خبرهای داغ:
کارشناس مسائل سیاسی خارج شدن آمریکا از برجام را تلنگری برای دولتمردان در راستای توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخل عنوان کرد و گفت: شاید اینکه آمریکا از برجام خارج شد تلنگری باشد برای دولتمران کشور در مجلس، قوه قضاییه و دولت که بیشتر به فکر ظرفیت‌های داخل در حل مشکلات کشور و به خصوص مشکلات اقتصادی باشند.
کد خبر: ۹۰۱۶۵۸۲
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷

خروج آمریکا از برجام تلنگری برای دولتمردان در توجه به توانمندی‌های داخل/ دولتمردان زلف خود را به اروپا گره نزنندمحمود قاسمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان در واکنش به خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: سخنان ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام قابل پیش‌بینی بود و امروز بر دولتمران و غرب‌زدگان نیز به خوبی اثبات شد.

وی با بیان اینکه آمریکا به واسطه برجام تنها به دنبال منافع خود بود که این مهم در بیانات دولتمردان آنها کاملا مشخص بود، گفت: خانم وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه دولت قبل آمریکا طی سخنرانی عنوان کره بود که ما برجام را به گونه‌ای طرح‌ریزی کرده‌ایم که خروج دولت آمریکا از این معاهده سخت نباشد.

این کارشناس مسائل سیاسی با ابراز تأسف از اینکه در سایه شعارهای اغراق‌آمیزی مثل فتح الفتوح، پیروزی بزرگ، خورشید تابان، آفتاب درخشان و... این حقایق بدیهی مغفول ماند، افزود: در خصوص برجام توسط رسانه‌هایی که به نوعی حامی دولت بودند به حدی بزرگنمایی و اغراق شد که حتی اظهارات تیم هسته‌ای آمریکا مبنی بر خروج آنها در برجام به نوعی مورد غفلت قرار گرفت.

وی با اشاره به اظهارات وندی شرمن با بیان اینکه آمریکا برجام را در راستای تأمین منافع خود و اروپا پیش می‌برد، اضافه کرد: آمریکا در جهتی حرکت کرد که چنانچه نتایج مذاکرات و برجام دلخواه آنها نبوده به راحتی از آن خارج شود.

قاسمی با بیان اینکه معاهده برجام با دید خوش‌بینی به دشمن امضاء شد، گفت: اگر بگوییم آمریکا به لحاظ معاهده بین‌المللی با خروج از برجام خطاهای بسیار بزرگی کرد صحیح است اما از روز اول در برجام غفلت شد و با دید خوش‌بینی به دشمن این معاهده بسته شد که در این شکی نیست.

* برجام گره‌ای از مشکلات کشور را باز نکرد

وی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان و معلمین عنوان کرد: ناراحتی و تلخ کامی رهبر در دیدار با فرهنگیان کاملاً نمایان بود به طوری که به صراحت فرمودند چندین بار به تیم هسته‌ای گفتند آمریکا قابل اعتماد نیست اما آنها قبول نکردند و حال چنین نتیجه‌ای در پی داشته است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه برجام گره‌ای از مشکلات کشور را باز نکرد، بزرگ‌ترین دستاورد برجام را به اثبات رسیدن غیر قابل اعتماد بودن آمریکا برای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور دانست و اضافه کرد: برای تمام جناح‌های سیاسی و به خصوص دولت و تیم هسته‌ای به اثبات رسید که آمریکا هیچ‌گاه قابل اعتماد نیست و این بزرگ‌ترین دستاورد برجام است.

وی با اشاره به اینکه با خروج آمریکا از برجام هیچ اتفاق تازه‌ای نخواهد افتاد، تصریح کرد: قبل از برجام ما تحریم بودیم و از 13 آبان سال 58 در تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام آمریکا ما را تحریم کرده و 40 سال است که این امر ادامه دارد.

قاسمی با تاکید بر اینکه در سایه تحریم کشور پیشرفت‌های فراوانی به وجود آمد، گفت: ما در تحریم انرژی هسته‌ای را 20 درصد غنی سازی کرده و هوایپما و زیردریایی ساختیم و به عنوان قدرت موشکی خاورمیانه شناخته شدیم ضمن اینکه در تحریم در نانو تکنولوژی، نانو بیولوژی و در هوا فضا ماهواره ساخته و به فضا پرتاب کردیم.

وی ادامه داد: تحریم برای ما تازگی ندارد و قبل از مطرح شدن موضوع برجام، اقتصاددانان کشور از جناح‌های مختلف بر این باور بودند که تنها 30 درصد مشکلات کشور مرتبط با تحریم است و 70 درصد به مدیریت ما و استفاده از جوانان و ظرفیت‌های داخل بستگی دارد.

* خروج آمریکا از برجام موجب خیر و برکت برای کشور

این کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد: ملت ایران گمان نکنند با خروج آمریکا از برجام برای ما مشکلاتی اتفاق خواهد افتاد، بلکه بود و نبود آمریکا برای ما فرقی نداشته چراکه در طول این مدتی هم که بود هیچ خاصیتی نداشت.

وی خروج آمریکا از برجام را موجب خیر و برکت برای کشور دانست و افزود: با خروج آمریکا از برجام فشارهای جزئی و مقطعی در بازار ارز و مسائل ریالی و پولی ایجاد می‌شود که این نیز ماندگار نیست اما قطعا همان طوری که در 40 سال گذشته اکثر طرح‌های آمریکا چه در کشور آمریکا علیه ایران و چه در منطقه به نوعی به نتیجه نرسیده این بار نیز با خروج آمریکا این سبب خیر و برکت برای کشور ما خواهد شود.

