مدیرعامل گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر عنوان کرد

هدف گذاری برای خودکفایی در تولید گوشت قرمز

نوروزی گفت: در پروژه پرورش گوسفند سبک و بز برای حدود 75 نفر اشتغال زایی مستقیم و برای بیش از 150 نفر اشتغال زایی غیر مستقیم صورت گرفته است.
کد خبر: ۹۰۱۷۲۸۴
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، مجتبی نوروزی مدیرعامل گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر وابسته به سازمان اقتصادی کوثر در حاشیه افتتاح چند طرح دامی و کشاورزی این مجموعه، گفت: امروز شاهد افتتاح بزرگترین مزرعه پرورش گوسفند و بز به شکل صنعتی هستیم که ژنتیکی هستند و پرتولید، سپس مزرعه پرورش شتر را افتتاح می کنیم که در این سایت هم شتر گوشتی و هم شتر شیرده پرورش داده می شود. همچنین باغ پسته تمام مکانیزه 225 هکتاری را در فخرآباد ورامین افتتاح خواهیم کرد.

وی در خصوص میزان اشتغال ایجاد شده برای این طرح ها اظهار داشت: میزان اشتغال برای هر پروژه متفاوت است، در پروژه پرورش گوسفند و بز برای حدود 75 نفر اشتغال زایی مستقیم و برای بیش از 150 نفر اشتغال زایی غیر مستقیم صورت گرفته است.

نوروزی ادامه داد: در پروژه پرورش شتر نیز برای10 نفر اشتغال مستقیم و نهایتا در پروژه باغ پسته برای حدود 80 نفر اشتغال مستقیم و برای بیش از 150 نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه افتتاح این مراکز در سطح کشور اتفاق جدیدی است گفت: در واقع گونه های دامی پرتولید از سراسر دنیا در این مجموعه ها جمع آوری شده و ما نژاد های مختلفی را که هم چندقلو زا هستند و هم شیرشان پرمعنا و پرخاصیت است را وارد کشور کرده و عملیات ژنتیکی روی این ها انجام می دهیم و در آینده ای نزدیک قرار است که این گونه های دامی با دام های بومی ایران لقاح پیدا کرده و ما در هر منطقه جغرافیایی از کشور، نژاد خاصی از دام را برای تولید گوشت و شیر داشته باشیم.

نوروزی با بیان اینکه در زمینه گوشت گوسفندی، اضافه تولید روزانه 450 گرم بر وزن دام های بومی اصلاح ژنتیکی شده از دستاوردهای این مجموعه است، افزود: در حال حاضر برای تولید یک کیلوگرم گوشت گوسفندی بومی باید هشت کیلوگرم علوفه مصرف کنیم، در حالی که نژادهایی که ما برای این مجموعه وارد کرده ایم، برای تولید یک کیلوگرم گوشت شان تنها نیاز به چهار کیلوگرم علوفه دارد.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر تصریح کرد: با توجه به فقر مراتعی که در کشور وجود دارد، از لحاظ ژنتیکی می توان امیدوار بود که تحول خوبی در دام های سبک کشور به بار بیاید، چراکه ضریب تبدیل بیش از دو برابر می شود.

وی با اعلام خبر افتتاح سایت هایی در استان های کرمانشاه، اردبیل و مازندران در آینده ای نزدیک گفت: با نظر و طرح وزارت جهاد کشاورزی دام ژنتیکی سبک در این مناطق عرضه خواهیم کرد و اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

نوروزی با اشاره به ظرفیت های محصولات لبنی دام های سبک در کشور، بیان کرد: امیدوارم با توجه به افتتاح این سایت های پرورش دام که امروز صورت گرفت، به زودی شاهد تأسیس سازه هایی سبک برای تولید گوشت و شیر در حوزه دام سبک باشیم.

وی یادآور شد: با توجه به فقر مراتع و همچنین ضعف های مدیریتی در عرصه دام، ما به زودی با معرفی این گونه های دامی به جامعه روستایی و عشایر، بتوانیم اثر قابل توجهی در رسیدن به خودکفایی در تولید گوشت قرمز داشته باشیم و با این کار جلوی واردات حدود 150 تا 200 هزار تن سالانه گوشت یخی به کشور را بگیریم و با گوشت گرم این نیاز را در داخل کشور تأمین کنیم.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر در ادامه گفت: کار انتقال و توزیع اسپرم و جنین این دام ها را در حال حاضر در کشور آغاز کرده ایم و مباحث پژوهشی این کار را با مشارکت مرکز رویان انجام می دهیم.

وی در پایان بیان کرد: کیفیت گوشت تولیدی این مراکز، با توجه به تغذیه تخصصی که صرف این دام ها می شود که هزینه زیادی هم ندارد، هیچ تفاوتی با گوشت داخلی و محلی ندارد، چراکه قبلا همه عناصر موجود در تغذیه این دام ها را برای رسیدن به آن استاندارد و سلیقه داخلی تنظیم کرده ایم.

ارسال نظرات