وزیر جهاد کشاورزی در افتتاح پروژه پرورش دام سبک:

پروژه 3 هزار راسی دام سبک ؛نماد تحقق اقتصاد مقاومتی است

حجتی گفت: مجریان پروژه 3 هزار راسی دام سبک؛با خلاقیت و نواوری دست بر روی حلقه های مفقوده ای که در تولید وجود دارد؛گذاشته اند.این پروژه تحقق اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۹۰۱۷۱۳۶
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی، در آیین افتتاح، پروژه ی مزرعه 3 هزار راسی دام سبک مولد در جمع خبرنگاران که صبح امروز برگزار شد؛گفت: این پروژه در ارتباط با بخش کشاورزی است که  مجریان این طرح با خلاقیت و نواوری دست بر روی حلقه های مفقوده ای که در تولید وجود دارد؛ گذاشته اند که آینده کشور را بیمه کند و به معنای واقعی کلمه ، پروژه 3 هزار راسی دام سبک مولد  تحقق اقتصاد مقاومتی است.

 

حجتی تصرریح کرد : این مجموعه در بخش طیور پیشتاز بودند و اکنون نیز در بخش پرورش دام سبک و شتر نیز موفق  ظاهر شدند؛در صنعت دامپروری با توجه به مزارع و کشت و صنعت در دام سنگین وضعیت خوبی داریم و م با دامپروری های  اروپا و امریکا و.. رقابت داریم.بر همین اساس در ارتباط با گوشت دام سنگین وضعیت خوبی داریم اما در مورد گوشت دام سبک به دلیل دامداری سنتی و تولید غیر اقتصادی به شیوه گذشته  و نیز کمبود مراتع با مشکل مواجه هستیم.نیازمند شیوه های نوین دام پروری سبک هستیم که این مزرعه از این دست است. که دام های پر بازده و پر تولید پرورش می دهد.

وی افزود: این دام هر 8 ماه یک بار تولید مثل می کند و به طور متوسط سه بره در سال متولد می شوند. اما ضریب تولید مثل در روش سنتی دامپروری متوسط 0.7 در سال است اما در روش نوین ضریب تولید مثل به بالای 3 واحد می رسد.این درحالی است که وزن دام نزدیک به 40 تا 50 کیلو می رسد و با اقبال خوبی که در خرید دام وجود دارد آینده خوبی برای این نوع روش متصور هستیم اکنون شیر بز دو برابر شیر شتر خریداری می شود شیر گوسفند سه برابر آن خریداری می شود؛ همچنین شتر بین 13  تا 14 هزار تومان هر کیلوی و نزدیک به 10 برابر شیر گاو خریداری می شود.

وزیر کشاورزی تصریح کرد: لذا با توجه به ارزش افزوده ای که شیر احشام دارد و تولید مثل بیشتر آنها در روش نوین؛ دلیل  بارز مزارع کنونی است.درآمد خانوار این روش در بین خانواده های روستایی افزایش می دهد و  امیدواریم با این روند  مشکل نارسایی گوشت تازه دام سبک و گوسفندی مرتفع کنیم.

وی افزود: همه بخش های پروژه دارای نوآوری است؛ شاید از لحاظ پرورش شتر نوآوری نداشته باشد اما این بخش جز بخش های فراموش شده کشاورزی و دامپروری کشور محسوب می شد که احیا گشت.ما به غلط بخش پرورش شتر را در کشور فراموش کردیم و با توجه ظرفیت و قابلیت هایی که خداوند در این حیوان  قرار داده است؛ باید ارزش بیشتری قائل شویم.

 

وزیر کشاورزی عنوان کرد: لازم می دانم تشکر و دست مریزاد بگم و امیدوارم با همین روحیه  مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر بگذاریم همان طور که می دانید دام سبک در کشور دچار مشکل چوبانی که اقتصادی نیست و کمبود مراتع است.امروز دامداری با توجه به محدودیت مراتع با مشکل جدی رو برو است و باید راهکار جدید و مکانیزه اتخاذ کرد که پرورش دام سبک از این ویژگی ها برخوردار است.

 

وی  خاطرنشان کرد:  آینده شرکت تولیـدی اجداد سپیـدان کوثر را خوب ارزیابی و تصور می کنم که  مطالبی که مطرح کردم در خصوص آینده این شرکت بود در واقع یک آینده نگری در مورد صنعت دام سبک دراین مجموعه رقم خورده است.

 

ارسال نظرات