی در مسیر اعتلای انقلاب اسلامی را تمسک به مفاد آیۀ شریفۀ «إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدون (فصلت، 30)، همانا گفتمان عزتمندانۀ امام، رهبری و شهیدان انقلاب اسلامی«اعظم الله اجورهم» می دانیم. در غیر این صورت کشور در چنبر فرایند فرسایشی پاس شدن میان آمریکا، اروپا و کشورهای دیگری که احیاناً در آینده وارد نقشۀ آنها می شوند، معطل و بدون کسب امتیاز قابل توجهی مجبور به دادن امتیازات مضاعف می شود که هرگز به صلاح ملت نمی باشد. هرچند تجربۀ برجام تاکنون خسران محض بوده است اما درس بزرگی مبنی بر عدم اعتماد به دشمنان، توجه به توان ملی و اتکا به قدرت لایزال الهی به همراه داشته است که نظر به قرار داشتن ایران در فهرست اقتصادهای پویا در اسناد متقن مربوط به اقتصاد جهان در سال 2030 می تواند نویدبخش آینده ای روشن باشد که با استقامت بدست می آید.

من الله التوفیق و علیه التکلان.

 

بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی تهران بزرگ

ارسال نظرات
آخرین اخبار