عدم صداقت دولتمردان با ملت ایران

پایان تناقضات برجام؛ این قسمت نفت/ آقای زنگنه؛ کدام حرفتان را باور کنیم؟ +تصاویر و فیلم

تناقض آشکاری در صحبت‌های دولتمردان و رسانه‌های حامی دولت وجود دارد که با هیچ عقل سلیمی این معادله مجهول حل نمی شود.
کد خبر: ۹۰۱۶۶۸۲
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۹
 
به گزارش خبرگزاری بسیج،  طی اجرای سند توافق برجام روایت‌های بسیاری از دستاوردهای این توافق از سوی دولتمردان برای اقناع افکار عمومی ارائه می شد. خصوصا اینکه «ولی الله سیف» رئیس بانک مرکزی در نیویورک در مقابل کارشکنی‌های غربی ها بیان داشت که «دستاورد برجام تقریبا هیچ بوده است.» روایت هایی که حاکی از دستاردهای مختلف این سند هسته ای بود. فروش نفت هم در این لیست جزو دستاوردهای برجام اعلام شد. کاربه جایی رسید که فروش نفت ایران تنها منوط به برجام شد و گفته شد که اگر برجام نبود فروش نفتی هم در کار نبود.

به گزارش جهان نيوز، در این حیطه جمله معجزه آسای برجام برای صنعت نفت کشور را رئیس جمهور گفت. «حسن روحانی» در فروردین ماه سال 1395 در نشست مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برجام فضا را برای پیشرفت کشور فراهم کرده است، بیان کرد: «برجام نبود یک بشکه نفت هم نمی توانستیم صادر کنیم.»  در حالی که رئیس‌جمهور مدعی شده بود اگر برجام نبود حتی یک بشکه نفت هم نمی‌توانستیم صادر کنیم، خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک اعلام کرد قبل از برجام حداقل روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم.


در ادامه این سخنان، «سید عباس عراقچی» عضو تیم هسته ای کشورمان و معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه در دی ماه سال گذشته با بیان اینکه نباید دائم بگوییم دستاورد ما از برجام هیچ بوده است، گفت: «ما همین امسال ۴۰ میلیارد دلار نفت فروختیم که همه پول آن نیز از طریق بانک به حساب بانک مرکزی وارد شده و بسیار شفاف و روشن است.»


«محمد باقر نوبخت» سخنگوی دولت نیز با بیان اینکه اگر برجام نبود مشکلات فراوانی در فروش نفت خام داشتیم، اظهار داشت: «واقعیت این است که اگر برجام نبود، امروز باید نفت در برابر غذا را تحمل می کردیم و امروز باید اقتصاد ریاضتی را به جای اقتصاد مقاومتی در کشور تحمل می کردیم.»


وی همچنین در در نشست با برگزیدگان و فعالان اقتصادی در خراسان شمالی به فشار اقتصادی پس از تحریم اشاره ای کرد و گفت:« فروش ۲ برابری نفت بدون برجام ممکن نبود.»


در اردیبهشت سال 95 «بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت درباره‌ دستاوردهای پسابرجام و افزایش صادرات نفت  عنوان کرد: «یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام افزایش صادرات بوده است به طوری که در دوران تحریم صادرات نفت خام ما تنها یک میلیون بشکه بود که با در نظر داشتن میعانات به حدود یک میلیون و 350 هزار بشکه می‌رسید.»


وزیر نفت ادامه داد: «این در حالی است که این ماه صادرات نفت خام ما به دو میلیون بشکه می‌رسد که با احتساب میعانات مجموعا دو میلیون و 400 هزار بشکه صادرات داشته‌ایم که این به معنای دو برابر شدن صادرات نفت خام و میعانات است.»

در اسفند سال 95 هم مجددا زنگنه گفت:‌ «قبل از برجام در روز یک میلیون بشکه نفت به زحمت صادر می‌کردیم اما اکنون به طور میانگین صادرات نفت ما بیش از دو برابر شده است.»

