اسکندری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در آئین افتتاح پروژه 3 هزار راسی دام سبک مولد عنوان کرد:
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: ما در این پروژه در مورد تولید شیر تمرکز کرده ایم و در فاز بعد در مورد پروار کردن راس های ماده و تولید گوشت بیشتر نیز کار خواهیم کرد.
کد خبر: ۹۰۱۷۳۰۶
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، مهندس محمدرضا اسکندری، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در آیین افتتاح ، پروژه ی تولیدی واحد یک اجداد سپیدان که صبح امروز در ورامین برگزار شد؛با طرح این پرسش که چرا برای اصلاح نژاد، دام از فرانسه وارد می شود؟ و آیا این اقدام خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی نیست؟ گفت: شاید برای برخی این سوال به وجود بیاید که آیا گوسفند فرانسوی رامی توان مصداق اقتصاد مقاومتی فرض کرد؟ چون نژادهایی که در این مزرعه استفاده شده است فرانسوی هستند؛ من در پاسخ خواهم گفت زمانی نژادی از گاو به ایران آورده شده که نزدیک به 40 کیلو شیر می داد این درحالی است که نژاد بومی ما حدود 3 کیلو شیر در روز می داد و آن نژاد تکثیر شد و اکنون بیش از 2 میلیون گاو نژاد هلشتاین داریم از همان نژاد  اولیه  داریم که نیاز کشور را برطرف می کند. بنابراین اگر روزی یک گله گاو وارد کشور شد اما امروز هزاران راس گاو داریم که بومی شده و تولید مثل های جدید دیگر در داخل صورت گرفته و خود شاخص اقتصاد داخلی شده است.

وی افزود: در سیاست های اقتصادی این مطلب نیامده است که از علم دیگران استفاده نکنیم. ما باید روی پای خود باشیم و از علم دیگران استفاده کنیم ما دام سبک در کشور داریم اما خیلی وقت ها مشخص نیست این پرورش دام برای تولید گوشت بیشتر یا برای شیر بیشتر است؛ لذا با روش نوین می توان طوری اصلاح نژاد کرد که با هدف مشخص دام پرورش یابد.

 

اسکندری عنوان کرد: یک راهبرد ملی انجام شد تا دام های بومی را اصلاح نژاد کنیم به همین لحاظ واحد سپیدان راه اندازی تا در رابطه با دام سبک کار کند؛ با همکاری یکی از دوستان بحث مکانیزاسیون را به بخش دام بردیم و با انگیزه نیروها این اتفاق مهم رخ داد و  تیمی نزدیک به دو سال بر روی آن کار کرد  تا نژاد های خالص بررسی و بهترین نژاد به داخل ایران بیاید. اما در این بین مخالفت ها بالا گرفت که چرا به سراغ نژاد خارجی می رویم این درحالی بود که  تیمی که کار می کردند همه از بچه های انقلاب و از اعضای هیئت علمی دانشگاه بودند.

وی افزود: طی جلسات مختلف در آخر دو نژاد بز و در گوسفند هم 5 تا 6 نژاد خارجی انتخاب شد.

اسکندری تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی همه نوع همکاری کرد و مقرر شد هسته مرکزی کار اینجا باشد و شاخه ها در مناطق دیگر احداث شود .گفتنی است کار بعدی ما در فاز دوم بومی سازی نژاد ها با تلفیق و ترکیب خواهد بود بر همین اساس  در تهران یکی از ایستگاه های پرورش دام سبک را برای این کار قرار خواهیم داد و در استان کرمانشاه، در مورد نژاد  سنجابی و مهربان و منطقه ساری مازندران واحدهایی را  احداث کرده که امسال افتتاح می شود.

وی افزود: شایان ذکر است در کنار این پروژه  کار علمی هم شده که با موسسه رویان مقرر شده تا دام های بومی را اصلاح کنیم .اگر این پروژه به نتیجه برسد  با انگیزه موجود قطعا تحولی در صنعت دام سبک کشور به وجود خواهد آمد.همچنین ما این مرازع ترکیبی را در مناطق مختلف کشور توسعه می دهیم تا به اهداف خود برسیم بر همین  اساس در چهار نقطه برنامه چهار ساله خود شامل پرورش  50 هزار دام مولد و پایه را دنبال خواهیم کرد و با شاخه ها و مجموعه های دیگر با همکاری و نظارت  وزارت جهاد کشاورزی کار را جلو خواهیم برد.

