معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اردبیل گفت: تسهیل فضای کسب و کار جهت پیشرفت استان ضروری است و بهره گیری از استعداد‌ها و توانمندی‌های مخترعان و نخبگان یکی از راهکار‌های اساسی برای مقابله با تحریم‌های دشمن است.
کد خبر: ۹۰۱۷۲۱۵
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶

بهره گیری از استعداد‌های نخبگان راهکار اساسی مقابله با تحریم دشمن است

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، بهمن حسین زاده در جلسه خانه نخبگان علمی بسیج که با حضور نخبگان و مخترعان برگزار شد، با اشاره به خدمات ارزنده بسیج علمی به مخترعان تصریح کرد: حمایت‌های مادی بلاعوض بسیج علمی در حمایت از مخترعان و مبتکران بسیار ارزشمند است و لازم است که این نهاد به همراه دستگاه‌های اجرایی در جذب سرمایه گذار، بازاریابی و موفقیت مخترعان گام بردارد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه قشر مخترعان در پیشرفت و توسعه هر جامعه‌ای نقش اساسی دارد و رفع موانع پیش روی مخترعان یکی از اولویت‌های اساسی است، بنابراین ستاد تسهیل برای رفع موانع تولید راه اندازی می‌شود تا مشکلات واحد‌های تولیدی مخترعان را رفع کند.

حسین زاده افزود: متاسفانه در استان اردبیل نمایشگاه فن بازار جهت عرضه محصولات مخترعان وجود ندارد و برگزاری استارت آپ‌ها، ایجاد شتابدهنده‌ها و دعوت از سرمایه گذاران سراسری می‌تواند نقش مهمی در شکوفایی استعداد نخبگان و مخترعان استان داشته باشد و فناوری‌های نو، IT و صنایع تبدیلی کشاورزی که دارای ارزش افزوده بالایی هستند باید مورد توجه قرار گیرند.

وی گفت: سرمایه گذار در اجرای طرح‌های مهم و پیشرفت استان جایگاه ویژه‌ای دارد و اخیراً پنجره واحد الکترونیک ایجاد شده است و در صدد راه اندازی پنجره واحد فیزیکی هم هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری با بیان اینکه متاسفانه کشور ما از نظر فضای تسهیل کسب و کار در جایگاه مناسبی قرار ندارد، افزود: بسیج علمی، قرارگاه خاتم، نمایندگی وزارت دفاع و تمامی دستگاه‌های اجرایی باید دست به دست هم دهند تا استعداد‌های ارزشمند نهفته استان را به عرصه ظهور برسانند.

وی اظهار کرد: بدون ریسک امکان پیشرفت وجود ندارد و مهمترین مشکل مخترعان و تولیدکنندگان بازاریابی محصولاتشان می‌باشد و دولت می‌تواند حمایتهاتی معنوی و تسهیل زمینه موفقیت واحد‌های تولیدی و رفع موانع را انجام دهد.

حسین زاده در خصوص فعالیت‌های اجرایی استانداری اذعان داشت: استاندار اردبیل اتمام ۳ ساله راه اهن اردبیل و ایجاد ۲۰۰۰۰ شغل سالانه را در نظر گرفته است که این امر منجر به تلاش‌های مضاعف جهت رسیدن به اهداف شده است.

وی گفت: با توجه به شعار‌های هرساله مقام معظم رهبری مشخص می‌شود که در حال حاضر مسئله اقتصاد اولویت اول دارد به طوریکه شعار امسال هم که با عنوان حمایت از کالای ایرانی است، کاملاً منطبق با امور اقتصادی است بنابراین ضروری است که تسهیل فضای کسب و کار انجام گیرد.

حسین زاده افزود: یکی از اقدامات اخیر ۲۴ ساعته شدن مرز بیله سوار است و این مسیر ترانزیتی ایجاد شده بسیار ارزشمند است، زیرا دو عامل آب و ترانزیت، توسعه و ابادانی را به دنبال می‌آورد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خاطر نشان کرد: ۹۲ کیلومتر کانال در سد پایاب خداافرین ایجاد شده است که از دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی است و این پروژه باعث افزایش تولیدات استان می‌شود که در نتیجه ضرورت صادرات را ایجاد می‌کند.

همچنین رئیس خانه نخبگان بسیج علمی استان اردبیل اظهار کرد: یکی از اهداف مهم جلسه خانه نخبگان بررسی شیوه‌های تعامل سازنده نهاد‌ها و ادارات با اشخاص حقیقی شامل مخترعان و مبتکران می‌باشد و کار‌های اداری نباید مانع غافل شدن از مسائل مهم منطقه‌ای و منافع ملی کشور شود.

مرتضی ابراهیمی گفت: بهره مندی از توانمندی‌های نخبگان در قالب بررسی مشکلات استانی و ارائه راهکار در کارگروه‌های کشاورزی، منابع انسانی، فنی و مهندسی در راستای اشتغالزایی و کاهش معضلات اجتماعی از برنامه‌های مهم خانه نخبگان علمی بسیج می‌باشد.

وی یکی دیگر از اهداف خانه نخبگان را ایجاد هم افزایی مضاعف برای دستگاه‌های تصمیم گیر عنوان کرد و گفت: سرمایه اجتماعی مهمترین رکن پیشرفت هر جامعه‌ای است که در واژه‌ای به نام کارآمدی خود را نشان می‌دهد و رویکرد این جلسه اقتصاد و حمایت از کالای ایرانی است و برای رسیدن به سرمایه اجتماعی نیاز به تعامل و بهره گیری از تجارب فکری و عملی مخترعان و مبتکران است.

در ادامه مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اظهار کرد: بسیج علمی از ایده‌های اولیه مخترعان و مبتکران حمایت‌های مادی بلاعوض انجام می‌دهد و بعد از تبدیل ایده به پدیده به مراکز رشد و پارک علم و فناوری و سایر نهاد‌های حمایتی مربوطه معرفی می‌کند.

فاضل احدی افزود: در واقع سازمان بسیج علمی بستر ساز تحقق ایده‌های مخترعان است و بدون هیچ چشم داشتی تمام تلاش خود را برای موفقیت مخترعان و مبتکران به کار می‌گیریم.

در ادامه معاون پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: آموزش و حمایت افراد خلاق بسیار مهم است و آموزش و پرورش باید تلاش کند تا در افراد، تفکر خلاق ایجاد کند و در مرحله بعد نهاد‌های اجرایی حمایت از این افراد خلاق و توانمند را عهده دار شوند و در زمینه فروش محصولات و بازاریابی و دیگر زمینه‌ها دستگاه‌های اجرایی همکاری کنند.

محمد نریمانی افزود: حمایت نهاد‌های حمایتی از مبتکران و مخترعان کافی نمی‌باشد و لازم است که صندوق نوآوری و شکوفایی توسط پارک علم و فناوری ایجاد شود.

معاون پژوهشی استاندارد استان اردبیل اظهار کرد: طبق فرموده: مقام معظم رهبری در سال گذشته تمام محصولات داخلی استاندارد گرفتند و دفاتر استانداردسازی در دستگاه‌های اجرایی ایجاد شد و اولین دفتر استانداردسازی در دانشگاه محقق اردبیلی و دانشگاه ازاد اسلامی و پارک علم و فناوری مستقر شده است.

شرافت خواه گفت: استانداردسازی و تدوین استاندارد‌های ملی، نشر و اجرای استاندارد، بازرسی و کنترل تمام خدمات و تولیدات و صادرات و واردات کالا از جمله اهداف مهم استانداردسازی می‌باشد.

وی افزود: طبق تفاهم نامه اخیر سازمان بسیج علمی و پژوهشی و سازمان استاندارد زمینه استانداردسازی اختراعات مخترعان فراهم می‌شود و با توجه به اینکه ثبت اختراعات برای اولین بار در کشور انجام می‌گیرد و استاندارد تدوین شده از قبل وجود ندارد، بنابراین استاندارد‌های جدید تدوین می‌شود که به عنوان سند ملی است و نخبگان و اساتید و تولید کنندگان دستگاه‌های اجرایی در این موارد اعمال نظر می‌کنند.

ارسال نظرات