«سیده فاطمه حسینی» عضو فراکسیون امید مجلس نیز، با اشاره به تاثیر برجام بر رشد اقتصادی کشور گفت: «بدون شک اهتمام رئیس جمهور و مجموعه دولت در خصوص به ثمر رساندن برجام تاثیرات بسیار مثبتی در رشد اقتصادی کشور داشت و بالارفتن میزان فروش نفت به جز در سایه برجام و اقتدار مدیران نفتی کشور در عرصه بین المللی امکان پذیر نبود.»


در همین زمینه، خبرگزاری ایسنا که نزدیک به اصلاح طلبان است، نوشت: «حالا یکسال از آن بیانیه تاریخی سپری شد؛ «برجام نفت را زنده کرد» و صنعت نفت هم حقش را به برجام ادا کرد و«برجام را زنده نگه داشته است»؛ از همین روست که حسن روحانی، رئیس جمهوری گفته است: صنعت نفت کشور حداکثر استفاده را از فضای برجام داشته است.»

این خبرگزاری از قول، «امیرحسین زمانی نیا»، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت که از او بعنوان عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای نام برده می شود، عنوان کرد: «گشایش‌های برجام در صنعت نفت و گاز ما سبب شد که ما بتوانیم از تمام ظرفیت خودمان برای توسعه، تولید و صادرات استفاده کنیم و هیچ مانعی به خصوصی در این زمینه نداریم.»


روزنامه اصلاح طلب شرق نیز در دیماه سال گذشته در سرمقاله خود با تاکید بر دستاورد نفتی برجام نوشت:«اگر برجام نبود امروز در سایه سیاست‌های ماجراجویانه دولت قبل باید شیرهای نفت را می‌بستیم؛ چون بنای جهان توقف کامل صادرات نفت کشور بود».

البته این گوشه ای از دستاوردهای نفتی بود که اصلاح طلبان و دولتمردان برای برجام برشمردند اما اینک که آمریکا به طور کاملا یکطرفه و بدون توجه به تعهداتش در برجام و هزینه‌های ترک آن این توافق را زیر پا گذاشته، دولتمردان این اطمینان را به مردم می دهند که هیچ خطری صنعت نفت کشورمان را تهدید نمی کند.

در همین رابطه، وزیر نفت گفت: «با خروج امریکا از برجام اتفاق قابل ذکری در صادرات نفت و گاز و میعانات گازی کشور نمی افتد و درآمدهای ارزی تغییر نمی کند.»


در حال حاضر این سوال به وجود می آید که اگر برجام این همه برای صنعت نفت دستاورد داشته است، حالا که طرف قدرتمند یعنی آمریکا از برجام خارج شده و قرار است طی ماه های آینده تحریم ها دوباره بازگردد با این همه دستاوردی که دولتمردان برای برجام برشمرده‌اند، چرا این اتفاق تاثیری بر صادرات نفت کشورمان نخواهد داشت؟

اگر آن دستاوردها واقعی بوده است و همه چیز منوط به برجام بوده حالا که برجام معلق میان زمین و آسمان و تقریبا تمام شده، پس این اطمینان دهی به چه منظور انجام می شود.

واقع ماجرا این است که یا برجام آنچنان دستاورد نداشته و یا اینکه تحریم های آنقدر که گفته می شده سنگین نبوده است. به هر شکل تناقض آشکاری در صحبت‌های دولتمردان و رسانه‌های حامی دولت وجود دارد که با هیچ عقل سلیمی این معادله مجهول حل نمی شود. خصوصا که در خاطر ملت ایران بزرگنمایی ها از تحریم های دشمن و بزک برجام که تا آب خوردن مردم هم به آن متصل کردند، ثبت شده که پرده از اصل ماجرا بر می دارد. همان طور که چندی پیش رحمانیان مدیرمسئول شرق، به بزک کردن برجام برای اقناع -بخوانید انحراف- افکارعمومی اعتراف کرد. 
ارسال نظرات