قاسمی خارج شدن آمریکا از برجام را تلنگری برای دولتمردان در راستای توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخل عنوان کرد و ادامه داد: شاید اینکه آمریکا از برجام خارج شد تلنگری باشد برای دولتمران کشور در مجلس، قوه قضاییه و دولت که بیشتر به فکر ظرفیت‌های داخل در حل مشکلات کشور و به خصوص مشکلات اقتصادی باشند.

وی ضمن توصیه به دولتمردان و تیم هسته‌ای در راستای عدم اعتماد به سه کشور اروپایی عنوان کرد: مهم‌ترین نکته خروج برجام این است که ما از چاله در نیاییم و به چاه بیافتیم، اگر گمان کنیم که اروپایی‌ها می‌توانند جای خالی آمریکا را پر کنند این اشتباه بزرگی است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در 50 سال گذشته تمام حوادث تاریخی منطقه و جهان نشان از این موضوع دارد که اروپا همیشه دنباله‌رو آمریکا بوده و در این شرایط اروپا نقش پلیس خوب را برداشته است، گفت: آمریکا با خروج از برجام می‌خواهد با دست باز اقدامات وقیحانه و مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد و اگر کسی به او اعتراض کرد اینگونه توجیه کند که چون در برجام نیست محدودیتی در خصوص اینکه هرگونه اقدامی علیه ایران انجام دهد، ندارد و کاملاً آزاد است.

* دولتمردان نباید با دید خوش‌بینانه وارد مذاکره جدید با اروپا شوند

وی با ابراز اینکه اروپا در این میان نقش میانجی که 100 درصد طرفدار آمریکاست را گرفته، یادآور شد: اروپا با اصرار خود که ایران باید در برجام بماند دست ما را می‌بندند، چراکه اگر ما بخواهیم اقدام متقابل علیه آمریکا انجام دهیم اروپایی‌ها اینگونه واکنش نشان می‌دهند که ما چون در برجام هستیم شما حق ندارید اقدامی خارج از برجام داشته باشد به گونه که دست ما را می‌بندند تا آمریکا راحت‌تر بتواند علیه جمهوری اسلامی اقدامی انجام دهد.

قاسمی با بیان اینکه دولتمردان نباید اشتباه گذشته را تکرار کنند و با دید خوش‌بینانه وارد مذاکره جدید با اروپا شوند، تصریح کرد: ما در طول 40 سال گذشته از آلمان، فرانسه، هلند، انگلیس و کانادا کم دشمنی ندیدیم، اینها به دنبال منافع خود هستند.

وی یادآور شد: ما همان بی‌اعتمادی که به آمریکا داریم باید اروپا نیز داشته باشیم چراکه همگی اینها یکی هستند و انگلیس و آمریکا و فرانسه جدا نیستند؛ بنابراین حرف مردم این است که دولتمران دوباره اشتباه قبلی را تکرار نکنند و با دید خوش‌بینانه وارد مذاکره با اروپا نشوند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: ما مخالف این نیستیم که رئیس جمهوری به مدت دو هفته به اروپا فرصت داده تا موضع خود را در خصوص ماندن یا خروج از برجام اعلام کنند اما خوش‌بینانه با اروپا برخورد نکنیم که خسارت این جبران ناپذیر است.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی داخل در حل مشکلات کشور خاطرنشان کرد: امیدواریم خروج آمریکا برای ما سبب خیر باشد و به داشته‌ها و ظرفیت‌های داخلی خود تکیه کنیم و مشکلات کشور را به اتکا به نسخه‌ها داخلی همچون اقتصاد مقاومتی و استفاده از 10 میلیون جوانی که تحصیلات عالیه دارند و با استفاده از مدیران توانمند این خلأ جزئی که در اثر خروج جزئی آمریکا از برجام در معاملات ارزی ما وجود دارد، رفع کنیم.

* برجام فتح الفتوحی نبود اما همین که چهره آمریکا را رو کرد خواص داشت

قاسمی با اشاره به دستاوردهای برجام عنوان کرد: آنچه که در 30 ماه مذاکرات در خصوص برجام اغراق شد واقعاً برجام فتح الفتوحی نبود اما همین که چهره آمریکا را رو کرد خواص داشت.

وی با بیان اینکه دولتمردان زلف خود را به اروپا گره نزنند، گفت: اگر دولت به دنبال این است که حقوق ملت ایران را از حلقوم کشورهای استعماری بیرون بکشد حالا که ثابت شده آمریکا قابل اعتماد نیست، به دنبال این نباشد که زلف خود را به اروپا گره زنند و گمان نکند که اروپا فرشته نجات است و می‌تواند جای خالی آمریکا را پر کند چراکه سگ زرد برادر شغال است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ما اشتباهی را که مرتکب شدیم و به آمریکا اعتماد کردیم و در آخر ضربه خوردیم را نباید دوباره در قبال اروپا تکرار کنیم.

وی با بیان اینکه اگر دولت به اروپا اعتماد و او را منجی این جریان بداند بعد از مدت کوتاهی همین بلایی که آمریکا سر ما آورده اروپا به شکلی دیگر سر ما خواهد آورد، اضافه کرد: آقای ظریف خود اعتراف کرد که دچار اشتباه بزرگی شدم که به جان کری اعتماد کردم؛ این جمله مغز متفکر هسته‌ای ما بوده و وقتی اینگونه اظهار می‌کند چرا دوباره بخواهیم این اشتباه را در مورد اروپا تکرار کنیم.

قاسمی یادآور شد: آمریکا و اروپا با هم فرقی ندارد و دست هر دو در یک کاسه است بنابراین هر برخوردی که می‌خواهیم با آمریکا داشته باشیم باید همان برخورد را نیز با اروپا داشته باشیم و به او اعتماد نکنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات