عادت ناپسند سه طلاقه خوردن ادبیات روزمره و سر زبان خیلی از مردان جامعه فعلی شهر من یعنی مریوان است؛ و این امر نمونه بارز خشونت علیه زنان است.
کد خبر: ۹۰۱۷۰۹۸
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، حلیمه شوهر و دو فرزند خردسال خود را دوست دارد و مشکلاتی آنچنانی هم در زندگی زناشویی نداشته است، اما به دلیل سه طلاقه شدن از طرف شوهرش به ناچار دور از فرزندان و شوهرش در خانه پدری و مادری زندگی را بسر می‌برد چرا که برادر شوهر و پدر شوهر او که روحانی هم هست معتقدند طلاق حلیمه واقع شده و حلیمه بر پسرشان حرام است و باید حقوق شرعی خودرا بگیرد و فرزندان ٦ ماهه و ٢ ساله اش را رها کند.

سه طلاقه کردن، اصطلاحی است فقهی و عرفی که برای فقه شیعه و فقه سنت تعاریف متفاوتی دارد. مطابق ماده ١٠٥٧ قانون مدنی، زنی که ٣ مرتبه متوالی همسریک نفر بوده و مطلقه شده بر أن مرد حرام می‌شود مگر اینکه به عقد دایم به زوجیت مرد دیگری درآمده و پس از وقوع نزدیکی با او به واسطه طلاق، یا فسخ یا فوت فراق حاصل شده باشد. طبق این تعریف که مورد نظر هر دو گروه شیعه و سنی است یک مرد مسلمان برای سه طلاقه کردن زن خویش اجازه دارد با ٣ بار تکرارلفظ طلاق یا ٣ بار خواندن لفظ طلاق در یک مرحله زن خود را طلاق دهد، و مطابق حقوق اسلامی -طلاق ایقاع است و نیازی به اراده و قبول زن ندارد و طلاق هم یعنی انحلال عقد ازدواج.
 
انتهای پیام/7727

این معضل از دهه‌ها قبل وجود داشته است و می‌توان گفت: عادت ناپسند سه طلاقه خوردن ادبیات روزمره و سر زبان خیلی از مردان جامعه فعلی شهر من یعنی مریوان است؛ و این امر نمونه بارز خشونت علیه زنان است. در بسیاری از موارد مرد برای امر و نهی و ایجاد محدودیت بدون اطلاع از عواقبش این کار را انجام می‌دهد. مثلا به زنش می‌گوید: «سه طلاقه ام افتاده باشد حق نداری بروی خانه مادرت یا سه طلاقم افتاده باشد از خانه بیرون نمی‌روی» در این حالت اگر زن به خانه مادرش برود سه طلاق او جاری شده و بر شوهرش حرام می‌شود. در اینگونه موارد و پس از آنکه زن مطلع شود که مرد قسم ٣ طلاقه یاد کرده زوجه به ناچار نزد روحانی محل رفته و در خصوص طلاق سوال می‌پرسد. معمولا بیشتر موارد این گونه طلاق‌ها در شورای روحانیت شهر که یک نهاد دولتی است بررسی می‌شود. در بیشتر موارد مرد حاضر به حضور در شورا نیست و زن همچنان بلاتکلیف می‌ماند و تنها راه آن است که دعوی تنفیذ طلاق ثلاثه را در دادگاه مطرح کند؛ و هرچند در ماده ٦٤٥ قانون مجازات اسلامی عدم ثبت واقعه طلاق جرم انگاری شده و مرد به مجازات حبس تعزیری تا یکسال محکوم می‌شود، اما در عمل هنگام شکایت زن دادگاه‌ها ما بعلت آنچه عدم سوء نیت روانی می‌نامند مرد را تبرئه می‌کنند.

در خیلی از موارد مرد به دلایل مختلف از جمله محکومیت مالی در حق زن یا مسولیت فرزندان پس از طلاق اظهار ندامت می‌کند و اقرار به سه طلاقه نمی‌کند و لفظ قبلی خودرا تغییر می‌دهد. اما چنانچه وی اقرار به سه طلاقه کرده باشد چاره‌ای جز جدایی وجود ندارد.

طبق مواردی که گفتم حلیمه با چالشی‌های زیادی روبرو است. در حال حاضر یا باید دادخواست تنفیذ طلاق دهد و یا بلاتکلیف بماند. اگر حکم طلاقش تنفیذ شود او فقط در صورت ازدواج با مرد دیگری که محلل خوانده می‌شود و طلاق از او می‌تواند مجدد با شوهر خود ازدواج کند. اما محلل دیگر امری مذموم و ناپسند و دارای قبح اجتماعی است و تقریبا منسوخ شده، اما در مواردی بناچار و علیرغم میل باطنی و با اکراه و برای به اصطلاح درست کردن سه طلاق اقدام به آن می‌نمایند.

مهم آن است که در سطح کلان مملکتی باید در این زمینه اقداماتی صورت بگیرد. باید اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود و آموزش لازم که دیگر مردان قسم سه طلاقه بدون اطلاع از عواقب آن نخورند. قانونگذار با همفکری و همکاری با علمای مذهبی بایستی قانونی مناسب وضع کند.

نویسنده: گلاله وطن دوست/ وکیل پایه یک دادگستری
ارسال نظرات