یک مجموعه  هزار راسی گاو در دست اجرا داریم که همه کارهای فنی و عمرانی آن به پایان رسیده و تنها منتظر انتقال گاو ها از خارج کشور هستیم که تنها مشکل آن بیمه بود که رفع شد هدف از پرورش این گاو ها پرورش گاو در مناطق سرد سیر است این گاو دو منظوره بوده  یعنی هم دارای گوشت و هم دارای شیر مناسب است که این پروژه انشالله در سال 97 افتتاح می شود.

اسکندری با اشاره به اقدامات عملی در پروژه 3 هزار راسی دام سبک مولد گفت:  تا امروز حدود هزار راس بز را با همکاری وزارت جهادسازندگی به دامداران اهدا کردیم  و یکی از برنامه هایمان بومی سازی مولد دام های سبک، ایجاد مراکز ترکیبی و سنتزی است.کم کم باید دام ها را بومی کنیم البته  در کنار تزریق دام به واحدهای تولیدی دوره های مختلف برای دامداران از جمله کلاس های اموزشی برگزار شده است. پیش از این در دام  سبک، واحد های صنعتی وجود نداشت و تنها مرکز کشت و صنعت مغان بود که رو به تعطیلی رفت. در حالیکه این مرکز صنعتی با ابزار مناسب فعالیت می کند اکنون غالب تجهیزات در این دامداری ساخت داخل هستند به عنوان مثال شیرخوری بزغاله در داخل تولید شد.

وی تصریح کرد: صنایع دفاع نیز با ما برای تولید تجهیزات همکاری کردند و سعی بر این بوده تا تکنولوژی ساخت تجهیزات داخلی باشد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر ادامه داد : هم اکنون شیر این مرکز را بالای سه هزار تن به فروش می رسانند طوری که طبق گزارش های واصله شرکت کاله از همین شیر سه تا چهار نوع پنیر و محصول تولید و صادر می کند و برخی از این صادرات به آمریکا و برخی هم به کشور روسیه صادر می شود.

اسکندری خاطرنشان کرد:  ما فعلا در مورد تولید شیر تمرکز کرده ایم و در فاز بعد بر روی  پروار کردن راس های ماده و تولید گوشت بیشتر نیز کار خواهیم کرد.یکی از مهم ترین اهداف این پروژه تولید و تأمین گوشت کشور است.

وی افزود: در واقع ما در کشور نژاد نداریم شاید توده ی ژنتیکی وجود داشته باشد اما نژاد وجود ندارد؛ اکنون گله های ما از لحاظ وزن و سن هم خوانی ندارند این درحالی است که با وجود اصلاح نژاد تولید گله های مشخص با اهداف از پیش تعیین شده مسیر می شود.

 اسکندری در پاسخ به سئواا خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج عنوان کرد: اکنون با اصلاح نژاد این دام ها با ضریب تبدیل بالا علی رغم مصرف علوفه کمتر شیر و محصول بیشتری را تولید می کنند.اما دام های سنتی و بومی ما غذای بیشتر مصرف می کنند اما شیر و محصول کمتری تولید می کنند؛ به همین لحاظ دامداری سبک به شکل صنعتی در مناطق بسته موجب می شود تا مراتع را برای دام های بیشتری حفظ کند به گونه ای که با روش نوین ظرفیت مراتع کنونی ما جواب گوی 75 میلیون راس دام خواهد بود.

وی افزود: اگر به دنبال احیای مراتع هستیم باید دام از مراتع خارج شود یکی از راه ها بهره مندی از دام هایی است که ضمن مصرف غذای کمتر تولید بیشتری داشته باشد. اکنون دام های بومی ما دارای نژاد های خوبی هستند و ما باید در کار اصلاحی ویژگی های خوب ژن های وارداتی را به دام های بومی منتقل کنیم تا بازده آنها افزایش یابد.امروز در کشور 124 میلیون واحد دامی داریم که اکثر این ها گوسفند و بز هستند این گوسفند و بز را نمی توان برای نیاز گوشت داخل از خارج وارد کنیم لذا باید به دنبال اصلاح نژاد برویم که یکی از اهداف این پروژه است.

برپایه این گزارش در انتهای این مراسم از سوی اسکندری از همکاران مجموعه اجداد سپیدان که در پروژه 3 هزار راسی نقش بسزایی ایفا کردند تقدیر و تشکر به عمل آمد.

ارسال نظرات